מכה לבנק דיסקונט. בנק ישראל תומך בהפרדת חברת כרטיסי האשראי ויזה כאל מהבנק ובמכירתה, כפי שנעשה במקרה של בנק הפועלים וחברת ישראכרט ובנק לאומי וחברת לאומי קארד (מקס). ההפרדה צריכה להיעשות עד תחילת 2023. בתחילת יוני הוקמה ועדת היגוי בבנק ישראל שמטרתה לבחון את סוגיית ההפרדה ולהמליץ לנגיד בסוגיה. חברים בוועדה היו פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל חטיבת המחקר, יאיר אבידן, המפקח על הבנקים ועודד סלומי, מנהל מחלקת תשלומים וסליקה.

במסגרת העבודה, נעשה שימוש בבסיסי נתונים רבים ונרחבים, יושמו מתודולוגיות כלכליות סטטיסטיות שונות ועוד. לאחר שקלול כלל הממצאים, הומלץ שיש להשלים את הליך ההפרדה ולבטל את החרגת דיסקונט מהרפורמה. ההמלצה בנושא תועבר לשר האוצר הבא שימונה לאחר הבחירות והוא בסופו של דבר יהיה זה שיכריע. סביר ששר האוצר הבא יקבל את עמדת בנק ישראל.

עמדה זו מנוגדת לחלוטין לזו של הנהלת דיסקונט שהייתה סבורה שקיומה של ויזה כאל תרם לתחרות בין הבנקים ומנע מחברות כרטיסי האשראי המתחרות להעלות את הריבית. למרות זאת, בדיסקונט נערכו לאפשרות שיחויבו במכירת ויזה כאל. בשבועות האחרונים נערכו שיחות ראשונות עם מספר גופים מוסדיים ובעיקר חברות ביטוח כמו הפניקס, מנורה והראל, בכל הנוגע לאפשרות לרכישת ויזה כאל.

נזכיר, כי כלל אחזקות ביטוח חתמה על הסכם עקרונות לרכישת מקס. לא מן הנמנע כי בשלב מסוים גם השליטה בחברת ישראכרט, שהשליטה בה מפוזרת במספר גופים מוסדיים, תימכר.