ריבית בנק ישראל תעלה ביום שני הקרוב ב־0.5% נוספים. כך עולה מהערכות של רוב מוחלט בקרב החזאים הכלכליים. בעקבות כך, תעמוד ריבית בנק ישראל על 3.75% לשנה. הריבית תנסה למתן את האינפלציה המסרבת לגווע.

הנתונים המקרו־כלכליים ובראשם האבטלה לא יורדים. מההסכמים הקואליציוניים בממשלה שתושבע מנשבות רוחות של נדיבות פיסקלית. שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן העריך אתמול כי ההסכם עם יהדות התורה בלבד כרוך בהזרמה תקציבית של 20 מיליארד שקל.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון חושש גם מהשלכות הסכמי השכר הצפויים בינואר במגזר הציבורי, הכרוכים על פי ההערכות בתוספת של כ־10%. חלק מהתוספת תשולם רטרואקטיבית מינואר 2020 - המועד האחרון שבו שולמו תוספות שכר.

העלאה נוספת בריבית עשויה לצמצם את ההשפעות האינפלציוניות של המהלך. למרות זאת, ההשלכה העיקרית של העלאת הריבית תשפיע לרעה על מקבלי המשכנתאות. מי שקיבל באפריל 2022 משכנתה של מיליון שקל ייאלץ לשלם עבור מרכיב הפריים שבהלוואה, תוספת של 150 שקל, ובסך הכל עוד 850 שקל מאז הועלתה הריבית בפעם הראשונה.

אז מה אומרים החזאים בעקבות נתונים אלו? אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, פותח בהערכה פסימית שלפיה "לא נצליח להתחמק ממיתון. ההשפעות של העלאות הריבית בכל העולם יתבטאו במחצית 2023 והתוצאה תהיה מיתון גלובלי".

בבנק לאומי קובעים כי "שוק העבודה נותר חזק ולא מצביע על סימנים של הרעה כאשר האבטלה נותרה בסביבה של תעסוקה מלאה, והביקוש לעובדים גבוה יחסית. מדובר בהתפתחות התומכת בהעלאת הריבית ב־0.5% בשבוע הבא".

בבנק הפועלים סבורים כי "עליות המחירים יתמתנו במחצית השנייה של 2023, בעקבות האטה בפעילות הכלכלית. האינפלציה השנה תעלה ב־2.8%. הריבית תוסיף לעלות לרמה של 3.75%־4.0% (הרמה הנוכחית היא 3.25%), אבל קצב ההעלאות יפחת ל־0.25% בכל החלטה".
בבנק מזרחי טפחות קובעים כי "למרות הציפיות לדפלציה בישראל ובארה"ב לאביב הקרוב, בשלב הנוכחי ניכר גידול בציפיות השוק להעלאת ריבית של 0.5% בשבוע הבא".

המומחים בבית ההשקעות מיטב סבורים כי "נתוני האינפלציה דווקא מצביעים בבירור על תפנית שתואמת נחיתה רכה ולא התרסקות. לא נרשמה עלייה בסיכון אשראי. למרות הירידות במדד S&P 500 בחודש האחרון, הפד יעצור את עליית הריבית לפני שתגיע ל־5.1%".