אתה, הנוסע הישראלי, בוחר בנו, לטוס איתנו ולבטוח בניסיון הטיסתי והמבצעי שלנו, העומד על אלפי שעות טיסה. ואנחנו בוחרים בשבילך את הנתיב, את הגובה ואת כל מאות ההחלטות שמתקבלות בטיסה אחת בודדת בשגרה, וודאי שגם בעת חירום.

אבל יש בחירה אחת שאתם בוחרים ונמנעת מאיתנו - הבחירה לכנסת. הייתם מאמינים שטייסות וטייסים שישהו בחו"ל ביום הבוחר ייאלצו להסתפק בצפייה בחדשות ולא יוכלו לבחור לכנסת ישראל - זכות יסוד שיש אפילו לאסירים, לשני הימאים הישראלים שנותרו בעלי זכות בחירה, כן, אלו שהיו חתומים על המשפט האלמותי ״ממתינים לקולות הימאים״?

במקומות שונים בעולם הבחירה מתבצעת בדרכים שונות: הצבעה דיגיטלית, הגעה לנציגות דיפלומטית ואפילו ימי בחירה ספורים המאפשרים לאדם לא לאבד את זכותו, את יום עבודתו וודאי שלא את רצונו לקבוע כמו כולם את עתידו. זאת בחירה נכונה, יעילה וזולה יותר למשק ולא מחייבת את יום השבתון הבזבזני והמיותר שאנו כה אוהבים.

באוסטרליה זה ממוחשב, במדינות אירופה אפשר להצביע בנציגויות, וגם טייסות וטייסי ישראל, העמלים על האפשרות כבר שנים, העבירו הצעת חוק מקדמית שעברה את אישור ועדת הבחירות המרכזית ומונחת לפתחה של הכנסת, אך זו מסרבת לדון בה. אולי אנחנו מעט מדי, אולי דעתנו אינה חשובה, אבל זכות לשלם מסים יש לנו, לשרת במילואים גם כן. תתפלאו, גם דעה ורצון להשפיע יש לנו, בדיוק כמו לכל אחד ואחת מכם, בדיוק כמו למאות אלפי עמיתינו בעולם.

כל שצריך לעשות הוא להציב קלפי בשדה התעופה או בחברת התעופה יום לפני הבחירות ויום אחריהן, לגרוע את השוהים בחו"ל (לבקשתם) מפנקס הבוחרים במקום מגוריהם ולאפשר להצביע פעם אחת, לפני שהם עוזבים את הארץ.

או אולי אלפי בעלי יכולת הצבעה יחברו אלינו ויאמרו: "נמאס, הפעם גם אנחנו לא נצביע, עד שהעוולה ההיסטורית הזאת תתוקן". אין לי כל ספק כי ביום הבחירות יטוסו אלפי ישראלים לחופשה, לא ישהו בארץ ולא יממשו את זכות הבחירה שלהם מרצון. זה אולי אפילו יעניק חבילת נופש אטרקטיבית לכל אלו שמאסו בשיטה ואינם מאמינים ביציבות התוצאה.

זכרו שהטייסת והטייס היושבים בקדמת המטוס היו מתחלפים איתכם ורוצים בדיוק את ההפך - לא שבתון, רק יכולת לבחור. אז הם ימשיכו לבחור עבורכם ולקבל החלטות ולהצטער כי במדינת ישראל 2022 אין פוליטיקאים אמיצים. בינתיים כולנו נמשיך להמתין לקולות הימאים.

הטייס האוטומטי הוא טור קבוע מבית איגוד הטייסים הישראלי, ביתם של כל הצוותים הישראליים, אלו שעובדים בשבילכם, ויביא עבורכם מדי שבוע מידע מקצועי ועדכני. קברניט מידן בר הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי