בנק דיסקונט עתר בשבוע שעבר לבג"ץ נגד המלצות ועדת הרגולטורים להפרדת חברת כרטיסי האשראי ויזה כאל מהבנק. כך נודע ל"מעריב". בבנק דרשו לקבל מהוועדה את כל המסמכים והעדויות הנוגעות לדרך שבה התקבלה ההמלצה.

בבנק הופתעו לגלות כי מקצת מהנתונים שסופקו כחלק מהמלצות הוועדה הושחרו כך שלא ניתן היה להתמודד עם המלצות הוועדה לגופו של עניין. בית המשפט לא דחה את טענות הבנק על הסף, אבל קבע כי ניתן יהיה להתייחס אליהן לגופו של עניין אחרי השימוע שתערוך הוועדה לנציגי הבנק.

ביום רביעי שעבר ערכה הוועדה את השימוע כאשר בפניה הופיעו נציגי הבנק ובראשם המנכ"ל אורי לוין, שפרס בהרחבה את טיעוניו ובראשם הקביעה כי הפרדת כרטיס האשראי מהבנקים לא שיפרה את התחרות ומכך משתמע שגם הפרדת ויזה כאל מדיסקונט לא תשפר את התחרות.

עוד נטען כי החזקת כאל על ידי דיסקונט דווקא עודדה את הבנק לצאת ביוזמות צרכניות שונות שהאחרונה שבהן הייתה העלאת הריבית על פיקדונות העו"ש, מה שגרר בעקבות כך את כל המערכת הבנקאית. עוד נטען כי כאל נמנעה מהעלאת הריבית בעסקאות בכרטיסי האשראי בהוראת דיסקונט.

לאחר השימוע, שגם הוא נערך בלחץ הנהלת דיסקונט, אמורה כעת הוועדה לקבל את המלצותיה הסופיות ואלה יועברו לשר האוצר הבא (ככל הנראה בצלאל סמוטריץ'). גם נגיד בנק ישראל אמור לקבל החלטה בנושא אף על פי שנציגו חבר בוועדת הרגולטורים.

על פי ההערכות, תהא זו הפתעה גדולה אם הוועדה תחליט להפוך את המלצותיה הראשוניות ולהתיר לדיסקונט להמשיך לשלוט בוויזה כאל. כך או אחרת, טרם התברר כיצד ויזה כאל תימכר אם יוחלט כי הבנק ייאלץ למכור את חברות האשראי.

כבר כעת הריכוזיות בענף הביטוח היא גבוהה מאוד ולא ברור אם הממונה על התחרות יתיר לדיסקונט למכור את כאל לאחת מחברות הביטוח. עסקה דומה של מכירת מקס לכלל ביטוח עדין ממתינה לאישור.

הדרך הסבירה ביותר מבחינת דיסקונט היא להנפיק את ויזה כאל בבורסה (כ־40% מהמניות), להציף ערך ולמכור את גרעין השליטה לגורם נוסף.