החטיבה הכלכלית האורבנית של חברת "גיאוקרטגורפיה - אסטרטגיה של מידע" בדקה וגילתה כי הציבור הישראלי מודע להבדלים בין הבנקים השונים בישראל וליכולת שלו לערוך "שופינג". על פי המחקר, רק 20% מהישראלים שנבדקו פנו לבנק אחד בלבד טרם לקחו משכנתא.

46% נוספים פנו לשני בנקים או לשלושה, בעוד 18%, "החשדנים", בדקו ארבעה בנקים לפחות. מעניין לציין כי ה"חשדנים" הם יותר האקדמאים.  בעלי ההשכלה הנמוכה פנו למעט בנקים ושיעור מקבלי הצעות בפועל הוא הנמוך ביותר בקרבם: 23% מהם קיבלו הצעה משלושה בנקים לפחות לעומת כ -47% שקיבלנו לפחות שלוש הצעות בקרב המשכילים.

על פי חברת "גיאוקרטוגרפיה",  רמת ההשכלה קשורה מאוד להבנת המשמעות של סוגי הריבית על המשכנתא: שיעור בעלי השכלה נמוכה שמבינים היטב במה מדובר הוא זעום, כ- 5% , לעומת כ- 27% שחושבים שהם מבינים היטב את משמעות הריבית בקרב המשכילים.

כמו כן, על פי הבדיקה התגלה כי לוקחי המשכנתאות מודעים לחשיבות העניין וההשפעה שלהם על תקציב המשפחה, לכן שיעור גבוה מהם מתייעץ עם יותר מיועץ אחד. ליועצי המשכנתא הבלתי תלויים יש משמעות חשובה היום: כ- 48% מלוקחי המשכנתאות התייעצו עם יועץ בלתי תלוי.