אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות 'פסגות', התראיין היום (שני) בתוכניתם של ליאת רון ואריה מליניאק ב-103FM, והתייחס לעלייה החדה בריבית של בנק ישראל ל-2.75%.

זינוק משמעותי: הנגיד הודיע על העלאה של 0.75% בריבית

"העלייה הזו היה צפויה, וזה מה שהעריכו שיקרה", אמר גרינפלד בפתח הריאיון, "אני חושב שאנחנו לא נהיה מופתעים ממה שאנחנו רואים גם בהודעה עצמה של בנק ישראל, שמתלווה לעלייה עצמה, בנק ישראל אומר בעצם שהוא ימשיך ויעלה את הריבית והיא כנראה תגיע לרמה של 3.5% ותיעצר שם". 

"לפי הערכות של בנק ישראל האינפלציה ב־2023 תתחיל לרדת, היא עדיין מאוד גבוה, אבל היא תתחיל לרדת ולהתכנס לתוך היעד", הוסיף, "איך זה אמור לקרות? קודם כל יש האטה בהעלאות המחירים שאמורה לקרות כי הקורונה מאחורינו. אנחנו יודעים למשל, שהפקקים בנמלים השתחררו, מחירי השינוע ירדו מאוד, ירידות במחירי הרכבים בארה"ב אחרי שזינקו בקורונה, הנפט התמתן וכבר לא עולה. יש ירידה טבעית, אבל מעבר לזה צריך לחשוב ש־3.5% עלייה של ריבית זה אומר פריים של 5%". 

"זה אומר שכל מי שיש לו משכנתא, הלוואה לרכב, או כל הלוואה אחרת שצמודה לפריים, אז היא הולכת ומתייקרת וזה אומר שנשאר לנו פחות כסף להוצאות אחרות. לכן, כשהביקוש נעצר כנראה שהאינפלציה תיעצר גם כן. זו לפחות התוכנית של בנק ישראל", ציין גרינפלד.

לסיום אמר כי "בעיניים של בנק ישראל זה לא שחשוב לנו לרדוף אחרי ארצות הברית, אלא שאותם גורמים שמשפיעים על הבנק המרכזי שם קיימים גם פה. כשיש אינפלאציה גם הם וגם אנחנו מעלים ריבית. פערי הרביות לכשעצמם משפיעים על שער החליפין. לבנק ישראל חשוב פערי הרביות רק בגלל מה שהם עושים לשער". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM