בשעה שהאינפלציה עולה והכלכלה עדיין מתאוששת ממשבר הקורונה, משקיעים עלולים להסס לפעול; אבל לדברי צוות של מומחים ישראלים, זה זמן טוב להשקעות. 

בנאומה ביום שני בועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט, מור אסיא, שותפה מייסדת  ומנכ"לית משותפת, אמרה ש"למרות שוול סטריט עובר תהפוכה, וזה נראה לא אינטואיטיבי להשקיע, ההיסטוריה מלמדת שהמשקיעים הטובים ביותר חוזרים, ושרבות מהחברות שהן כרגע מבין פורצ'ן 500 נוסדו בתקופת שפל." 

היא אמרה שכמה מהחברות הטובות ביותר והיזמים המושקעים ביותר יזכו להשקעות גם ב-2022, אף שיתכן שהשוק יראה מעין תהליך של 'ברירה טבעית', שבו רק המחויבים ביותר ימשיכו לרוץ לקו הסיום. 

פחות מ-200 חברות סטרט-אפ נוסדו מאז ינואר

למען ההשוואה, חברות סטרט-אפ ישראליות גייסו מעל 11 מיליארד דולר מאז תחילת 2022, לדברי נעה קולפ, מנהלת ההיי-טק עבור בנק דיסקונט - ניו יורק. סכום זה הינו 30% פחות מהגיוס באותה תקופה בשנה שעברה. 

יתר על כן, לדברי IVC, נוסדו בישראל רק 162 חברות סטרט-אפ מאז ינואר – כלומר 50% פחות משנה שעבר, ורק שליש ממספר החברות החדשות שנוסדו באותה תקופה ב-2020. 

"אנחנו רואים את השוק משתנה, ואנחנו רואים זאת בגדול," אמרה קולפ, והוסיפה שזו יכולה להיות מכה קשה מאוד ליזמים אחרי שנתיים ששברו שיאים, אפילו במהלך המגיפה. קולפ הוסיפה שאפילו בשוק כיום, רעיונות טובים וצוותים חזקים יכולים לגייס משאבים ולהביא לסבבי גיוס נאים. 

לדוגמא, iAngels ביצעו 56 עסקאות ב-2021, כשיותר מ-40 חברות בתיק המשיכו לעסקאות המשך, 10 עסקאות חדשות, ו-13 אקזיטים בשנה שעברה; אבל אסיא אמרה שהרבה חברות גייסו סבבים גדולים ב-2021 על סמך ההבטחה של מה שיוכלו לעשות. 

"חברות שגייסו משאבים יצטרכו להתמקד כעת בבניה והגעה ליעדים משמעותיים, כדי שבסבב הבא הם יוכלו להראות כי הם מילאו את ההבטחה; אחרת, הם ייאלצו לגייס בתנאים שאינם אופטימלים," היא אמרה, והוסיפה שהחברות יצטרכו להראות מסלול לרווחיות מאחר שזו תהיה הציפייה מקרן צמיחה בעתיד. 

יתר על כן, אם לפני שנתיים חברות סטרט-אפ יכלו להוציא כרצונם על משכורות, בנייה או הרחבה של שטח משרדי, וכו', היום מרכיב משמעותי בהצלחה זו היכולת להיות רזה, אמרה קולפ – "להיות מסוגל למתוח את המסלול ולשרוד ככל הניתן." 

דניאל דמבוריץ, שותף באגף ההיי-טק בחברת עורכי הדין יגאל-ארנון הוסיף שחברות צריכות לא רק לבדל עצמן בשוק, אלא גם להתבדל מהשוק. 

"אם העולם לא יהיה שונה בלי היוזמה שלך, אתה אולי תצליח לגייס הון, אבל לא תהיה החד-קרן שכולנו שואפים אליו," הוא אמר. 

פאנליסט רביעי, אדם סינגולה, מייסד טאבולה, הסביר מה לדעתו הופך חברה לייחודית: תרבות. 

"אני יכול להעתיק את המותג שלך ולמכור את המוצר שלך, אבל לעולם לא אוכל להעתיק את התרבות שלך," הוא אמר. חברה מצליחה נוצרת כאשר "קבוצה קטנה של אנשים מתכנסים יחד והופכים לאובססיבים." 

מטרה, תוכנית, שיכנוע

מצד שני, השקעה מוצלחת קורית כאשר היא מתבצעת עם מטרה, תוכנית ושיכנוע[EM6] , אמרה המייסדת השותפה והמנכ"לית המשותפת של אסיא, שלי הוד מויאל.

"כאם לחמישה, אני כל הזמן שוקלת איך ייראה העתיד של ילדיי, ואיך הטכנולוגיה תגדיר את החיים שלהם באופן שונה מחיינו היום," אמרה אסיא. 

"אני רואה מה קורה בישראל כל יום. כשאני פוגשת יזמים היום, אני שומעת את אותו פזמון שוב ושוב. הם אינם מסתפקים בהגעה למעמד של 'סוניקורן' או חד קרן או בכך שהם 'רק' הפכו לחברה ציבורית: אבני הדרך האלה הן רק שלב במסע שלהם לבניית חברה שבאמת תשפיע על העולם ותביא לשינוי – וזה מה שבאמת מעורר השראה," היא אמרה. "אנחנו היינו מאוד פעילים השנה, אבל עכשיו כשמגיעות ההערכות והביצועים מתבלטים כמדד של הערך, אנחנו מאמינים שהשנה הבאה תהיה משמעותית ביותר, והקרן החדשה שלנו תתמקד בדיוק בכך."