טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה לאחרונה הינה משמעותית מאוד למשק הישראלי אבל יותר מכך, לכיס של כל אחד מאיתנו. היא כוללת המון שינויים ועושה רושם שתחום הארנונה – שמעניין כמעט כל אחד בשוק הפרטי או העסקי – הולך לעבור שינוי גדול, שלא לומר זעזוע.

בחוק ההסדרים הקרוב מתוכננים להתבצע מספר תיקונים מהותיים בתחום הארנונה, שהראשון שבהם הוא נושא הדירות להשכרה לטווח קצר, או מה שאנו מכנים Airbnb. על פי התיקון לחוק, דירות המשמשות כדירת נופש לתקופה העולה על 60 ימים בשנה, לאוכלוסיה מתחלפת, יחויבו בארנונה כמו בית מלון. כלומר, אם הם שילמו עד היום כ-70 שקלים בממוצע למטר בשנה, לאחר שהחוק יעבור הם ישלמו כ-110 שקלים בממוצע למטר בשנה. מדובר בהחלטה אשר תייקר את עלות הארנונה של הדירות הללו. לדעתי, השינוי הזה לא יעבור בצורה חלקה והוא עלול לייצר המון מחלוקות בין הרשויות לבין בעלי הדירות, למשל לעניין משך הזמן בה הדירה הייתה פעילה לפי המתכונת של אוכלוסיה מתחלפת.

שינוי משמעותי נוסף הוא בהייטק, שחווה את אחת התקופות המאתגרות שלו עם פיטורי עובדים רבים בארץ ובעולם. משרדי ההייטק, שמשלמים ארנונה נמוכה ביחס למשרדים אחרים, שכן הם יכולים להיכנס להגדרת "בתי תוכנה" (תחת הסיווג תעשייה ולא משרדים). כיום זה מאפשר לחלק מהחברות לקבל הנחה של יותר מ-50% בארנונה. לשם השוואה, חברות שאינן מקבלות סיווג של בתי תוכנה משלמות תעריף רגיל של עסקים, שבת"א, במתחמים העסקיים, יכול להגיע עד ל- 420 שקלים למטר בשנה.

עו''ד מוטי איצקוביץ (צילום: שני נחמיאס)
עו''ד מוטי איצקוביץ (צילום: שני נחמיאס)

מטיוטת החוק עולה, כי הסיווג "בתי תוכנה" יבוטל ובמקומו ישלמו חלק מהחברות ארנונה גבוהה פי שניים ממה ששילמו עד כה. הריכוז הגבוה של החברות עדיין נמצא בת"א ובמרכז ולכן חברות אלה ימצאו עצמן בבעיה גדולה מאוד ולא מן הנמנע שיחפשו לעבור לאזורים בהם הארנונה נמוכה יותר. בנושא הסיווג כבר מתנהלים הליכים משפטיים רבים בין חברות הייטק לבין רשויות מקומיות – במיוחד בת"א ובמרכז – על הפרשנות של "בתי תוכנה". לדעתי, מדובר בתיקון שגוי לחוק שיפגע בתחום שהוא הקטר של המשק.

תחום נוסף שיחווה שינוי, הפעם דווקא מבורך, הוא בתי החולים הגריאטרים, שיזכו לשלם ארנונה ששל מגורים, בניגוד לבתי חולים רגילים. לטעמי, מדובר בתיקון מבורך, שנועד להתמודד עם מציאות לפיה רשויות מסוימות חייבו עד עתה בתי חולים גריאטריים או מחלקות סיעודיות בבתי אבות, בתעריף העולה על תעריף המגורים לעיתים פי ארבע או חמש. החיוב העודף שהוטל על המוסדות הגריאטריים יצר עומס בלתי סביר על אוכלוסייה קשישה, אשר ממילא מתקשה ואמורה לקבל הנחות סוציאליות. עד עתה חיוב הארנונה שהוטל על בתי החולים הללו ובתי האבות גולגל מטבע הדברים על הדיירים, מה שסתר את כוונת המחוקק לתת לאוכלוסיה הזו הטבות סוציאליות. 

לסיכום, הרשויות המקומיות, ייהנו מהגדלת הכנסות נוספת על חשבון ההייטק ומשכירי הדירות לנופש קצר, ולכן אנו צפויים לראות עליית מחירים, שכן תמיד בעל העסק מגלגל את ההוצאות על צרכן הקצה.

הכותב הוא שותף מייסד במשרד "כץ, גבע, איצקוביץ", המתמחה במיסוי מוניציפלי