זה כבר לא גל, זה צונאמי.

צונאמי ששוטף את ענף ההייטק. מיקרוסופט, פייסבוק, פלייטיקה - אפילו רבות מחברות הענק לא הצליחו להימלט משעתו הקשה של הענף. רק לאחרונה הודיעה אינטל כי תפטר עשרות עובדים בישראל, ותציע לאלפים נוספים פרישה מרצון. ההערכות מדברות על עשרת אלפי מפוטרים בענף ההייטק הישראלי כחלק ממשבר כלל עולמי שסופו לא נראה באופק כרגע, בזמן שמוערך כי המשבר יעמיק ולפנינו חודשים ארוכים של התרחבות מעגל הפיטורים וקיצוצים נרחבים.

האם זה הזמן של חברות הייטק לעסוק במיתוג? תתפלאו – בהחלט! איך בכלל אפשר לדבר על מיתוג מעסיק בתקופה שבה מדי שבוע חברה אחרת מודיעה על שורת קיצוצים ופיטורין (ואלה בדרך כלל רק החברות הגדולות שעולות לכותרות, מבלי להתייחס לחברות ולסטארטאפים הקטנים ש"בשוליים")? אז זהו, שאפשר - וצריך דווקא עכשיו, לדבר על מיתוג מעסיק.

למעשה, חברות שלא יפעלו נכון אל מול העובדים והעובדות ולא ישכילו לנצל את המצב הנוכחי לטובת מיתוג מעסיק, עלולות למצוא את עצמן במצב קשה הרבה יותר אחר כך, אחרי המבול. זה הזמן להתכונן ליום שאחרי המשבר בהייטק - שיביא איתו פיק של גיוסים ומלחמה עקובה מדם על עובדים וטאלנטים. 

ליאת כהן (צילום: קרן גנור)
ליאת כהן (צילום: קרן גנור)

מיתוג מעסיק בזמן משבר – חמש הוראות הפעלה:

שימור עובדים וטאלנטים: בתקופה של משבר פיטורים, צריך דווקא לעסוק בשימור עובדים וטאלנטים ולייצר תחושת ביטחון ויציבות. גם בתקופה כזו, כל חברה שומרת את הסיניורים ובעלי הניסיון קרוב לחזה. לצד זאת, חשוב לייצר חשיפה למגויסים פוטנציאליים באמצעות מסרים העוסקים ביציבות החברה ועמידותה בפני משבר שכזה. כך, בערוצים הארגוניים - לא נעסוק במסיבות ראוותניות, במתנות או בהפי-האוור, אלא דווקא בדברים החשובים ביותר - איך לשמר את העובדים ולהעניק להם תחושה של ביטחון במקומם. 

בריכות כדורים וטסלות טריות – אאוט: הגיע הזמן להעמיק: עוברים מלדבר על בריכות כדורים וטסלות טריות למחוברות ארגונית. מקום העבודה הוא הרבה יותר מפינוקים במטבחון ומארז מתנה לחורף. מקום עבודה הוא הדרך שבה העובד מתחבר לחברה, מתחבר לערכים הארגוניים שלה, לתרבות הארגונית שלה. את כל אלה נדרש כרגע להעביר לפרונט.

שעתן היפה של "החברות האפורות": למנף משבר להזדמנות - עכשיו כשהחגיגה של היוניקורנים הסתיימה, זו ההזדמנות לחברות "האפורות" או "המבוגרות" יותר, שנחשבו פחות סקסיות ושהתקשו לגייס צעירים וטאלנטים בשנתיים האחרונות, דווקא למשוך את הדור הבא שלהן, שלא בטוח שהיה מגיע בזמנים רגילים. זה הזמן לעשות את המהפך שתמיד רציתם. רק זכרו - במקום שלטי ענק באיילון, מומלץ להסתפק בקמפיין גיוס ג'וניורים שפותח את הדלתות בזמנים כאלה כדי להפוך את החברה לזכירה. 

זוכרים לטווח ארוך: עובדים זוכרים מעסיקים שמפטרים בתקופות קשות, ובימינו גם הם לא זוכרים - יהיה מי שיזכיר. מעסיק שישדר שהוא עושה הכל כדי לשמור על העובדים בחברה ולהימנע מפיטורים, יהיה מעסיק שיזכה לצאת מהמשבר מחוזק ואהוד, ובעיקר מוכן למשבר הגיוס הבא שיגיע בתום תקופת המיתון. כי זה יגיע. 

צניעות, צניעות, צניעות: איך עושים מיתוג מעסיק בלי לדבר על מסיבות, מתנות ראוותניות, נופשי חברה ומשרדים מנקרי עיניים? מפסיקים לדבר על תנאים. מדברים יותר על אווירה, על תרבות ארגונית, על ערכים. מדברים על הצלחות עסקיות של החברה כדי ליצור תחושת ביטחון ויציבות, וכן - גם צניעות תוערך בתקופה שכזו.

ומה עם מי שמגייס? איך אפשר לגייס ולא לשמוח לאיד או לעורר את זעמם של עובדים.ות בתקופה רגישות כל כך? לחברות שכן מגייסות מומלץ להשתמש במסרים של יציבות, עבודה ארוכת טווח ולשים את הצניעות בפרונט. 

בשורה התחתונה, צריך להתכונן ליום שאחרי. העובדים של ימינו בעלי זיכרון לטווח ארוך. הם נוטים - בין היתר- לחקור, להתייעץ ולברר, להעלות פוסטים אנונימיים לקהילות הדיגיטליות, לייצר רשת של נטוורקינג בין עובדים כדי לברר על מעסיקים פוטנציאליים. על כן, גם בתקופה כזו מעסיקים שימהרו לפטר, לא ילחמו על העובדים או יפטרו באופן לא רגיש - יהיו אלו שיועמדו על המוקד בעת חידוש סבבי הגיוס. 

הכותבת היא מנכ״לית חברת הדיגיטל Funia וחוקרת טרנדים דיגיטליים