שנת תשפ"ג נפתחה אתמול במיני־סערה פיננסית. הדולר התחזק מול השקל ביותר מ־1.3% ונסחר ברמתו הגבוהה ביותר מתחילת 2022 (3.53 שקלים). מאידך, היורו נחלש בכ־1% לעומת השקל, וכך גם הליש"ט, על רקע החששות מחולשת השוק האירופי.

התחזקות הדולר מוסברת בעליית הריבית בארה"ב ובציפיות להמשך העלייה. בבורסה האמריקאית חוששים שהאינפלציה תדרבן את ג'רום פאואל יו"ר הפד להאיץ את מדיניות הריבית הנצית ולהעלות את הריבית בצורה חדה יותר ובלוח זמנים ממושך יותר.

נתונים אלה ישפיעו גם על החלטת הריבית של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, שתתקבל ביום שני הקרוב לקראת יום הכיפורים. מספר ימים לאחר ההחלטה, ייצא הנגיד פרופ' אמיר ירון לכנס קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון. לאור הנתונים, נראה שלא יהיה מנוס מהעלאת הריבית ב־0.75%.

כאמור, הבורסות בארה"ב ובעולם הגיבו בירידות חדות. יום המסחר הראשון שלאחר חופשת ראש השנה בבורסת ת"א נפתח בירידות של יותר מ־2.5% במדדים המובילים. היום ייערך יום המסחר האחרון לרבעון השלישי של 2022 (יולי־ספטמבר), וגם יום סגירת הדוחות הרבעוניים.

מגמת המסחר היום תקבע כיצד ייראו הדוחות הכספיים של החברות הבורסאיות. היא תשפיע במיוחד על הדוחות של הבנקים (המנהלים את הרזרבות הכספיות שלהם בשוק ההון), ועל חשבון חברות הביטוח (המנהלות את כספי ההשקעות של הפוליסות המשתתפות ברווחים).