לאחר חודשים של מגעים מתישים אישר אתמול חגי ברנר, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, את הסדר החוב עם בעלי איגרות החוב של המפעלים הפטרוכימיים, ובכך סלל עבורם את הדרך לרכישת השליטה בבתי הזיקוק. השופט העדיף את הסדר החוב מאשר את פירוק החברה.

העסקה תיעשה באמצעות רכישת חלקה של החברה לישראל (16.7%) בבתי הזיקוק על ידי המפעלים הפטרוכימיים תמורת 554 מיליון שקל. ההסדר נחתם מול בעלי ארבע סדרות של איגרות חוב שהונפקו על ידי החברה.

הוא קובע כי במקום חוב של 1.65 מיליארד שקל יימחקו כמיליארד שקל, ובמקום זה תונפק סדרת איגרות חוב חדשה בהיקף של 485 מיליון שקל. בנוסף יוקצו לבעלי החוב 42% ממניות חברת הפטרוכימיים החדשה ואופציות שניתנות להמרה למניות החברה, בתנאים מועדפים.
במסגרת ההסדר נקבע כי בעלי השליטה במפעלים הפטרוכימיים, שבראשות דיוויד פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, יזרימו לחברה 100 מיליון שקל (באמצעות חברת גרין אלסקה). לבעלי השליטה בפטרוכימיים יוקצו 36% מהמניות בחברת הפטרוכימיים החדשה.

להסדר במתכונתו הנוכחית התנגדו כמה בעלי מניות, ובראשם רוני הלמן – מבעלי השליטה לשעבר בהלמן אלדובי שבבעלות הפניקס ובעל מניות בפטרוכימיים. בסופו של דבר הוסכם כי בעלי המניות יוכלו לתבוע את בעלי השליטה בפטרוכימיים לפי תקדים שנעשה בעבר בהסדר החוב של הבנק לפיתוח תעשייה.

התנגדות נוספת שנדחתה הייתה מצד איגוד ערים, שטען כי מכירת בתי הזיקוק לחברת אנרגיה ולא לחברת נדל"ן (כמו האחים חג'ג') עומדת בניגוד להחלטה הממשלה לפנות את התעשייה הפטרוכימית מהמפרץ. השלמת העסקה מפחיתה באופן משמעותי את הסיכויים שזה יקרה.
החלטה זו התקבלה בהמלצת ד"ר אבי שמחון, לשעבר יועצו הכלכלי של נתניהו. הוא המליץ על פינוי התעשייה הפטרוכימית מאזור המפרץ והקמת מתחמי דיור באזורים שיפונו.

בעל השליטה בבתי הזיקוק עידן עופר החליט שלא לקחת את הסיכון. הוא מכר את אחזקותיו בחברה (באמצעות החברה לישראל) למפעלים הפטרוכימיים, שהחזיקה בזכות סירוב על המניות. בתחילה נשקלה האפשרות למכירת המניות לאחים חג'ג'.