הוועדה לבחינת תקני המזון, בראשות יו"ר רשות האסדרה יואל בריס, בה חברים נציגים ממשרדי ראש הממשלה, האוצר, הבריאות, המשפטים, הכלכלה, הרשות להגנת הצרכן ורשות התחרות, קבעה היום (רביעי) לאחר שבחנה בחודשים האחרונים את תקני המזון הישראלים, כי יתבצע יישור קו לפי התקן האירופאי.

יוקר המחיה שובר שיאים: עליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר בתחום הדיור מזה עשור
מיתוס במבחן: האם מחירי הפירות והירקות עלו או ירדו בשנה האחרונה?
בשורה לשוק הפארם בישראל: חברת ענק מאוסטרליה בוחנת אפשרות כניסה לשוק הישראלי

הדבר עשוי להקל הן על ייבוא מזון לישראל והן על ייצורו המקומי בתעשיית המזון הישראלית. התקנים שיבוטלו יקלו על ייבוא וייצור מגוון מוצרים, כגון: מוצרי שוקולד, שימורי ירקות למיניהם, פסטה, אורז, קרקרים, פירות מיובשים, ריבות, מגוון מוצרי ירקות קפואים, תבלינים, מרקים יבשים, קטשופ, חרדל, מיונז, תה, מוצרי חלב וגלידה ועוד.

הוועדה קבעה כקנה מידה להותרת תקנים ישראליים מבחן אחד ויחיד - תקן ישראלי יישאר רק אם ביטולו יביא להיעדר מוחלט של רגולציה, שיסכן את בריאות הציבור. כמו כן, לגבי התקנים הישראליים שהוועדה ראתה הכרח בריאותי להותיר אותם לעת הזאת, המליצה הוועדה על מתווה להמשך שיפור הרגולציה והתאמתה, ככל האפשר, למקובל במדינות מפותחות, כך שבסופו של שלב זה של הרפורמה, תישאר שונות מהסטנדרט האירופי ל-13 תקנים בלבד. 

בין היתר הוחלט, כי לצד השמירה על רשמיות התקן הישראלי, תמליץ הוועדה על אימוץ תקנים אמריקאים ואירופאים ביחס לארבעה תקנים -  דבש, שמן זית, קפה נמס וקפה קלוי. הדבר יאפשר ליבואנים וליצרנים מקומיים לבחור באיזה תקן לעמוד. המהלך כפוף לתיקוני חקיקה. 

ראש הממשלה יאיר לפיד הסביר כי "הממשלה שמה לה לדגל לקצץ ברגולציה עודפת כדי להקל על יוקר המחיה ולפתוח את השוק לתחרות. בהמשך למדיניות הממשלה, רשות האסדרה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה השונים למען האזרחים. מהלך התאמת התקנים לסטנדרט האירופי יביא להורדת יוקר המחייה ופתיחת שוק המזון לתחרות – אנו נמשיך לפעול לטובת אזרחי מדינת ישראל כך שיוכלו לצרוך מזון מגוון, בטוח ובמחירים תחרותיים".

שר האוצר אביגדור ליברמן הוסיף: "אנחנו ממשיכים לנקוט צעדים נוספים להורדת יוקר מחיה ומטפלים בבעיה מהשורש והיום מביאים בשורה אדירה עם ביטול תקני המזון הייחודיים לישראל במסגרת רפורמת היבוא. התאמת הרגולציה הישראלית למקובל בעולם המפותח, הינה המפתח להגברת התחרות והורדת המחירים לצרכן. לא צריך להמציא את הגלגל ולהוסיף ביורוקרטיה עם רגולציה ייחודית ומיותרת".

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "המהפכה בייבוא מוצרי מזון עולה מדרגה, עשינו היום צעד נוסף ומשמעותי במאבק ביוקר המחיה. 
כחלק מהרפורמה בייבוא, יוסרו ממוצרי מזון התקנים הייחודיים שנוספו לאורך השנים בישראל. זהו צעד משמעותי להגברת התחרות, הוזלת עלויות היבוא ועידוד רשתות קמעונאיות נוספות להיכנס לישראל. אני מודה לראש הממשלה, משרדי הבריאות והאוצר ויו"ר רשות האסדרה על שיתוף הפעולה והנחישות לקידום הנושא. שנה טובה". 

שר הבריאות ניצן הורביץ הסביר עוד כי "לצד הפיקוח המקצועי שהכרחי לשמירה על בריאות הציבור, אנו מחויבים למאבק ביוקר המחייה, ולהסרת מכשולים בירוקרטיים היכן שניתן.אחרי הרבה שנים שמנסים לקדם זאת, מוביל כעת משרד הבריאות את המהלך החשוב שיביא להורדת מחירים, וזה יורגש ממש בכיס של כל אזרח. אנו בוחנים גם אימוץ רגולציות בינלאומיות נוספות לצד ביטול רשמיות של תקני מזון נוספים, והכל במטרה לאפשר זמינות והנגשה של מוצרי מזון בעלויות נמוכות, מבלי להתפשר על בריאות הציבור".

יו"ר רשות האסדרה יואל בריס סיכם: "התאמת הרגולציה בתחום המזון חשובה ותקדימית. יישום המהלך יפחית את הרגולציה בענף המזון באופן משמעותי ויתרום למאבק שלנו להורדת יוקר המחיה בישראל. אני מודה לאגף המזון במשרד הבריאות, לאגף התקציבים במשרד האוצר, למשרד הכלכלה על אגפיו ולכלל השותפים על העבודה המאומצת בקידום הרפורמה בייבוא מזון, לטובת הצרכן הישראלי".