"יש לנו מערכת מסים כבדה ומסורבלת מדי, שמעלה את יוקר המחיה. יש הרבה מסים על יבוא מזון, מס ארנונה שעולה כל שנה באופן אוטומטי, כאשר הבעיה היא שמערכת המסים מאיצה את האינפלציה ואת יוקר המחיה", כך אמר אתמול אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שדיבר בכנס "בוחרים כלכלה", המשותף לאיגוד ול"דה מרקר".

לין ציין, בין היתר, כי "כשהמחירים מתייקרים מס הקנייה עולה. כשמוצרי המזון מתייקרים מס ערך מוסף עולה. כשעסקות הנדל"ן עולות מסי הנדל"ן עולים. והדבר הכי חמור הוא שכאשר מחירי התובלה הימית עולים, האוצר מטיל עלינו מס אוטומטי על התייקרות התובלה".

עוד אמר לין כי "מדינה שלמה משלמת מסים גבוהים יותר, עלויות והתייקרויות גבוהים יותר, וכל זה בגלל שאנחנו בעצם שבויים באינטרסים הזויים של ועדי עובדים. רציפים שהם נכסי המדינה שלכם עומדים דוממים, לא מנוצלים. 85 מיליארד דולר בשנה עוברים דרך נמלי הים".

לין קרא לבית הדין הארצי לעבודה להגביל את זכות השביתה המוחלטת במונופול הזה. "רשות התחרות מתעסקת בשקיקי תה במקום באותם 85 מיליארד שמשפיעים על ההתייקרות של כלל המשק", אמר והוסיף כי לפי דעתו, העלאות הריבית של בנק ישראל לא תפתורנה את הבעיה ויש סכנה שהן תאטנה את המשק.

לין קרא לצמצם את המגזר הציבורי, שעלות השכר בו עומדת על 223 מיליארד שקל - מחצית מתקציב המדינה. עוד נאם בכנס שר הכלכלה לשעבר, ח"כ אלי כהן (הליכוד), שטען כי "הממשלה מדכאת את האזרחים. הכיסים שלה מתמלאים והכיסים שלהם מתרוקנים".

לדברי כהן "יש לנו כמה צעדים שממשלה ברשותנו תקדם: הפחתת מסים, כולל הפחתת המע"מ ל־12% לרמה הנהוגה באירופה, מה שיאיץ את המשק. חוק חינוך חינם 0 עד 3, והקפאה של תשלומי חשמל ומים עד סוף 2023".

אלי כהן (צילום: אופיר אייבי)
אלי כהן (צילום: אופיר אייבי)

שר הכלכלה לשעבר אמר שהעלות למשק במלחמה נגד האינפלציה תעמוד על 9 מיליארד שקל, סכום שימומן מהעודפים התקציביים בסך 34 מיליארד שקל. "אנחנו הולכים לתקופה כלכלית מאוד מאתגרת כי אנחנו טרם רואים את ההשלכות של העלאת הריבית והאינפלציה".