כמה מהרגעים המרגשים והמסוקרים בנמל התעופה בן־גוריון מתרחשים בכל פעם, עת שמתקבל אות הקריאה אייר פורס 1 ובתוכו נשיא ארה"ב. אפילו רשת הקשר נשמעת אחרת והדיבור מכובד, מנומס וזהיר לעבר המטוס בואינג 742, הצבוע בתכלת ומעוטר בסמלי השלטון האמריקאי, שמייצר מערבולות אוויר ממלכתיות.

העיסוק במטוס כנף ציון בימים האחרונים מעורר עניין רב, והוא פותח עבורנו צוהר לראות כיצד מבוצעות הטסות בעלות גוון לאומי בעולם בואך מדינת היהודים. אות הקריאה הוא הכינוי ברשת הקשר שבו משתמש הטייס, למשל "אייר פורס 1" שייך לנשיא ארה"ב ולא למטוס שבו הוא שוהה (כלומר כל כלי טיס שבו ישתמש הופך באחת ל"אייר פורס 1", כפי שאות הקריאה של סגנו יהיה תמיד "אייר פורס 2").

כנף ציון (צילום: איור: ארנון קרמר)
כנף ציון (צילום: איור: ארנון קרמר)

בקרב ראשי מדינות ונשיאים במדינות שונות ברחבי העולם מבוצעות משימות לאומיות כאלו ואחרות על ידי טייסות לאומיות, שכוללות מגוון רחב של כלי טיס. המטוסים משתייכים ליחידה ספציפית המשויכת לחיל האוויר, כפי שמשויכים מטוסי הממשל האמריקאי לכנף התובלה מס' 89 בחיל האוויר או לטייסת 235 המשרתת את נשיא רוסיה ובכירים נוספים, הוא הדין באשר לחיל האוויר הגרמני וכך בעוד מדינות רבות בעולם - בחירה מקצועית מטעמים ענייניים ומבצעיים.

נדיר כי ראשי מדינה ופמליות לאומיות מתניידים ברחבי העולם במטוסי חברות תעופה. מגוון הסיבות לכך רב - החל ממערכות תקשורת הנדרשות לניהול המדינה בעת שהיית האישיות הבכירה באוויר, המשך בזמן השהות וכלה במערכות הגנה ובתנאי שירות המאפשרים לקיים שגרת ממשל תקינה גם בגובה של עשרות אלפי רגל.

המטוסים הלאומיים אינם בהכרח החדישים ביותר, אלא מתוחזקים בצורה ייחודית ושונה. לדוגמה, המטוס המזוהה עם נשיא ארה"ב עד עצם היום הזה הוא בואינג מדגם 747-200, שבחברות התעופה המסחריות כבר מזמן הוצא מכלל שירות, כמו מטוסים נוספים בצי שעדיין משרתים, אך בוודאי אינם חדישים. מטס אייר פורס 1 החדש יימסר בשנת 2026 מחברת בואינג, שכבר הפסיקה לייצר דגמים דומים ויעלה קרוב ל־3.9 מיליארד דולר.

הטייסת הנשיאותית, כפי שהיא מכונה בעגה הרווחת, מכילה כלי טיס שונים - מטוסי תובלה לנוסעים, מסוקים וכלים נוספים - כאשר הם נעים ב״חבילה אחת״, ובה הציוד הנדרש לביקור המגיע טרם נחיתתה של האישיות הבכירה באשר היא, והיא גם האחרונה שתעזוב. הטייסת הנשיאותית כוללת ציוד לוגיסטי רב, מערכות ואף רכבים. הטייסים והטייסות נבחרים בקפידה מחברות התעופה ומחילות האוויר, והם בעלי ניסיון רב ביותר, בעיקר בכל האמור בשעות טיסה. הם משרתים בטייסת הנשיאותית תקופה מוגדרת בסדיר ובמילואים - שירות הנחשב לכבוד ולזכות גדולה.

באוויר, בים וביבשה

אות הקריאה של נשיא ארה"ב, למשל, משתנה ל״מארין 1״, כאשר הוא טס במטוסים או במסוקים של הצי האמריקאי או ל״ארמי 1״, כאשר יעשה את אותו הדבר בצבא היבשה האמריקאי. במדינות שונות בעולם ההתנהלות מעט אחרת, אולם המשותף לרובן הוא קיום יחידה למשימות לאומיות והטסת בכירים.

"הטייסת הלאומית" היא מונח נכון המאפשר את ההתמקצעות הנדרשת בעולם הטיסה, בייחוד במשימות בעלות חשיבות כזאת. היא יודעת לבצע משימות רבות מעבר להטסת ראשי מדינה ונשיאים, משלחות רשמיות או לשמש כחוד החנית למשימות חילוץ מיוחדות.

גם בישראל הקטנה קיימת חשיבות למשימות לאומיות - מהטסת ראשי מדינה ובכירים בפנים הארץ ומחוצה לה ועד למשימות שיטור וכיבוי בשגרה ובעת חירום. התנהלות מדינתית בתחומי התעופה והמשימות הלאומיות מתרחשת במרבית מדינות העולם. הראשון שהנחיל דפוסי עבודה בתחום זה היה נשיא ארה"ב אייזנהאואר.

אחריו הלכו לאורך השנים מדינות רבות, והשיקולים בנושא הם מבצעיים ולא פרסונליים, כפי שאירע בשיח הציבורי בישראל. מטוסי הטייסות הלאומיות צבועים בגוני דגל הלאום ומעוטרים בסמלי השלטון, כאלו הם בנחיתתם ובהמראתם, ממדינת היעד ובחזרה אליה.

הצניעות היא אבן יסוד חשובה וראויה לכל איש ציבור בכל מדינה ובוודאי גם בזו שלנו, אולם הצורך המבצעי לתפעול נכון, כבשאר העולם, מכתיב חשיבה מחודשת על השליטה במשימות ההטסה הלאומיות. אומנם מחמם את הלב לראות כי נציג רשמי טס כנוסע בחברה מקומית כשניתן או בחופשה כמובן, אבל אין הדבר נכון למשימה לאומית שדורשת מהאישיות הבכירה יכולת ניהול גם מהמרחב האווירי. לא אנחנו המצאנו זאת.
לחיל האוויר הישראלי בסיסים וכנפיים. לפני כמה שנים נולדה גם כנף ציון כיחידה בתחילת דרכה. היא איננה שייכת לאיש, אלא לכולנו, שכן המטוס אינו מסמל את האישיות המוטסת בו, אלא את מדינת ישראל.

המשימות הלאומיות הולכות ומתרבות, וגובר בהן הצורך גם ליכולת מבצעית. לכן במקום לבזר אותן בין חיל האוויר שיטיס את הרמטכ״ל, ארקיע שתטיס את הנשיא וקאל שתספק ציוד חירום למדינה לבין מערך הכיבוי והשיטור האווירי, ראוי שעל כולם תיפרס כנפה של הטייסת למשימות לאומיות, שתעמוד בכוננות בכל ימות השנה, תהיה נכונה לכל משימות האומה ותביא כבוד למדינת ישראל.בבב

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי