אספן האומנות הבינלאומי חוזה מוגרבי הוא בין ראשוני המשקיעים בבנק הדיגיטלי אש (esh) של היזם ניר צוק, שהושק אתמול. כך נודע ל"מעריב". מוגרבי נמנה עם ראשוני המשקיעים בבנק והוא גויס למיזם על ידי אחד מאנשי האוצר לשעבר.

מדובר באיש עסקים בינלאומי ששווי יצירות האומנות שבבעלותו נאמד ביותר מחצי מיליארד דולר. הוא העניק, בין השאר, את החסות לתערוכה של האומן הבינלאומי ג'ף קונס שהתקיימה לפני שנתיים במוזיאון תל אביב. ההשקעה בבנק אינה גבוהה ונאמדת בכמה מיליוני שקלים בודדים. מוגרבי החליט להצטרף להשקעה מתוך ההערכה שנוכח יתרונותיו הטכנולוגיים, הבנק ירחיב את פעילותו ויגיע חיש מהר גם לארה"ב.

המשקיע העיקרי במיזם הוא ניר צוק, בעל השליטה בחברת פאלו אלטו. את הקמת הבנק יזם איש העסקים יובל אלוני, שאף ניהל את המיזם בשלבים הראשונים עד להעברת הניהול לקובי מלכין, לשעבר מנכ"ל בנק אוצר החייל. אלוני אף גייס למיזם את שמואל האוזר, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך. האוזר, שאף יחזיק בנתח ממניות הבנק (שהוקצו לו עם הקמתו), קיבל היתר מיוחד מהנגיד לשמש כיו"ר דירקטוריון הבנק. משקיעים נוספים בבנק החדש הם אלכס ליברנט ואלון שי.

לבד מהאוזר, רגולטורים נוספים בבנק הם פרופ' נדין טרכטנברג, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, שתכהן כמשנה ליו"ר הדירקטוריון. הבנק ינוהל כאמור על ידי מלכין. אתמול העניקו נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון והמפקח על הבנקים יאיר אבידן את הניהול והשליטה על הבנק החדש.

הבנק יציע חשבונות עו״ש ויפנה ללקוחות פרטיים, עצמאיים ותאגידיים בהצעה לרכוש מוצרי פיקדונות, הלוואות, תשלומים וכרטיסי אשראי. בניגוד לבנק וואן זירו, שקנה את הטכנולוגיה להפעלות מבנק טאטא, הבנק החדש יפעל על בסיס טכנולוגיה ייחודית מבוססת ענן. זוהי פלטפורמה מתעדכנת שאליה ניתן להוסיף אפליקציות ופיתוחים באופן מהיר לטובת לקוחות הבנק. אם המודל העסקי יצליח בישראל קיימת כוונה להפעילו גם בחו"ל. הטכנולוגיה תאפשר מבנה הוצאות רזה ויעיל.

המוצר הראשון של esh יהיה חשבון עו״ש ובטווח הארוך היא תוכל להציע גם הלוואות במחיר תחרותי. בבנק החדש, כמו בוואן זירו, לא יהיו עמלות ניהול חשבון, לא תתבקש העברת החשבון הקיים או המשכורת, והמוצרים יכללו גם תשלום והנפקת כרטיסי אשראי בינלאומיים.