בנק ההשקעות האמריקני ג'יי פי מורגן הזהיר בסוף השבוע האחרון כי הרפורמה במערכת המשפט, המקודמת בימים אלה על ידי הממשלה, עלולה להשפיע על הצמיחה ולהוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ פתרונות", מסביר בשיחה עם מעריב אונליין מהן הסכנות הטמונות בהורדת דירוג האשראי של ישראל, וכיצד זה עלול להשפיע על האזרחים.

מוטרדים מנבואות הזעם של הכלכלנים? כך תשמרו על הכיס שלכם
 
מה זה דירוג אשראי? 
"דירוג אשראי קובע את החוסן הכלכלי של איש פרטי, חברה או מדינה. כאשר חברה רוצה לקבל הלוואה, למשל, בודקים מה הסיכוי שהיא תוכל להחזיר אותה. ככל שהיא יציבה יותר - כך היא תזכה לקבל תנאים טובים יותר. כשהדירוג של מדינה או כל גוף אחר טוב יותר, כך הריביות יהיו טובות יותר, כאשר מנגד ככל שהדירוג יהיה נמוך יותר, כך הנכונות להלוות כסף לאותו גוף תהיה קטנה יותר".

מה משמעות הדוח של ג'יי פי מורגן?
"חשוב להבין שהדוח לא עד כדי כך חד משמעי, והוא לא אומר שהרפורמה במערכת המשפט תוביל להורדת דירוג האשראי. הדוח למעשה בא ואומר שיכולה להיגרם אווירה מסוימת, והיא זו שתוביל בסופו של דבר לפגיעה בדירוג האשראי. ברפורמה עצמה אין משהו מדאיג, החשש הוא שתהיה פה נבואה שמגשימה את עצמה, מה שקורה הרבה פעמים בשוק ההון. צריך להבין שהשוק עובד על תחזיות, ואם אנחנו חוששים שבגלל הרפורמה תהיה מדינה שתלאים עסקים ותפגע בכלכלה החופשית והרגילה שמקובלת במדינות מתוקנות - אז יכול להיווצר מצב שבו נגרום נזק אדיר לכלכלה".

דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)
דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)


עד כמה ישראל מוכנה למהלך כזה?
"הכלכלה שלנו חזקה וכרגע הדירוג שלנו מאוד גבוה, אבל צריך להבין שבשלב הזה נוצר פה חשש מדברים שיקרו וישפיעו על הדירוג. עם הקמת הממשלה החדשה ישראל נמצאת במצב שבו היא צריכה לגייס כסף והשקעות לטובת תקציבים".

איך זה ישפיע על האזרח הפשוט? 
"קודם כל זה ישפיע על החברות, שיתקשו לגייס השקעות, אבל זה יכול להגיע גם לכיס של האזרחים, כי המדינה תהיה במצב פחות טוב. אם זה יקרה, ולמדינה יהיה פחות כסף, יכולים לייקר לנו את הריבית. עם זאת, האזרח הפשוט צריך להבין שאלא אם כן ישראל משנה לגמרי את פניה והופכת למדינת עולם שלישי, ההשפעות הללו יהיו קצרות טווח. תהליכים פוליטיים כמעט ולא משפיעים על הכלכלה, מה שמשפיע עליה זה תהליכים גיאו-פוליטיים, וגם ההשפעות של אלו בדרך כלל אינן ארוכות טווח. אם לא יקרה משהו קטסטרופלי ויהיה מדובר ברפורמה סבירה, אני מאמין שהכל יחזור להיות כפי שהיה".