על מה הוצאנו כסף בשנה שעברה? חברת רייזאפ שמסייעת להתנהלות כלכלית נכונה פרסמה נתונים על הרגלי הצריכה בשנת 2022 ועל מה הוציאו הישרלאים את הכסף שלהם. 

ההוצאה המשמעותית ביותר היא המשכנתא, שעומדת בממוצע על 4,730 שקלים. ההוצאה השנייה בגבוהה הייתה על אוכל - כ-1,926 ₪ הלכו על קניות בסופר, לעומת כ-1,092 ₪ על אוכל בחוץ, מתוכם 88 שקלים הלכו לקניית פיצה. על פארמה הוצאנו כ-425 ₪.

בתחום התחבורה הוצאנו 792 שקלים על נסיעה ברכב פרטי, ואילו על תחבורה ציבורית שילמנו 248 שקלים. מי שחולק את חייו עם חיית מחמד כלשהי, ההוצאה החודשית הממוצעת שלו עמדה על כ-442 ₪, ואילו בניסיון הקלוש להפוך לעשירים השקענו בהגרלות מפעל הפיס 78 שקלים בחודש. 

היו שדאגו גם לחסוך והחיסכון ההמוצע עמד על סכום של כ-2,004 ₪. מנגד על עמלות אשראי הוצאנו בממוצע כ-21 ₪.

בכמה עלה יוקר המחיה?

נתוני רייזאפ גם ממחישים עת התייקרות המחירים בשנה האחרונה. כשמשווים את ההוצאות בחודש דצמבר 22 לעומת דצמבר 21, ניתן לזהות מספר תחומים שבהם גל ההתייקרות הכביד על הכיס של המשפחה הישראלית. בתחום התיירות הוצאנו 22% אחוז יותר, כמו גם במשכנתא (16%), בשכירות (12%), בביטוחים (5%), באוכל בחוץ (5%), רכב (3%). במקביל ניתן לראות שעל אף ההתייקרויות במשק, בתחומים מסויימים הישראלים בוחרים להוציא פחות: לפי נתוני החברה, ניתן לראות ירידה של כ-5% בהוצאות על ביגוד, וירידה של 10% בהוצאות בתחום הפארמה.

יובל סמט, מנכ"ל רייזאפ, אמר בעקבות הנתונים, כי ״מחקרים הראו שהוצאה כספית מפעילה את אותם אזורים במוח שמזוהים עם כאב, וזו כנראה הסיבה שרבים מאיתנו מעדיפים להעלים עין ולא להיכנס לחשבון הבנק או לבדוק את פירוט האשראי. אבל אנחנו מזהים שמשפחות שבוחרות להיות ״על זה״ מצליחות לצמצם את השפעת האינפלציה ב-68%, וזו הסיבה שהשקנו את פיצ׳ר סיכום השנה: כשמידע על כסף מוגש בצורה קלילה, מעצימה ומלמדת אנחנו רואים השפעה משמעותית על השורה התחתונה של הלקוחות שלנו״.