הניסיונות להעביר את הרפורמה בחקלאות, שאמורה להפחית את מחירי הירקות והפירות ולהוריד את יוקר המחיה, נמשכות כבר כמעט שנה. לאורך הדיונים, כפי שקורה במשאים ומתנים אחרים, נדמה שהחקלאים הולכים צעד קדימה ושלושה אחורה, מסכמים סיכומים וחוזרים בהם ברגע האחרון, כשהכל כבר נראה על סף חתימה.

אחרי שני סיבובי סרק בניסיון להגיע להסכמות הוחלט לערב את מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומזכיר הממשלה באמצעות אמיר ברקן, סמנכ"ל כלכלה באוצר, שהוביל את הדיונים. ב־15 ביוני 2022 נערכה עוד פגישה בין הצדדים. נכחו בה נציגי החקלאים, בהם מזכ"ל ארגון חקלאי ישראל אבשלום וילן, מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ויועמ"שית נשיאות המגזר העסקי לירון בנדק. מולם ישבו נציגי המדינה: מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס, אמיר ברקן, נציגי אגף התקציבים בראשות סגן הממונה על התקציבים, כמה חברי כנסת ואנשי משרד החקלאות.

אבשלום אבו וילן (צילום: מיכאל פטאל, פלאש 90)
אבשלום אבו וילן (צילום: מיכאל פטאל, פלאש 90)

מסרונים מחשידים

במהלך הישיבה הנוכחים שמו לב שהחקלאים עסוקים בטלפונים הסלולריים שלהם באופן אינטנסיבי, בעיקר וילן, שהיה שקוע בו כמעט לחלוטין, כשמדי פעם זרק לאוויר משפטים שהפכו לנקודות מחלוקת, אף שהיו בעניינם סיכומים מוקדמים עם ברקן. אנשי משרד האוצר והחקלאות היו המומים ממה שנראה כמו שפע של מידע פנימי שהחקלאים הציגו במהלך הישיבה, ועלה החשד שמישהו ממשרד החקלאות מדליף להם אינפורמציה על מנת לחבל ברפורמה.

מיד אחריה הגיעו לידי בכירים במשרד החקלאות תמונות שהשאירו אותם פעורי פה. אחד הנוכחים בחדר צילם את מסך הטלפון של וילן, ומהטקסטים התברר מדוע הוא היה מרותק למסך. לידי וואלה! ו"מעריב עסקים" הגיעו צילומי מסך הטלפון הסלולרי של וילן, מזכ"ל ארגון חקלאי ישראל ומי שאמור לחתום על הרפורמה מטעם החקלאים, כשהוא מתכתב במהלך הישיבה עם צביקה כהן, שמייעץ לו מה לעשות ומתעדכן במה שקורה.

צביקה כהן הוא לא מכר ותיק של וילן או יועץ שכר, אלא מ"מ המנכ"ל וסמנכ"ל בכיר להשקעות ולמימון במשרד החקלאות משנת 2012, שבמסגרת תפקידו אחראי ליישום מדיניות המשרד בתחום ההשקעות והמימון, מייעץ להנהלת המשרד בנושאים חקלאיים בתחום תוכנית ההשקעות ומופקד על הקצאת תקציבי ההשקעות.

צביקה כהן (צילום: צילום מסך)
צביקה כהן (צילום: צילום מסך)


מתברר כי לשלל תפקידיו נוסף לכאורה עוד תפקיד של "יועץ סתרים" לחקלאים. להזכירנו, יועץ לכאורה נגד מהלך שמקדם המשרד שבו הוא מכהן, הגורם שמשלם את משכורתו.

"מישהו שרף אותי?"

בתמונה אחת שצולמה סמוך לשיחה על שינוי "תקנות הגנת הצומח", שביקשו החקלאים לדחות בשנה, הופיע בשעה 11:31 על המסך של וילן וואטסאפ מצביקה כהן: "מפחיד קצת" (בנוגע להתנגדות המשרד לדחיית התיקון בתקנות בשנה - ל"ר), וכהן מוסיף מיד: "עדיף היה להעביר עוד שנה. זה ויתור גדול, אז אסור לוותר יותר".

אחרי הפסקה של רבע שעה ב־11:54 כהן שואל: "מה קורה? דבש?" - ככל הנראה, מנסה לברר אם כבר התחילו לדון בנושא הדבש. וילן עונה לו: "עוד לא סגרנו, אבל רמזו שיסכימו ל־30 מיליון ולחקיקה שתסדיר את הזכויות...", בהודעה שטרם נשלחה ונמצאת במהלך כתיבה.
סביב השעה 12:00 כהן מתעניין: "מה עם המכסים?", וכעבור ארבע דקות וילן מעדכן אותו: "כרגע עוסקים בשטויות". בשעה 12:26 פונה אליו כהן בדאגה: "מתקשרים אליי. רוצים שאצא מסיור ואבוא לשיחה אישית אצל השר בירושלים. יש לך מושג אם מישהו שרף אותי? אתה יודע משהו?". וילן עונה: "אין לי מושג".

השיח הער ממשיך. ב־12:28 כהן שואל: "מה קורה עכשיו?", ווילן עונה: "ממשיכים". כהן: "על מה?", וילן: "עכשיו על האגרות" (של העובדים הזרים לחקלאות - ל"ר).

תלונה לנציבות

כשהנוכחים קמו ממקומותיהם והסתובבו בחדר כדי לחלץ עצמות, הניח וילן את הטלפון על השולחן ודפדף למעלה בהודעות. ניתן היה לראות, לכאורה, כי מדובר בהתכתבות ארוכה ומפורטת לאורך כל הבוקר עם התייחסויות נוספות למשא ומתן בנוגע להגנת הצומח, שבה כהן מייעץ ומנחה את החקלאים בניגוד לעמדות השר והמנכ"לית.

ל"מעריב עסקים" ולאתר וואלה! נודע שמשרד החקלאות הגיש תלונה לנציב שירות המדינה על הפרת אמונים, התנהלות בניגוד להנחיות, שיתוף פעולה עם הגוף שעליו הוא אמור לפקח, פגיעה במשא ומתן, מסירת מידע ונתונים שלא ברשות, פעולות נגד הנחיות מנכ"ל והעברת מסרים נגד המדינה.

מכתב התלונה מעלה שורה של טענות, בהן: "התנהלות שלא ברשות, שלא בסמכות ובניגוד לכל הנחיה שקיבל תוך העברת מידע שלא כדין ותדרוך בפועל נגד נושאים, אף שאינם בידיעתו ובטיפולו, ומתוך רצון להזיק ולהישאר בתמונה כגורם בעל כוח והשפעה ואולי מניעים נוספים חמורים. ברור כי לא רק שיש כאן שיטתיות של הפרת אמונים בתפקיד כלפי מדינת ישראל והתפקיד, אלא גם חוסר יכולת לסמוך בנושא כספי ציבורי אדירים שמחולקים לחקלאים".

עוד נטען: "נדרשת הן פעולת השעיה או העברה מהתפקיד הנוכחי מיד והן פעולת עומק של סיום העסקתו של העובד בשירות המדינה בגין אי־התאמה לתפקיד מהנימוקים דלעיל". בנציבות המדינה אישרו את הגשת התלונה ומסרו בתגובה: "הפנייה הועברה לבחינה באגף חקירות המשמעת של נציבות שירות המדינה. לא ניתן למסור פרטים מעבר לכך".

עדי אופי

עוד נודע לוואלה! שיונתן בשיא ויוסי ישי, שני מנכ"לים שכיהנו בעבר במשרד החקלאות, פנו לנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ בדחיפות. הם מנו את מעלותיו של כהן וקבלו בפניו על הניסיון של משרד החקלאות לעשות מחטף פוליטי ערב הבחירות כדי להדיח אותו מתפקידו. משיחה עם בשיא וישי עולה ששניהם אינם מודעים למעשיו של כהן, אלא התבקשו להקדים ולפנות לנציב כדי להפליג בשבחו.
אבשלום וילן מסר בתגובה: "מי שצילם אותי בטלפון - זאת עבירה פלילית. ואם תכתבי את זה, נתבע אותו לדין".

אתה מכחיש שכהן נותן לך הנחיות במשא ומתן?
"עצם העובדה שמישהו מעוזריה של מנכ"לית משרד החקלאות העז לצלם טלפון פרטי - זאת עבירה פלילית. אני דיברתי עם השר פורר כשהתחיל המשא ומתן. אני מעל 20 שנה מנהל משאים ומתנים, עשר שנים כיו"ר הלובי החקלאי בכנסת ובמהלך 13 השנים האחרונות כמזכ"ל ארגון חקלאי ישראל. מעולם לא התנהל משא ומתן בלי שנכחה בו הפקידות המקצועית של משרד החקלאות. זאת הפעם הראשונה, והבנתי שזה בהוראת המנכ"לית. בשיחה בארבע עיניים עם השר קיבלתי אישור מפורש לדבר עם כל מי שאני רוצה בדרגים המקצועיים של המשרד".

ולקבל תדרוכים נגד עמדת המשרד מתוך המשרד?
"השר אישר לי לדבר עם כל הפקידים במשרד החקלאות ולקבל נתונים מקצועיים לצורך ניהול המשא ומתן".

אבל מה שקיבלת אינו נתונים מקצועיים, אלא הנחיות מה לעשות תוך כדי דיון. זה נראה לך תקין?
"מה, משרד החקלאות עובד נגדנו? שולח מישהו לצלם צילום מסך? אני אתבע אותו".

נראה לך תקין שסמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות מתדרך אותך נגד המשרד שמשלם לו את המשכורת?
"אנחנו מנהלים את המשא ומתן מול האוצר, והדרג היחיד שיש לו כל הנתונים הוא הדרג המקצועי. משרד החקלאות צריך לתת את כל הנתונים האובייקטיביים, כדי שמשא ומתן יוכל להתקיים".

כשהוא אומר: "מישהו שרף אותי?", אלה נתונים?
"אני מציע לך לא להתעסק בזה, כי מי ששלח לך את זה יישב בכלא".

עד שיושיב מישהו בכלא, שלח וילן לשר החקלאות מכתב תלונה חריף נגד מנכ"לית משרד החקלאות, עו"ד נעמה קאופמן פס, בו הוא טוען שהיא או מי מטעמה אחראיים לצילום מסך הנייד שלו. פורר מצדו בחר להעניק גיבוי מלא למנכ"לית.

נעמה קאופמן-פס (צילום: ענבל מרמרי)
נעמה קאופמן-פס (צילום: ענבל מרמרי)

תגובות

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בבחינה של נציבות שירות המדינה, ואין ביכולתנו להרחיב מעבר לכך".

עו"ד סיגל פעיל, שמייצגת את צביקה כהן, מסרה בתגובה: "בראשית הדברים יצוין כי תמוה ביותר כיצד הגיעו לידיכם תלונה שהוגשה נגד מר כהן ומסמכים הנוגעים אליה, בשעה שעד למועד זה מר כהן לא קיבל העתק ממנה וממסמכיה. מר כהן הוא עובד משרד החקלאות זה 29 שנה, בעל תארים במשפטים ובכלכלה, שימש כמנכ"ל המשרד במשך חצי שנה ומאז שנת 2011 מכהן בתפקידו כסמנכ"ל בכיר להשקעות ולמימון במשרד החקלאות.

"מר כהן הוא עובד מסור ורב־זכויות, אשר מקצועיותו ונאמנותו למשרד החקלאות ולתחום החקלאות במדינה אינן יכולות להיות מוטלות בספק על ידי איש. לא בכדי ההערכה המקצועית כלפי מר כהן על ידי כל הגורמים העוסקים בתחום החקלאות היא מקיר לקיר, ובידי מר כהן משובים שנערכו על ידי הממונים עליו אשר מעידים זאת. במשך עשרות שנות כהונתו מעולם לא הוגשה נגד מר כהן תלונה ולא נוהל בעניינו הליך משמעתי כלשהו, ויושרתו המקצועית מעולם לא הועמדה בספק.

"מר כהן הוא דמות מקצועית מוערכת, אשר לאור ניסיונו המקצועי תרם רבות להסכמים שנחתמו במהלך השנים בין משרד החקלאות לבין נציגי החקלאים וזוכה לאמונם של כל הנוגעים בדבר, באופן אשר יש בו גם כדי לקדם את היוזמות ואת האינטרסים של משרד החקלאות.יובהר: לא זו בלבד שמר כהן מעולם לא פעל בניגוד לאינטרסים של משרד החקלאות, אלא כלל פעולותיו הן לטובת משרד החקלאות ולקידום המשא ומתן שבין משרד החקלאות לנציגי החקלאים ובאישור מלא של הגורמים המוסמכים. ולראיה, בסופו של דבר בשלושת החודשים האחרונים נחתמו שלושה הסכמים בנושאי הטלה, מרעה וחלב מול החקלאים, ואף הושגו הסכמות סופיות בנוגע לתחום הצומח אשר טרם נחתם בשל תקופת הבחירות. כך שכל ניסיון להציג את מר כהן כמי שפוגע בהגעה להסכמות משולל יסוד.

"אולם, לצערנו, מר כהן הוא קורבן ציני לניסיונות פוליטיים להדיחו מתפקידו, כאשר טרם הגשת התלונה זכה מר כהן לאיומים מפורשים ואסורים, העולים לכדי עבירה פלילית לכאורה, שלפיהם ככל שלא יפרוש מתפקידו למרות הישגיו הרבים, תוגש נגדו תלונה אשר תביא לסיום תפקידו!
"לאור סירובו של מר כהן להיכנע לאיום האסור, ככל הנראה אכן הוגשה תלונה, אלא שעד למועד זה עותק מהתלונה לא הועבר למר כהן, לא נערך הליך מקדים חוקי לפני הגשתה של התלונה על מנת לקבל את ההתייחסות של מר כהן ולא הומצאו לו מסמכים כלשהם שעל בסיסם כביכול הוגשה התלונה.

"יצוין כי בדומה למר כהן, מתברר כי סמנכ"לים נוספים במשרד החקלאות חווים בתקופה האחרונה התעמרות ומידור מתהליכים מהותיים, וגורמי המקצוע מודרים משולחן המשא ומתן מול החקלאים, באופן אשר יש בו פגיעה של ממש בתהליך מינהל תקין.מכתב התראה שנשלח בשם מר כהן בעניינים הנ"ל עוד ביום 8 באוגוסט 2022 למנכ"לית המשרד לא נענה עד למועד זה, למרות חומרתו ודחיפותו, באופן המדבר בעד עצמו.