ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפויים להציג הערב (רביעי) "תכנית חירום כלכלית" להתמודדות עם העלייה ביוקר המחיה: ביטול ההתייקרויות האחרונות בדלק ובארנונה והפחתת ההתייקרויות בחשמל ובמים בכ-70% לכלל האוכלוסיה.

הפשיל שרוולים: זה הענף שסמוטריץ' ינסה למנוע בו זינוק במחירים
סמוטריץ' חשף ב"וול סטריט ג'ורנל": זו התוכנית שלו בממשלה החדשה
מבוהלים מגל ההתייקרויות במשק? כך תצליחו לעבור אותו בשלום

בנוסף, שר האוצר הכריז על ביטול מוחלט של ההתייקרויות בחשמל לכמאה אלף עסקים קטנים ובינונים ומענק כספי לכ-300 אלף זכאי "מענק חימום". כמו כן, קבצאות הנכות וילד נכה, השלמת הכנסה לקשישים וזקנה יעלו ובנוסף יועדכנו מדרגות מס הכנסה, דמי הביטוח ומס הבריאות יופחתו וערך נקודות הזיכות יוגדל.

נתניהו: "חייבים לסובב את הגלגל עכשיו"

בפתח דבריו, אמר ראש הממשלה: "הממשלה בראשותי באה לעבוד. אנחנו מטפלים בכל תחומי החיים החשובים לטובת כל אזרחי ישראל, התחום הראשון שדיברנו עליו הוא יוקר המחייה. בשנה וחצי האחרונות המשק שלנו נכנס לסחרור אינפלציוני, האינפלציה והריבית בעקבותיה מרחיקות שחקים, כל עלייה בארנונה גוררת עלייה נוספת. זה משפיע על המשפחות, וזה מגיע לדבר שכמעט כל משפחה בישראל מרגישה-המשכנתא עולה אצל חלק ניכר מהמשפחות באלפי ומאות שקלים לחודש, זה נטל שצריך לטפל בו".

"אנחנו מודיעים על שורת צעדים ראשונים להילחם במחוללי האינפלציה-חשמל, מים, דלק ארנונה. הצעדים הללו יוזילו מיד את ההוצאה החודשית של כל משפחה בישראל, ויאטו את קצת עליית המחירים ויתחילו לסובב את הגלגל לאחור. אנחנו עובדים עם צוותים משותפים של משרד האוצר, כלכלה, כדי לגבש תכניות שיוצגו עם הצגת התקציב, לרבות מאבק ביוקר הדיור, אבל חייבים לסובב את הגלגל עכשיו, אי אפשר לחכות עד דיוני התקציב", הוסיף.

בהמשך, פירט נתניהו את הצעדים במסגרת התוכנית: "אנחנו מכניסים מקלות לגלגלי האינפלציה. צעד ראשון: הקפאת ארנונה לשנה, ביטול התייקרויות אחרונות בדלק וקיצוץ ממוצע של 70% בהתייקרות החשמל, וקיצוץ במקום 8% רק 2.5% ויהיה פיצוי כספי מלא למאות אלפי נזקקים, וקיצוץ בהתייקרות המים".

נתניהו   (צילום: צילום מסך לע''מ)
נתניהו (צילום: צילום מסך לע''מ)

סמוטריץ': "תוכנית חירום מיידית"

שר האוצר סמוטריץ' התייחס לתוכנית ואמר כי "יוקר המחייה איננה עוד סיסמא או כותרת בעיתון, זה נושא משמעותי שמכביד על אזרחי ישראל ביום יום. המחירים עולים ומקשים על כולנו. אנחנו צריכים לתת מענה ברמה הלאומית, לכן מהרגע שנכנסתי לתפקידי כשר האוצר של ישראל ובתיאום עם רה"מ מטפל בנושא הזה בחרדת קודש. יש משפחות שקשה להן יותר וחובה עלינו לדאוג גם להן, לא נשלים עם מציאות בה הורים לא יכולים לרשום את ילדם לחוג, לא נשלים עם מציאות בה ילדים יילכו לישון בבית בלי חימום בחורף בגלל מחירי החשמל".

סמוטריץ (צילום: צילום מסך לע''מ)
סמוטריץ (צילום: צילום מסך לע''מ)

"הצעדים האלה משיגים את בלימת ההתייקרות במשק, שבירת המעגל של האינפלציה, כל זה מבלי לפרוץ את המנגנונים הקבועים, ומבלי לנקוט צעדים שיתדלקו את האינפלציה בצד השני. זו תוכנית חירום מיידית לטווח הקרוב, אבל במסגרת תקציב המדינה נגבש שורה של צעדים נוספים להקלה ביוקר המחייה בטווח הקרוב, שורה של רפורמות עומק, שייטפלו בהיעדר התחרות במשק הישראלי, יפחיתו את הבירוקרטיה והרגולציה, יפרקו את המונופולים בתחום המזון, יש שתי רגליים לתכנית המיידית הזו-צמצום עליית המחירים, וסיוע ממוקד לסקטורים ואוכלוסיות שזקוקות לערבות המיידית שלנו. אנו מבטלים את ההתייקרויות בדלק ובארנונה לחלוטין", הוסיף

שר האוצר פירט את הצעדים ואמר: "הפחת ההתייקרות בחשמל ובמים ב-70% לכלל האוכלוסייה, ביטול מוחלט של התייקרות החשמל ל-100,000 עסקים קטנים ובינוניים ונותנים מענק כספי ל-300,000 זכאי מענקי חימום. שורה של מנגנוני פיצוי אוטומטים שנכנסים לתוקף בחודש ינואר, כל הקצבאות עולות בצורה משמעותית, קצבת נכות עולה ב-375 ש"ח, קצבת ילד נכה עולה".