בזמן האחרון חברות הייטק ישראליות רבות מכריזות כי החליטו למשוך חלק נכבד מכספן המושקע בישראל, זאת בעקבות הרפורמה הצפויה במערכת המשפט והשלכותיה הכלכליות. דורון אמיר, מייסד ומנהל חברת 'CyTaka', שוחח עם אראל סג"ל ברדיו 103FM ותקף את הבוחרים באפשרות זו.

"אני רוצה להראות אור אחר של ההייטק, יש עניין פסכולוגי בסיסי בענייני כספים", ציין אמיר. "אם צורכים 'יש לנו אש', זה מסוכן. צריך לדעת להילחם פוליטית, אבל להפריד את זה, ריבונו של עולם, מהכלכלה. זה לא קזינו, אתה יודע מה זה יזם שמביא כסף מחו"ל? אתה מבין כמה פרמטרים על הדולר שמגיע מחו"ל לישראל? יש כמה יפיופים שמנמנים במזומנים שעשו אקזיט, מיליונרים שאומרים לא מתאים לי. מה זה לא מתאים לך?".

"בוא נקרא לכל נהגי המוניות להגיש שממחר לא מוציאים חשבוניות כדי שיגידו לנוסעים להעביר את הכסף לחשבון למקסיקו", נתן אמיר כדוגמא, "זה בגידה בערכים. אתה רואה אנשים שדעתם נטרפה, על בסיס כלכלי, הם יורים אש חיה, טיל לאו, ישר לתוך הכלכלה. יש עניין של מצבי רוח שמשפיעים על הכלכלה. הם מנותקים מהעם". 

מנגד, עורך הדין איתי פרישמן, ממשרד 'מיתר' המייצג את חברת WIZ, שוחח עם אראל סג"ל גם כן, והסביר את הבחירה למשוך בכסף: "הם עושים את זה כי הם חוששים".

"אני מייצג בין השאר את חברת WIZ, הם עושים את זה כי הם חוששים", הסביר פרישמן. "יש לנו התנגשויות כיבכול בין שני צדדים, אני לא חושב שמנסים לצבוע את ההייטק כאילו מדובר באג'נדה גדולה, כאילו הם כולם שמאלנים ועובדים בשביל לפיד, אבל זה לא הסיפור המרכזי. מצד אחד יש את אלו שדוגלים בשינויים שצריך לעשות, ויש אנשים שלא משויכים פוליטית, אין להם אג'נדה". 

הוא המשיך: "בצד השני יש הרבה אנשים שחוששים מאוד מהשינויים האלה. בואו נשים בצד סבירות ויועמ"שים. יש שני נושאים שכל הדיוט מבין - העצמאות של המערכת המשפטית, שמבין ההייטקיסט הישראלי, ויותר מזה המשקיע האמריקאי. כשהוא מבין ששופטים יומונו על ידי פוליטיקאים, יש לו סיבות לדאגה. למה לא קמה זעקה על כתבי האישום? על נושא יהודה ושומרון? היה להם את אותו כוח, הם לא במשחק הפוליטי". 

פרישמן הסביר כי "המשקיע הזר, ברירת המחדל שלו היא הדין המקורי שלו. לי אין שום כוונות לעזוב, אני ממשיך לנהל את חשבונות הבנק שלי בישראל. התעשייה מצליחה במשך שנים להחזיק חברות ישראליות מאוד מפוארות שקמו כאן, גדלו כאן ונשארו כאן. כשנוגעים במערכת המשפטית בצורה אגרסיבית, זה לא משנה אם השינוי נכון או לא. כשעושים את זה בצורה מהירה, יש כאן בהילות כאילו מדובר בסוף העולם, מייצרים זעזוע במערכת". 

"כשיש חברה ישראלית, לא משנה אם תרשום שהדיון יהיה בניו יורק, ברוב הסכמי ההשקעה - הדין החל הוא הדין הישראלי. הפוליטיקאים, שייצבעו מה שהם רוצים בצבעים פוליטיים, ההחלטות הן החלטות, ויש כאן בסיס אותנטי אמיתי. המעשים של הרבה מחברות ההייטק לא נובעים מפוזיציה פוליטית, אני לא חושב שזה נושא של ימין ושמאל".

סייעה בהכנת האייטם: מיכל קדוש, 103fm