ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, התראיין היום (שני) אצל ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM ברקע יום השבתון הצפוי מחר בבחירות.  

לשאלה איך עושים את החישוב הכולל של עלות יום שבתון אחד למשק, השיב כי מדובר קודם כל בחצי מיליארד שקלים שהם עלות ההוצאות הישירות של תפעול יום הבחירות, וכל ההכנות לקראת. "2.5 מיליארד שקלים זו העלות של יום השבתון, והפסד התוצר של המשק. המשכורות המשולמות כמובן - 200 אחוז למי שעובד, ויום חופש למי שלא", הסביר. "בניגוד למצב הרגיל בו אתה משלם ומקבל תוצר מהעובד, הפעם מדובר בתוצר אפס. רק לחשוב מה היינו יכולים לעשות עם 15 מיליארד שקלים. העלות הכוללת של מערכות הבחירות האחרונות, היינו יכולים לקחת את קצבאות הזקנה למקום אחר לגמרי. לדעתי האישית זה הדבר הכי כואב היום במדינת ישראל". 

לטענה כי בכל זאת המונים יבלו מחר ויבקרו בבתי קפה ובמסעדות, אמר תומר כי "אם זה נכון, אז בואו נעשה יום שבתון כל יומיים. המצב הוא לא כזה, שכן למשקי בית יש סכום מוגבל להוצאות והם יוציאו יותר מחר, אבל העלייה הזו מתאזנת ברמה החודשית. הם יצאו למסעדה ביום שלישי בצהריים, אבל יחסכו את זה ביום אחר, וכך הלאה. אנחנו מדברים הרי על יוקר מחיה, על עליית המשכנתאות, וכדומה. אנשים צריכים לכלכל את הוצאותיהם, ולכן גם אם יש פיק באותו היום בסופו של דבר זה לא בוואקום - זה ישלם את עצמו במקום אחר".

נשיא התאחדות התעשיינים התייחס להוצאות הכוללות של חמש מערכות בחירות, העומדות על סכום של כ-15 מיליארד שקלים: "הנזק הוא נזק גדול כי אנחנו נמצאים במדינה שמשנת 2019 אין בה תכנון לטווח ארוך, ואין בה יכולת לפתור ולבצע בעיות שורש גם בחברה וגם בכלכלה ובמשק הישראלי", אמר. "בואו ניקח למשל את נושא ההכשרות המקצועיות - אנחנו נמצאים היום במצב בו אין רק מחסור בעובדים, אלא יש מחסור בעובדים עם הכשרות. מנסים לעשות שינויים, אבל אז זרוע עבודה שלא עבדה טוב במשרד אחד עברה למשרד אחר, ובחוסר הוודאות הזו אנחנו לא יכולים לבנות שום דבר קדימה".

המרואיין העלה את נושא התקציב: "מה עם תקציב המדינה? היה לנו אחד כזה בחמש שנים. מתקציב אחד אי אפשר לעשות כלום ואנחנו כבר יודעים ששנת 2023 תיפתח ללא תקציב. אנחנו יורים על עצמנו אש חיה שפוגעת בהתפתחות ובהתקדמות שלנו". 

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "צריך להגיד ביושר שעם כל הקושי, אנחנו נמצאים במצב לא רע יחסית לעולם, ולכן אנחנו לא מרגישים את הכאב, אבל הוא כואב. אנחנו צריכים להבין את הנזק שנגרם. כשאנחנו מסתכלים על המספרים אנחנו מבינים שזה הרבה בזכות התעשיינים שלנו, שבניגוד לכל מה שמקוננים כולם, לא העלו הרבה מחירים. נס הגז שקרה לנו, בזכות החברות חיפושי גז הנפלאות שסיכנו את כספם. יש הרבה דברים טובים שנעשים פה, ולכן מצב הכלכלה הישראלית הוא במצב טוב, אבל זה לא אומר שאנחנו מחוסנים לנצח. איך אומרים? אשרי האדם הדואג תמיד. נכון לעכשיו מערכות הבחירות האלה לא מסייעות ליציבות שלנו".  

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM