"אין סיכוי לירידת מחירי הדיור במדינת תל אביב, אבל תהיה התמתנות במחירים. באזורי הפריפריה, שגם בהם יש היצע קרקעות, קיים סיכוי גדול יותר לירידת מחירים". כך אמרה בשיחה עם "מעריב" המשנה למנכ"ל בנק הפועלים וראש החטיבה הקמעונאית בבנק דלית רביב.

בתגובה לשאלה עד כמה הלקוחות מתקשים בהחזרת הלוואות בעקבות העלאת הריבית, הבהירה רביב כי "הלקוחות לא מתקשים אלא מוטרדים. אין גידול ב'דיפלוט' (חובות אבודים - י.ש) כי בראש סדר העדיפות של משק בית זה תשלום המשכנתה. אבל למרות זאת אנשים עושים את חשבון ההוצאה הנוספת, וזה מטריד".

בבנק הפועלים מציינים כי הירידה בהיקף לקיחת המשכנתאות מעידה על מיתון בביקוש. באוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.7 מיליארד שקל, ומגמת הירידה נמשכת גם בנובמבר. שוק הדיור התמתן גם מבחינת כמות העסקאות. רביב: "עושים את חשבון עלות הריבית ובוחנים את חלופת השכירות, אבל גם השכירות מתייקרת. קבלנים מתחילים לצאת במבצעים כי גם להם קשה יותר למכור דירות. אבל הם צברו הרבה הון בשנים האחרונות ויש להם מספיק אוויר לנשימה, וגם הרבה מהמלאי כבר מכור".

דבריה של רביב נאמרים על רקע החלטת בנק הפועלים לאפשר ללקוחותיו להאריך את תקופת מסלול הפריים במשכנתה, תוך שמירה על יתר תנאי מסלול ההלוואה המקוריים. ההצעה רלוונטית ל־100 אלף לקוחות הבנק העומדים בקריטריונים. בבנק בוחנים את האפשרות לפרוס מחדש את המשכנתה ללקוחות שקיבלו אותה במסלול הצמדה למדד בריבית משתנה אחת לחמש שנים. ההפעלה תהיה במועד ההשתנות של הריבית.

דלית רביב (צילום:  רמי זרנגר )
דלית רביב (צילום: רמי זרנגר )

בבנק מסבירים כי בעקבות העלאת ריבית בנק ישראל בחודשים האחרונים וכדי לאפשר ללקוחות להתמודד עם העלייה בהחזרי המשכנתה, אפשר להאריך את תקופת מסלול הלוואת הפריים, תוך שמירה על תנאי ההלוואה המקוריים ללא עמלות או עמלת פירעון מוקדם.

ההצעה רלוונטית ללקוחות שהמשכנתה שלהם כוללת מסלול פריים, ויתרת תקופת ההלוואה גדולה מחמש שנים וקטנה מ־25 שנים. לקוחות אלה יוכלו להגיש בקשה באופן דיגיטלי מהיר באתר הבנק. רביב: "ההצעה נולדה מהחשיבה שלפיה הלקוחות שיש להם את רכיב הפריים רואים את התשלומים החודשיים עולים, והחשש הוא כי מתחיל להיווצר עומס על התשלומים. יש לקוחות שהתשלום החודשי שלהם עלה ב־500־600 שקל".

היא הוסיפה כי "בתקופת הקורונה הלכנו לצעד של הקפאה לתקופה של עד שישה חודשים של דחיית תשלומי קרן וריבית למי שרצה, וזה הוסיף עוד מספר תשלומים. הפעם מדובר בעניין שונה כיוון שאין שינוי במנגנון הריבית ולא דוחים שום תשלום אלא רק פורסים את ההלוואה".