כמה שעות אחרי ששוחחנו, מנדי זלצמן, מנכ"ל נמל חיפה, עלה על מטוס לאי קו־צ'אנג בתאילנד, לשלושה שבועות של התנתקות - בלי טלפון שמצלצל כל רגע, פגישות, דיונים, מיילים והפרעות. בתחילת כל שנה קלנדרית הוא אורז את עצמו נפשית לחופשה השנתית, כדי לא להפריע לאנשי המקצוע שלו לעבוד על המספרים לקראת הדוח השנתי ולתת לעצמו קצת מנוחה. רק שהפעם הוא זקוק לה יותר מתמיד.

הוא בן 70, רווק, שנולד וגר בחיפה ולאורך חייו נע במסלול ניהולי עם גיחות לפוליטיקה. אחרי שסיים את התואר בטכניון, עבר לנהל חברה באילת, השתקע שם לתקופה, רץ למועצת העיר מטעם הליכוד ושימש סגן ומ"מ ראש העירייה. כעבור שנתיים הודח מתפקידו על ידי ראש העירייה רפי הוכמן, לטענתו, על רקע פוליטי. ב־1987 מונה למנכ"ל נמל אילת וכעבור חמש שנים עבר לנהל את נמל חיפה, כשבחצי שנה הראשונה המשיך לנהל גם את נמל אילת. אחרי שלוש קדנציות בתפקיד, החליט לחזור לפוליטיקה, ובשנת 2018 יצא לחופשה כדי להתמודד על ראשות העיר חיפה. אחרי שסיעתו לא עברה את אחוז החסימה, הוא שב לנמל.

הוא נשמע צרוד, עייף, אבל הרגיש בעננים. יום לפני כן אירח בנמל, ביחד עם יו"ר הדירקטוריון שלו, אשל ארמוני, מאות אורחים מכובדים, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב, כשלצדם גאוטם אדאני, הבעלים של קבוצת אדאני (המיליארדר ההודי שהפסיד 100 מיליארד דולר בתוך שבוע) ועופר לינצ'בסקי, מנכ"ל קבוצת גדות, לכבוד טקס חגיגי והיסטורי שבו עברה הבעלות על הנמל לידי קבוצת אדאני־גדות, שרכשה אותו בסכום של 4.1 מיליארד שקל.

בנימין נתניהו בנמל חיפה (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנימין נתניהו בנמל חיפה (צילום: חיים צח, לע''מ)


זה היה השיא של חמש שנות עבודה סיזיפית, שכללו את הכנת הנמל להפרטה, מו"מ אינטנסיבי עם ועדי העובדים על תוכנית הפרישה מרצון והפעלת הנמל באופן שוטף. “הפרטה של נמל ממשלתי", הוא אומר, “מתבססת על אמון מוחלט בין העובדים, הוועדים, ההסתדרות והנהלת החברה. בנמל אשדוד, למשל, המצב שונה. החלטת הממשלה קבעה שיופרט לפנינו, אבל זה לא קורה, כי אין שם יציבות ניהולית".
עובדים ומוחים

“היו דיונים לא מעטים עם גורמי המדינה, על הפרטת 85% מהמניות לציבור ו־15% לעובדים. חשבתי שזה מתווה שלא יגרום להפרטה מוצלחת, כי הציבור לא יכול להביא עבודה. התעקשתי שיהיה קונה אסטרטגי משמעותי. היינו צריכים לשכנע את העובדים שהולכים למקום טוב יותר, דהיינו, שיהיו תנאי פרישה הוגנים לוותיקים, ושנגביר את הסיכוי שיבוא קונה עם עשייה מקצועית ורצינית בתחום שלנו, כזה שיוכל לדאוג לחסינות הכספית של החברה".

גם אחרי שהגעתם איתם להסכמים, העובדים הפגינו.
“אני מכיר את השאלה. את לא צריכה להמשיך. אני אסביר. ההפרטה מאפשרת על פי חוזר של רשות החברות, חלוקה של 3.5% מסך הקנייה של הנמל לעובדים. לאיזה עובדים? לאלה שהיו בחברה ביום ההכרזה. "באים עובדים שפרשו קודם והם דורשים גם. יש חוזר מוסדר. ומה עוד, שאם נכלול את העובדים שפרשו שבועיים לפני, מה עם אלה שפרשו חודש לפני? במפגשים שהיו לי עם אותם עובדים, אמרתי להם שיראו את הכוס המלאה של הרווחה הכלכלית שבה חיו, ההשכלה שנתנו לילדים שלהם, הפנסיה המוגדלת שהם יצאו אליה, ולא יתמקדו וייכנסו לצער בגלל הסוגיה הקטנה של מענקי ההפרטה".

בכמה מדובר?
“הסוגיה הזאת בדיונים. היא לא סגורה. חוץ מהמו"מ עם העובדים, היה צריך גם תקתוק מהיר ויעיל עם הגורמים הממשלתיים, כי גם בהם לא נשארים עובדים לאורך זמן ועל כל זה, שגם נצליח לחסוך כסף. להחזיק מועצה מייעצת ובנק השקעות שילוו מהלך בהיקף כזה היה עולה 30 מיליון שקל.

“החלטנו שההנהלה תהיה גם המועצה המייעצת וגם בנק ההשקעות. הצגנו את הנמל, עניינו את הלקוחות בהשקעה ועשינו רוד שואו. ביולי 2022 זכתה קבוצת אדאני־גדות בכל מה שעל פני הקרקע ל־32 שנים, 70% לאדאני, 30% לגדות. השותפות נראית מצוינת והענייניות שבתה את לבי. לאדאני יש נציגות בדירקטוריון ואחד מהם, קפטן סנדיפ, שאחראי על 15 הנמלים של קבוצת אדאני בעולם, שוהה כבר כמה שבועות בארץ והשאר נמצאים בהודו".

עם כל הכבוד לחגיגות קבלת הזיכיון בחיפה, הנהלת קבוצת אדאני, ובהם קפטן סנדיפ, היו מוטרדים במהלך שהותם בישראל. הם ניסו להבריח את הברבור השחור שנחת על התאגיד והוביל לשרשרת אירועים שמעמידים בסימן שאלה את יציבותו הכלכלית ותדמיתו העסקית, מה שמקרין גם על ההשקעה החדשה שלו בישראל. בין היתר, פורסמו ידיעות על הקושי של אדאני להשיג את המימון הדרוש לרכישה, דבר שעיכב את העברת הכסף למדינה.

מנדי זלצמן (צילום: ורהפטיג ונציאן)
מנדי זלצמן (צילום: ורהפטיג ונציאן)

חטפו דוח

הסחרור החל בעקבות דוח חמור של חברת ההשקעות האמריקאית הינדנבורג, שבו הואשמה קבוצת אדאני בניפוח הערכות השווי שלה ובהלבנת הון. טענת הנגד של אדאני הייתה, שההאשמות חסרות בסיס ונובעות מחוסר הבנה של החוק ההודי. פרסום ממצאי הדוח גרם לירידה חדה של מניות אדאני אנטרפרייז וקבוצת הנמלים שלו, הפסדי עתק של 100 מיליארד דולר, וביטול הנפקת מניות בשווי של 2.5 מיליארד דולר ברגע האחרון. זלצמן, שמחכה להחלטת הדירקטוריון אם להמשיך את כהונתו, נשכב על הגדר.

הקונה האסטרטגי שלכם נקלע לקשיים כלכליים והפסיד הרבה מאוד כסף. איך זה השפיע על השלבים האחרונים של ההפרטה?
“הקונה עמד בכל מה שנדרש ממנו מהמדינה והעמיד את הסכומים שבועיים לפני שהמדינה הייתה מוכנה לקבל אותם".

הוא לא התקשה לגייס את המימון לרכישה?
“הקונה העמיד את הסכום והמדינה ביקשה עוד שבועיים, אז השאלות האלה לא במקום בכלל".

השינוע והעברת הסחורות היו בשיא בקורונה והתרסקו עם ההשתלטות על המגיפה. הרבעון האחרון שלכם הראה ירידה בהכנסות בגלל ירידת
מחירי השינוע והיקפם. עד כמה זה מדאיג אתכם לגבי העתיד?
“נמל חיפה מתמודד עם שתי סוגיות: האחת, מיתון עולמי וירידה בסחר העולמי, ונמל חיפה מושפע מכך ש־50% מתנועת האוניות מהמזרח הרחוק לאירופה ולארה"ב בוטלו, חברות עוקפות את כף התקווה הטובה כדי להימנע מהתשלום בתעלה, מה שמחזיר אותנו לתקופת המשבר של 2008, ובתוך זה נמל חיפה מקבל את ההקרנה מכל מה שקורה בעולם הספנות.

“הסוגיה השנייה היא שנמל חיפה לא מתמודד מול נמל סיני מתחרה. נמל חיפה מתמודד מול ממשלת סין, אני לא אפרט בראיון הזה, כוחות גדולים. אבל ממשלת סין מעורבת בהגדלת נפח הפעילות בנמל SIPG הסיני שמתחרה מולנו".

נשמע שאתה מבקר את ההחלטה למכור את הנמל המתחרה לסינים.
“אני מברך כל תחרות וכל מה שעושה מדינת ישראל, מי אני שאתלונן? העובדה שאנחנו מוצאים מולנו את ממשלת סין, זה לא היה לגמרי בהכנות שלנו, אבל גם מול זה אנחנו נתמודד".

איך תתמודדו מול הסינים?
“אנחנו הנמל ה־15 של אדאני, זה כמו להיות כוכב נוסף בדגל של ארה"ב. נהיה בכל העסקאות של חברת אדאני, עם כל חברות הספנות שפוקדות את הנמל בהודו. סין פרסמה תחזית של 5.5% צמיחה והבנק העולמי הוריד אותם ל־2.7% צמיחה, כלכלת סין פחות צומחת וכלכלת הודו צומחת בטירוף, ככה שהכוכבים מסתדרים לנו. גם מבחינת שותפות עם הבעלים של 14 נמלים נוספים וגם עם כלכלה צומחת".
אתם סומכים את ידיכם על חוסנו של רוכש, שלא נמצא בשיאו עכשיו.

“אני אישית סומך מאוד על בורא עולם. אבל הכוכבים מסתדרים עכשיו ועם עבודה טובה ומקצועית, נוכל להילחם בכל המתחרים. בזכייה במכרז, חברת אדאני פרסמה בפוסט שלה אחרי הזכייה על כוונתה להפוך את נמל חיפה לנמל המוביל בישראל ובמזרח התיכון".

לא הזכרנו את השותפים הישראלים, גדות, שעוסקים במסופים לכימיקלים.
“ההיקפים של גדות הם יותר מאשר כימיקלים ואחסונם. הם פיתחו שרשרת לוגיסטית מפוארת, מתחזקים תשתיות בחו"ל, יש שני חבר'ה שבאו מהסקטור הציבורי, עופר לינצ'בסקי היה מנכ"ל ברכבת, בממ"ן ובאוצר, שמעון בן חמו במקורות וברשות החברות, ואריאל הלפרין, היו"ר שלהם, איש נבון ומנוסה בניהול כספים. הופתעתי לטוב מהענייניות שהם הביאו לדיונים ומהאווירה המצוינת".

מה הערך המוסף שלכם על הנמלים האחרים, אשדוד, דרום והסיני?
אנחנו לא מוגבלים כמו הנמלים האחרים. הם מוגבלים מבחינת סוגי המטענים, לא כמונו שאנחנו יכולים לטפל בכל סוגי המטענים והנוסעים, ולא מוגבלים באורך של רציפים".

במהלך הטקס, ביקש אדאני מראש הממשלה עזרה בהשגת היתרי בנייה בנמל לפרויקט “חזית הים", שאמור לשנות את פניו ולשמש למסחר ולבילויים. נשמע היה שהסוגיה הזאת חשובה לו מאוד. “אני מבין מאוד בפריקה ובטעינה של אוניות, מבין מאוד בעסקים הנושקים לאותה פעילות ומבין פחות בענייני נדל"ן. אני מאמין שכל עסקי הנדל"ן של נמל חיפה העתידי יהיו מופקדים אצל אנשים בעלי חזון ומקצועיות ספציפית לסוגיה הזאת. ברגע זה אני שותף מלא במו"מ מול גורמי העירייה, המדינה, רמ"י וחברת נמלי הים".

עינת קאליש רותם, ראשת עיריית חיפה, מתגאה מאוד בפרויקט הזה. עד כמה היא מגויסת אליו?
“קשה לי להסכים עם זה. היא משמיעה תגובות טובות מאוד מאז הטקס שקיימנו בנמל. מאז כניסתה לתפקיד, לפני למעלה מארבע שנים, הנחנו בפתחה הסכם להקמת מינהלת משותפת, שלצערי לא הסתייע עד לרגע זה. משום מה היא לא חתמה עליו".

מה התוכניות לעתיד, אתה נשאר בתפקיד?
“כמו שאת מבינה, הסוגיה לא לפתחי".