כבר שנים רבות שצמד המלים "החורף מתקרב" לא נשמע מאיים כל כך על היבשת האפורה כמו שהוא נשמע השנה. אחרי חודשים ארוכים שבהם איים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להטיל מצור אנרגיה - הוא גם מימש. ב-5 בספטמבר יצאה הודעה רשמית: צינור הגז הראשי המוביל גז מרוסיה לאירופה – ייסגר, כל עוד מוטלות עליה סנקציות מערביות. סקירה מעמיקה של בית ההשקעות ילין-לפידות מגלה מהם רכיבי המשבר העצום שנוצר. צללתי לתוכו כדי להבין – וכדי שגם אתם תוכלו לדעת – אמלקתי לכם את עיקרי הדברים. ולמי שרוצה להעמיק, מבטיחה לצרף את הסקירה המלאה בסוף.

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)

1.     זאת לא סתם התייקרות – עבור רבים זה משבר קיומי. ההכרזה של פוטין הביאה לעלייה של 30% במחירי החשמל. זה לא סתם קושי - כ-14% ממשקי הבית בבריטניה לא מצליחים כרגע לשלם את חשבונות החשמל בזמן. גם מפעלים מפסיקים את עבודתם מאותה הסיבה. 

2.     לאירופה דווקא יכולות היו להיות חלופות, ובכל זאת אין. אירופה בחרה במודע להסתמך על גז, ובמודע על רוסיה כספקית עיקרית. כורים רבים לייצור אנרגיה גרעינית נסגרו, לתיקונים או לגמרי, ובמקומם באה השקעה בתשתיות הובלת גז מרוסיה. האפשרות של ייצור כוח הידרואלקטרי מוגבלת בגלל בצורות, ובמצב הזה – תחנות הגז הן היחידות שמסוגלות לתת מענה מהיר ומחיריהן עולים באופן חד ופעמים רבות ללא שום הצדקה.

3.     אירופה גם התעלמה מסימני האזהרה. רוסיה השתמשה באיום הגז ככלי פוליטי בעבר (למשל כשפלשה לחצי האי קרים ב-2014). השכנות לא הפיקו לקחים, וההישענות שלהן על הגז הרוסי כמעט הכפילה את עצמה מאז.

4.     זוהי שעתם של יצרני האנרגיה המתחדשת. אותם אלו שמסוגלים כרגע לייצר אנרגיה סולארית, אנרגיה מרוח או מביו-מסה – שאינן דורשות שריפת פחם או גז, נהנים עכשיו מרווחים חריגים במיוחד, של מאות מיליארדי יורו. במקביל, מנסות המדינות לייצר פתרונות נוספים, כמו שימוש בגז נוזלי.

5.     ובינתיים, החורף מתקרב והממשלות בלחץ. כמו שזה נראה כרגע, הן יידרשו להתערב בשוק החשמל כדי לעבור את החורף הזה – מה שיכלול כנראה השבתה של ענפים בתעשייה (כדי לצמצם צריכת אנרגיה) וסבסוד צריכת חשמל ביתית (כדי למנוע התדרדרות אוכלוסייה לעוני). כל הדבר הזה כרוך בהשלכות עצומות על המיתון ועל ההוצאות הכספיות של המדינות. 

6.     המשבר הזה ישנה את שוק האנרגיה באירופה. כל המדינות עמלות עכשיו על הכנת תוכניות חלופיות, שישפיעו רבות על השוק. אנחנו נעקוב בעניין אחרי הדרמה הזו, שהשלכותיה על העולם כולו הן משמעותיות. ובינתיים, כדאי מאוד לקרוא את הסקירה המפורטת והמלאה של אמיר אלשייך מבית ילין לפידות, ממש כאן: