לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל, דקאן בית הספר טיומקין לכלכלה וראש מכון אהרון למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן, פרופ' צבי אקשטיין, שוחח היום (ראשון) סביב הסוגיות של העלאות המחירים במשק מהמים והחשמל עד הדלק, ומחירי המוצרים בסופר, עם ענת דוידוב בתכניתה ב־103FM.

עלייה נוספת בתחום הדיור, ואיפה נרשמה ירידה? | מדד המחירים לצרכן
מכה נוספת לצרכנים: אסם הכריזה על עליית מחירים במוצריה

אקשטיין הבהיר: "אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת לחברות, מפני שלפני שנה ומשהו החלה אינפלציה לא צפויה כתוצאה משני גורמים. אחד, כתוצאה יציאה מהירה ממשבר הקורונה, שבכל העולם יצרה ביקושים מאוד גדולים לאנרגיה ומוצרים נוספים, וגם המלחמה בין אוקראינה ורוסיה, שייקרה עוד יותר את מחיר הדלק והמזון. בסופו של דבר, כל זה מתגלגל על כל המשק".

לדבריו, "אני לא מתערב בחלוקת הזמן של שר האוצר הנכנס, רק אגיד שמשרד האוצר הוא משרד משמעותי מאוד למשק, לכן דורש תשומת לב". 

בהמשך, התייחס למצבה הטוב יחסית של ישראל בעולם: "בגלל שבישראל האינפלציה משמעותית יותר נמוכה מאירופה וארה"ב, העלייה בריבית לא אמורה להגיע לרמות ששם - בין רבע לחצי אחוז, בהתאם לנתונים שהם רואים. מה שקורה, זה שהמחירים שעולים במזון ובדברים אחרים, משפיעים על כל המשק. צריך למתן את הביקושים, כי בישראל הם עדיין גבוהים והאבטלה נמוכה". 

עוד ציין והסביר על המדיניות הרצויה: "מחירי האנרגיה והחשמל אצלנו לא עלו בצורה כל כך פנטסטית כמו באירופה, שעלו שם במאות אחוזים וזה גרם ממש לקשיים כלכליים. ההתמודדות באופן זמני על ידי הסבסוד, זו מדיניות שלא יכולה להימשך ולא צריכה להימשך. לכן, עדיף שלא נתחיל איתה בצורה משמעותית - עשו אותה במידה ממותנת לפני חצי שנה ואני חושב שעדיף שיפסיקו איתה ויחזרו למהלך שבו המחירים הם מחירי השוק והציבור מתאים את ההוצאות שלו לעליית המחירים שבעיקר באה מחו"ל". 

לסיכום, אמר פרופ' אקשטיין כי "אני מקווה שדרעי ישמור על זרוע העבודה. איחוד כל הפעילות בתוך תחום התעסוקה הוא נושא מרכזי מאוד. ביטוח שילוב עבודה עם שירות התעסוקה שנשאר במשרד הכלכלה, זה לא טוב. איחוד של כל הפעילויות של כל מדיניות ההכשרות המקצועיות, זה גם לא טוב. איחוד שלך כל אלה תחת משרד אחד, זה תמיד היה החלום שלי והוא כמעט התגשם. התחושה לפי מה שאני מבין, אבל מקווה שזה לא יקרה, היא ששוב מנסים לפצל את היחידות השונות - ופיצול הוא לא טוב".   

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני 103FM