ההסכם הקיבוצי שנחתם היום בין משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים גרם להורים רבים להיאנח אנחת רווחה. שנת הלימודים תפתח מחר כסדרה ב-1 בספטמבר ומיליוני ילדים יתחילו את שנת הלימודים הנוכחית, מתוכם מאות אלפי תלמידי כיתה א'. 

למרות שמדובר ביום שבו רבים מהילדים נדרשים לליווי ההורים, בעיקר בגני הילדים - הורים רבים חייבים לעבוד ביום זה כרגיל, למרות ארגוני עובדים ועמותות חברתיות שביקשו לקבוע אותו כיום שבתון.

ארגונים מעטים במשק, למשל ההסתדרות והמטה של נעמת, מקלים על ההורים ב–1 בספטמבר ומוציאים מדי שנה את עובדיהם לחופשה מרוכזת בקיץ, הכוללת גם את יום החזרה ללימודים ומסתיימת ב–2 בספטמבר. אבל גם מי שלא נהנה מהתחשבות כזו מצד המעסיק זכאי להקלות או הטבות ב–1 בספטמבר. 

עו''ד מיטל דולב בלט (צילום: לילך אוזן)
עו''ד מיטל דולב בלט (צילום: לילך אוזן)

מסתבר, כי בעוד עובדים מהמגזר הפרטי נדרשים לקחת יום חופש על חשבונם, עובדי המדינה יכולים, להשתמש באחד משני "ימי הבחירה" שלהם כדי ללוות את ילדיהם לבית הספר או לגן ביום הראשון ללימודים. 

עובדי המגזר הציבורי יזכו לשני ימי בחירה בנוסף למכסת ימי החופשה השנתית. יום בחירה זה נוסף על ידי האגף לקידום ושילוב נשים הוספת יום בחירה לעובדי/ות המדינה במועד פתיחת שנת הלימודים במערכת החינוך. יום בחירה כזה אינו דורש את אישור המעביד, אלא רק הודעה מראש. לעומתם, עובדי המגזר הפרטי ידרשו להתחשב בעומס העבודה ובהחלטת המעביד.

יום בחירה זה נקבע רק על ה-1 לספטמבר כך שאם הייתה מתקיימת בסופו של דבר שביתה ושנת הלימודים הייתה מתחילה ביום ראשון, גם עובדי המגזר הציבורי היו נדרשים לקחת את יום הלימודים הראשון כיום חופש על חשבונם. 

כך גם ההורים שילדיהם קטנים יותר ונמצאים בימי הסתגלות בגן, בהם הם נמצאים בגן בכל יום שעות בודדות בלבד במקום יום מלא, תהליך שיכול לקחת גם שבוע. כאן כבר אין בחירה ובמידה ומעוניינים בחופשה, היא על חשבון החופשה השנתית בלבד.

גם לגבי הגשר שנקבע בהסכם שנחתם היום, אשר קבע כי כבר מהשנה יקבע גשר בין כיפור לסוכות, אולם לדברי דולב בלט, ההורים ידרשו למצוא פתרון בעצמם על חשבון החופשה השנתית. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת כל עובד, חשבים מקבוצת קו מנחה