אחד מעקרונות ההשקעה הבסיסיים הללו, המאפיין משקיעים מצליחים רבים בעולם, הוא בניית תיק השקעות לטווח הארוך.

התמדה, סבלנות והשקעות
אחד הפרמטרים הבסיסיים ביותר שכל משקיע בשוק ההון, באופן עצמאי או באמצעות חברת השקעות, צריך לקחת בחשבון, הוא שכל השקעה מגלמת בתוכה סיכון מסוים. השקעה בשוק ההון נחשבת להשקעה תנודתית ומשתנה, הנעה בין תקופות של עליות ומסכים ירוקים לבין תקופות של ירידות ומסכים אדומים.

כדי לצלוח גם את אותן תקופות של ירידות בשוק ההון, חשוב שנאמץ לעצמנו עקרונות השקעה מושכלים שהוכיחו את עצמם בעבר, ונגלה סבלנות והתמדה בהם - פרמטרים המאפיינים בין השאר את רבים מהמשקיעים המצליחים ביותר בעולם. כך, אחד מהעקרונות הבולטים הללו הוא - בניית תיק השקעות לטווח הארוך.

מהם היתרונות של ההשקעה לטווח הארוך? 
השקעה במניות לטווח הארוך הוכחה באופן מובהק כהשקעה בעלת הסיכוי הגבוה ביותר לרווחים ביחס ליתר האפיקים הפיננסים. בדיקה של מדד ה – S&P 500 על פני תקופה של 50 שנים, הראתה כי השקעה בטווח של 15 שנים ומעלה באופן רציף, הניבה רווחיות כמעט ב- 100% מהמקרים. זאת מאחר ובאותה תקופה, גם ירידות ואפילו מפולות בשוק ההון, נבלעות לאורך הזמן בתקופות של עליות.

כמו כן, ניסיונות שונים לתזמן את השוק – לבחור מתי לצאת משוק ההון ומתי להיכנס בחזרה - עלולות לגרום למחיקת חלק ניכר מהרווח הפוטנציאלי, שכן היציאה מהשוק מתבצעת בד"כ לאחר תקופת ירידות, ואילו הכניסה מתבצעת לשוק לאחר תקופה של לפחות חלק מהעליות. מבדיקה של נתוני העבר, במקרים רבים ימי העליות הגדולות סמוכים מאוד לימי  הירידות הגדולות, ולכן הקושי לתזמן את המועד ה"נכון" לצאת ולהיכנס גדול מאוד. 

אפקט ריבית דריבית
כאשר אנחנו עוסקים בהשקעה לטווח הארוך, אי אפשר שלא להזכיר את אפקט הריבית דריבית, מונח המיוחס לאלברט איינשטיין ומכונה "הפלא השמיני בתבל". העיקרון העומד מאחוריו הוא די פשוט – הריבית (הרווחים) שצברנו על הקרן, מתווספת עם השנים אל סכום הקרן, כך שהרווחים מחושבים גם על התשואה, ההולכת וגדלה עם השנים.

תיק השקעות לטווח ארוך – למי זה מיועד?
ראינו אם כן כי שיטת ההשקעות לטווח הארוך היא שיטת ההשקעה המומלצת ביותר, אך היא לא בהכרח מתאימה לכל אחד. למשל, במקרים בהם אתם מתכננים להשתמש בכסף למטרה מוגדרת בטווח זמן קרוב יחסית של עד שנתיים או לאנשים שהם שונאי סיכון. אז למי אם כן מתאימה שיטת ההשקעה לטווח הארוך?

  1. לחושבים על העתיד
    צעירים או מבוגרים, אשר חסכו סכום זמין להשקעה ומעוניינים לחשוב על העתיד הכלכלי שלהם, של ילדיהם, או אפילו של נכדיהם - יכולים לבנות תיק השקעות לטווח ארוך, בהתאם למטרות והצרכים שלהם ולתת לכסף שלהם להתחיל לעבוד בשבילם.
  2. לצוברים חסכונות
    מי שיש לו סכום כסף פנוי להשקעה, אפילו סכום לא גדול של כמה עשרות אלפי שקלים, אשר לגביו אין לו מטרה מוגדרת של השימוש בכסף בשנים הקרובות. אם חלק מהכסף שלכם לא "צבוע" למטרת קניית דירה, החלפת רכב או כל הוצאה גדולה אחרת שצפויה לקרות בטווח של שנה–שנתיים – כדאי לכם לשקול להשקיע את הכסף הזה לטווח ארוך, ולהגדיל את הסיכוי ליהנות מתשואה גבוהה יותר.

ממה מורכב תיק השקעות?
תיק השקעות  מורכב בדרך כלל מניירות ערך (מניות ו/או אגרות חוב) או ממוצרים פיננסיים כמו קרנות נאמנות. על מנת לשמור על יציבות תיק ההשקעות ולצמצם את הפוטנציאל להפסדים גדולים בתקופות של ירידות – כדאי לבסס אותו על העיקרון של פיזור ההשקעות באמצעות רכישה של מגוון גדול של ניירות ערך ולא להתרכז במספר מצומצם של מניות או סקטורים. כך, גם במקרה של ירידות גדולות באפיק השקעה מסוים, תיק ההשקעות יהיה מאוזן. 

אחת הדרכים הנפוצות לייצר תיק השקעות מפוזר ומאוזן הינה באמצעות רכישת קרנות סל והשקעה בקרנות נאמנות מחקות מדד. צורת השקעה כזו, המכונה גם השקעה פאסיבית, מוכיחה את עצמה לאורך זמן, בהשקעה לטווח ארוך, כצורת השקעה משתלמת בהשוואה לבחירה במניות בודדות.