המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר השתתף היום (שני) בכנס הפיננסים השנתי של לשכת רואי החשבון, והתייחס לתחזית המשק לשנים 2023 ו-2024: "אנחנו מצפים שבשנה הקרובה תהיה האטה מסוימת בפעילות הכלכלית אבל לא שנכנס למיתון. הצפי והתחזית שלנו בנויות על ההנחה שהריבית תעלה לסביבת הארבעה אחוזים. אך ייתכן שנצטרך להעלות את הריבית גם מעבר לארבעה אחוזים במידה והאינפלציה תמשיך לעלות, והביקושים לא ירדו".

אחרי העלאת הריבית, הנגיד מזהיר: "אם יתממשו ההסכמים הקואליציוניים, האינפלציה תוסיף לעלות"

עוד הוסיף אביר, כי "עליית האינפלציה היא לא רק תוצאה של בעיות בשרשרת הייצור ועליית מחירי הסחורות. היא גם כתוצאה מביקושים ערים במשק שהתאושש באופן מהיר מהסגרים של הקורונה. כשיצאנו מתקופת הקורונה, המדינות נתנו הרבה כסף לאזרחים. לחלק מהאנשים היה יותר כסף בעו"ש אחרי הקורונה מאשר לפני, והביקושים היו מאוד גבוהים והם עדיין גבוהים".

המשנה לנגיד התייחס לכך שהבנקים איחרו בהתאמת הריבית על הפקדונות, אך לצד הביקורת  כלפי הבנקים, ציין שצריך להפנות את הציבור לכך שיש גם אופציות אחרות חוץ מהבנקים, וגם שצריך לנהל מו"מ מול הבנקים על גובה הפקדונות ולנצל את הכלים שבנק ישראל קידם לטובת הלקוחות בנושא זה. 

בהמשך דבריו התייחס למשבר הדיור ואמר כי "הפתרון הוא לא רק שחרור קרקעות, אלא גם שיפור ובניית תשתיות. ממשלות מצליחות להביא התחלות בנייה, לעמוד בקצב הגידול של האוכלוסייה במשך שנה או שנתיים, אבל הן צריכות לעמוד בקצב בנייה של כ-55 אלף יחידות דיור בכל שנה על פני 15-10 שנים - זה משתלב וממחיש את חשיבות התכנון של תשתיות.

הדברים נאמרו בכנס הפיננסים השנתי של לשכת רואי החשבון, שמתקיים בבורסה לניירות ערך בתל אביב בהשתתפות נשיא לשכת רו"ח חן שרייבר, המשנה לנגיד בנק ישראל אנדרו אביר כאמור, מנכ"ל איילון ביטוח שרון רייך, משנה למנכ"ל בנק הפועלים רם רגב ובכירים נוספים מעולם הפיננסים.