שנת הלימודים האקדמית בפתח וזה בדיוק הזמן לתכנן מראש את ההתנהלות הכלכלית שלכם להמשך התואר. שכר הדירה ממשיך לעלות, מחירי המזון מתייקרים ותשלומי שכר הלימוד מקשים על התנהלות כלכלית ועל האיזון בין לימודים, עבודה וחיי פנאי. בין אם אתם מתחילים את שנה א' או בעיצומו של התואר השני ובין אם אתם מקבלים קצת עזרה מההורים, אספנו בשבילכם כמה טיפים מיואל קופלנד, מנהל עוגן לבית מקבוצת עוגן, קבוצה פיננסית-חברתית ללא כוונת רווח ומחבר הספר "פלוס", שיעזרו לכם לצלוח את הלימודים בשלום מבחינה כלכלית.

אז מה כן אפשר לעשות? 

1. תכננו הכנסות – לא רק חסכונות ומקומות עבודה: ישנן לא מעט קרנות וגופים שנותנים מלגות בתחומי לימוד שונים, בשנות לימוד או בתמורה להתנדבויות. זהו מקור הכנסה שכדאי לחקור ולהגיש כמה שאפשר. 

2. הלימודים במקום הראשון - קחו בחשבון שבתקופת הלימודים תוכלו לעבוד פחות, מה שאומר שגם ההכנסות יקטנו, אבל, מחקרים מראים שהשכלה מעלה באופן משמעותי את השכר. התעודדו! זה יעבור, ולטובה.

3. תכננו הוצאות – את ההוצאות הקבועות והידועות מראש, אותן הוצאות שחייבים לשלם באופן קבוע (שכ"ל, שכ"ד, נסיעות – תחב"צ או רכב ועוד...), ואת ההוצאות המשתנות כמו ביגוד, אוכל, בילויים ומסעדות, ספרי לימוד, צילומים והדפסות הקפידו לתכנן מראש. תכנון מראש יסייע לכם לדאוג שההכנסות יהיו נמוכות מההוצאות, ואם זה לא כך – נסו לצמצם ככל האפשר החל בהוצאות המשתנות ועד הקבועות.

4. בחרו את הדיור הנכון לכם: כדאי לבחון מגורים במעונות סטודנטים, הזולים באופן משמעותי ביחס להשכרת חדר בדירת שותפים ושקלו אולי לגור אצל ההורים. לכל אחד יש יתרונות וחסרונות ונכון לבחון את כלל השיקולים כדי לקבל החלטה נכונה. 

5. בילויים - כשיוצאים עם החבר'ה, אפשר לחשב מראש את ההוצאה לאדם ולחלק את המשותף בין כלל המבלים (פיצה, טיפ במסעדה, מונית וכו'). אל תעמיסו על עצמכם לבד את כל ההוצאות. 

6. קנו רק מה שצריך - הרבה אוכל נזרק לפחים בשל קנייה ייתר. חבל. תגיעו לסופר עם רשימת קניות שהכנתם מראש, כך תמנעו בזבוז מיותר. 

7. התניידות - בדקו את אפשרויות ההתניידות שלכם, בתוך הקמפוס ומחוצה לו. תחב"צ, אופניים/קורקינט, רכב. זיכרו שיש יתרונות וחסרונות לכל בחירה. חישבו היטב מה הכי נכון לכם ומה הכי משתלם כלכלית.

8. אל תוותרו על חיסכון - גם בתקופת הלימודים נסו לחסוך כמה שיותר. ככל שאדם צעיר חוסך יותר, כך הסכומים המצטברים יהיו משמעותיים יותר כאשר מגיעים לשלב חתונה או לרכישת דירה. הרגילו את עצמכם לחסוך, אפילו כמה שקלים כל חודש. 

עוגן היא קבוצה פיננסית-חברתית הכוללת שישה ארגונים ללא כוונת רווח, אשר עוסקים במתן אשראי ובהעצמה פיננסית של אוכלוסיות מאותגרות כלכלית בישראל. לעוגן קרנות הלוואה ע"ס כ-500 מיליון ₪ והיא מספקת אשראי נגיש ונוח לאוכלוסיות שמתקשות להשיג אשראי בתנאים הוגנים או בכלל, ובהן יחידים ומשפחות בעלי הכנסה נמוכה, זוגות בדרכם לרכישת דירתם הראשונה, עסקים זעירים וקטנים ומוסדות ללא כוונת רווח (מלכ”רים).

קבוצת עוגן שואפת להשלים את ההלוואות הניתנות ללקוחותיה בליווי פיננסי ובמנטורינג אשר יסייעו למשקי בית, עסקים ומלכ"רים לצלוח מציאות כלכלית מאתגרת. קבוצת עוגן העניקה עד היום כ-70,000 הלוואות, בהיקף כ-2 מיליארד ₪. בשנת 2022 תעניק קבוצת עוגן אשראי בהיקף של כ-300 מיליון ₪.