הפרטת נמל חיפה הושלמה היום (שלישי) באופן סופי, מהלך שעתיד להוסיף לקופה הציבורית כמעט שלושה מיליארד שקלים נוספים. בנוסף, קבוצת הרכישה "אדאני גדות" כבר העבירה את התשלום למדינה. 

בכיר לשעבר באוצר: "יש פה חוסר הבנה או הטעייה חמורה של הציבור"
הפשיל שרוולים: זה הענף שסמוטריץ' ינסה למנוע בו זינוק במחירים

מנכ"ל משרד האוצר רמי בלניקוב שוחח מוקדם יותר עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM, והתייחס למהלך: "קופת המדינה קיבלה 2.9 מיליארד, והמיליארד הנוסף הוזרם לקופת החברה שנמכרה לצורך מימון השקעות שנחסכו מקופת המדינה. החוב של מדינת ישראל כלפי המלווים שלה קטן בסכום הזה של 2.9 מיליארד, שזה אומר שישלמו פחות ריבית כל שנה, שאפשר יהיה להקצות את זה כמובן למחירים שהממשלה תמצא לנכון".

הוא פירט בנוגע להשלכות המהלך, והציג תחזית אופטימית: "ההשלכות המהותיות על חיי היומיום הם שבחיפה יהיה עכשיו נמל פרטי, נוסף על הנמל הקיים שהוא מתחרה בנמל הזה שנקרא לו כמותג 'הנמל הסיני'. אני מאמין שהבעלים החדשים יצליחו להשביח את פעילות הנמל, להתחרות בצורה עוד יותר אפקטיבית והדבר הזה יוביל להפחתת מחירים ולהגברת רמת השירות שבסוף מתגלגל לכל אזרחי המדינה".

כמו כן, התייחס להעלאת הריבית: "עד עתה לא היה לו מנוס אלא להעלות את הריבית. נכון שהעלאת הריבית פוגעת בחלשים אבל אי העלאה וכניסה לתהליך אינפלציוני חריף יותר, תפגע עוד יותר. לכן זו החלטה בין שתי ברירות – לא טובה ועוד פחות טובה. העלאת הריבית היא בלתי נמנעת".

החברה אשר השלימה את מהלך הרכישה של הנמל הינה חברת סינית, על כך הגיב בלינקוב: "אנחנו מאוד שלמים עם זה מכיוון שתהליך כזה שהוא ארוך ומורכב, עובר את כל האישורים הנדרשים, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה מדינית, וננקטים כל הצעדים הנחוצים על מנת לשמור על האינטרסים של החברה הישראלית, וזה מדינת ישראל. כך שלא יהיה אפילו שמץ או רבב של פגיעה באינטרסים הישירים והעקיפים של מדינת ישראל ושל האזרחים שלה".

בניין משרד האוצר  (צילום: פלאש 90)
בניין משרד האוצר (צילום: פלאש 90)

הוא הציג את התוכנית האסטרטגית של המשרד: "המטרה של זה היא להשביח את דרך הניהול ולהוציא את הממשלה מניהול של נכסים מקומיים. נכס דומה נמצא בנמל אשדוד, גם הוא רצוי מאוד שיעבור כמה שיותר תהליך הפרטה. נכס נוסף שאנחנו מנהלים כרגע, זה תהליך מכירה שלו, זו חברת הדואר שגם היא, אני מקווה שתגיע להליך של הפרטה". 

לסיום, המשיך מנכ"ל משרד האוצר להציג תחזית אופטימית לתפיסתו, גם בנושא תקציב המדינה המיועד: "אני מכיר את רוב התקציב שעומד להיות מוגש לממשלה, הוא תקציב שיתמוך צמיחה, במיוחד בהשקעות, גם הפיזיות וגם בתחום מדעי הרוח, האינטלקט וההשכלה הגבוה".