מנכ"ל 'תמיר פישמן', אלדד תמיר, שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו בתכניתם ב-103FM, לאחר שחשש מתוצאות המהפכה המשפטית התבטא אתמול באופן כלכלי, כאשר מניות חמשת הבנקים הגדולים בישראל איבדו 6.5 מיליארד שקל משוויין, זאת לאחר שמדד מניותיהם צנח בבורסה ב־4.3%. שווי השוק הכולל של מניות הבנקים ירד אל מתחת ל־150 מיליארד שקל. 

מנכ"לי בנקים מזהירים את נתניהו: "מזהים משיכה של השקעות מחו"ל"

לשאלה האם ניתן להעריך שהמגמה תימשך, השיב תמיר בחיוב: "כן. להעריך קשה, אבל אני חושב שאנחנו צריכים בעיקר להסתכל על השקל-דולר, אני חושב שזה מה שקובע גם את גובה ירידות מניות הבנקים. בסופו של דבר, אנחנו במצב שבו החשש העיקרי הוא לשקל, שאנשים יאבדו אמון במערכת המשפטית, יאבדו אמון במערכת הבנקאית, וזה יבוא לידי ביטוי בעיקר בירידת השקל אל מול הדולר. אם המגמה הזאת תימשך, אז אנחנו נראה גם המשך ירידות בבנקים". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "זה אומר שאם ניקח למשל כדוגמה את מה שקרה באנגליה לאחרונה, שראשת הממשלה באה עם איזושהי תכנית הזויה, שהשוק לא האמין בה, אנשים בכו, אמרו 'יש סיכון לכלכלה', וזה מה שמתקשר, אנשים קצת צריכים יותר להבין. האירוע יכול להיות אותו אירוע".

תמיר נשאל האם לפיכך, על פי ההשוואה לבריטניה, בה המטבע קרס וטלטל את הכלכלה, לשם אנחנו הולכים גם בארץ, וענה: "אנחנו עשויים להיות במצב שבו הסיכוי או הסיכון של הרבה מאוד גורמים כלכליים בארץ ובעולם, יבוא ויגיד 'רגע, אני לא יודע מה הולך להיות פה', לא צריך הרבה יותר מזה ששוק יגיב בצורה כזאת, הפחד עובד בצורה פנטסטית במקרה הזה, זה אומר 'אני לא יודע מה הולך להיות עם הכלכלה הישראלית, אני מפחד'".

לטענה האם מדובר ביותר חוסר וודאות ופחד, ענה ש"נכון, זה ההתנהגות העדרית. ואז מה שעשוי לקרות או עלול לקרות, זה בעצם שאנשים יגידו 'אוקיי, אני קונה דולרים', ברגע שקונים דולרים המטבע מאוד מאוד נחלש, ואז אנחנו עשויים להיכנס למצב שדומה למה שקרה באנגליה, זה אומר שהמטבע ממש ממש מתרסק. כשהמטבע מתרסק יש לזה משמעויות של אינפלציה, בנק ישראל צריך להתערב. ראינו את זה קורה בדיוק אותו דבר בטורקיה. זה החלק המסוכן באמת בכלכלה הישראלית".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

תמיר התייחס לדבריו של חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' דניאל כהנמן, שאמר כי יהיו השפעות קשות על ישראל בעקבות השינויים שמתכננת הממשלה: "יש הרבה מאוד כבוד לאיש, ואני אומר, צריך לזכור, כלכלה בסופו של דבר זה תחושות ורגשות שנפגשות עם מתמטיקה, ולכן לומדים את זה במדעי החברה, כלומר לא צריך לשנות את שיטת המשטר, ולא צריך לפרש האם יש שינוי טוטאלי בשיטת המשטר. מספיק שמספיק אנשים יחשבו שזה המצב, על מנת שאנחנו יכולים להיכנס לסחרור שלדעתי יגרום לממשלה לעצור רגע, כי בסופו של דבר כשאנשים קמים כל בוקר ורואים את הכסף שלהם יורד, ורואים את הביטחון הכלכלי שלהם יורד, לזה יש יותר כוח מהרבה מאוד דברים אחרים, ואנחנו לא רחוקים משם".

לסיום, טען: "מבחינתי ככלכלן, באה פה ממשלה ועשתה בבת אחת, בוא נקרא לזה כמה וכמה צעדים שמראים להרבה מאוד כלכלנים ואנשי כספים, שיש פה-ראינו גם את העצומות למיניהן-שיש פה סכנה למשטר הדמוקרטי. אם כך, הבן אדם הפשוט שקם בבוקר חושב שזה מה שהולך לקרות, או בוא ניקח את אותו מנהל השקעות משוויץ שיש לו כספים פה בבורסה, והוא אומר לעצמו 'מה אני צריך להיות בישראל כרגע, מה מגדלים שם משהו מיוחד? לא', אז הוא מוכר ובורח. אנשים מנהלים סיכונים, וגם מוסדות מנהלים סיכונים. וניהול הסיכונים במקרה הזה מאוד הגיוני, לברוח מהשקל, כלומר זה הדבר הנכון לעשות כשאתה מנהל סיכונים, בלי קשר לדעה פוליטית כזאת או אחרת, וזו הסכנה האמיתית, שניכנס פה לסיפור, כי אז קשה מאוד לעצור אותו".

עזרה בהכנת הכתבה: ירדן חדד 103FM