"רמת הפעילות הנוכחית בישראל גבוהה ביחס למגמה ארוכת הטווח - מה שתומך בהמשך העלאת ריבית בנק ישראל בקצב מהיר בזמן הקרוב. ריבית בנק ישראל תגיע לרמה של 3.25% בתחילת 2023". כך כותבים ד"ר גיל בפמן ודודי רזניק, כלכלנים בבנק לאומי.

"זוגות צעירים יגורו אצל ההורים": כלכלן בכיר מתריע מפני השלכות העלאת הריבית
בכיר בבנק ישראל חושף: זו הסיבה שהריבית צפויה להמשיך להעלות

ריבית בנק ישראל עומדת כיום על 2% לשנה, כך שמדובר בהעלאה צפויה נוספת של 1.25%. בתחילת 2022 עמדה הריבית על 0.1% לשנה. החלטת הריבית הבאה תתקבל בתחילת אוקטובר, ועד סוף 2022 תתקבל החלטה נוספת. מי שסוגר את הכסף בריבית קבועה של 3% לשנה (כמו שמציע בנק דיסקונט לדוגמה) עלול לאבד חלק מעליית הריבית, ובמקרה כזה קיימת עדיפות לחלופת הצמדת הכסף על פיקדונות לריבית המשתנה (כמו פריים מינוס 1.5% שמוצע בדיסקונט).

בנק לאומי בניהול חנן פרידמן הציע בעקבות העלאת הריבית בדיסקונט אפיקי התמודדות חלופיים מול האינפלציה. באחד האפיקים, המוגבל לפיקדונות של עד מיליון שקל לתקופה של שנתיים, מוצעת הצמדה למדד של סכום החיסכון בתוספת ריבית של 0.5% לשנה. היתרון מצוי בפטור ממס על הפרשי ההצמדה, ומנגד - החיסרון מצוי בסגירת כספי החיסכון לתקופה ארוכה יחסית. בלאומי צופים צמיחה של 6% בשנת 2022, שתתמתן ל־3.5% ב־2023. הרכישות בכרטיסי אשראי היו נמוכות בחודשים יוני־יולי ביחס למגמה שלפני הקורונה.

בלאומי מעריכים כי "מדובר בסימן ראשון לשחיקה בכוח הקנייה של משקי הבית על רקע ההערכה להמשך העלאת ריבית מהירה ואינפלציה גבוהה לפרק זמן ממושך".