"העיסוק ברפורמה המשפטית יצא מכל פרופורציה. יש אמוק וריצה לתוך כאוס שגורם למגזר העסקי ולעסקים הקטנים הנאנקים מעליית ריבית ויוקר המחיה להתייאש", כך מזהיר נשיא ארגון העצמאים לה"ב רועי כהן.

לדברי כהן, "מרוב עיסוק ברפורמה, העסקים הקטנים נשכחו. כאשר לא הייתה ממשלה מתפקדת במשך שלוש וחצי שנים אפשר היה להבין את זה. אבל בממשלה החדשה הבטיחו שיטפלו ביוקר המחיה, בארנונה העסקית, בפחת מואץ ובעידוד עסקים קטנים, אבל במקום זה קיבלנו פרוצדורות משפטיות".

עוד אמר כי "עלולה להיות קטסטרופה כלכלית. יש אפס היערכות מבחינת חוקים ותקנות. לא ברור מה יהיה יום אחרי שתפרוץ כאן רעידת אדמה. אין תקנות פיצוי ואין שום רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים. אנו ניאלץ לצאת לרחובות".

לשאלה מה האתגרים העומדים בפני עסקים קטנים, הסביר כהן: "בעל עסק קטן שם בבוקר שכפ"ץ ויוצא לקרב. מדובר בהתמודדות בריבית דו־ספרתית, שמקטינה את סיכוי העסק לשרוד. תזרים המזומנים מקשה מאוד. קיים סימן שאלה גדול בנושאי הרגולציה. אני חרד לגורל העסקים".

בתשובה לשאלה מה הממשלה צריכה לעשות הוסיף כהן כי "לא זכינו אפילו לישיבת ממשלה אחת שדיברה על יוקר עשיית עסקים. אני אומר לממשלה: 'קחו פרופורציות ותעסקו בחיים עצמם'. כל העיסוק האובססיבי ברפורמה המשפטית כדי לקבל נקודות זכות יצא מכל פרופורציה. הוא גורם לכך שהעיסוק בחיים עצמם יורד לשולי הדברים. ההישרדות הישירה של העסקים מוזנחת. אני מבין ללבם של אלה שנלחמים על הרפורמה המשפטית ואלו החרדים לגורל הדמוקרטיה. אבל אני לא שם, ולא אצא היום להפגין. אין לנו את הפריווילגיה לשבות".

עוד הוסיף כי "עסק קטן נלחם על החיים העסקיים שלו, ואם הוא יסגור היום לא יהיה מי שיפצה אותו. אבל אם נגיע למסקנה שגם אחרי 3 וחצי שנים הממשלה הזאת לא עושה כלום למען העסקים - כמו למשל הצורך הדחוף בהיערכות לרעידות אדמה - לא תהיה ברירה אלא לצאת לרחובות להפגין".

ההפגנה בבאר שבע (צילום: ארנולד נטייב)
ההפגנה בבאר שבע (צילום: ארנולד נטייב)

כהן מדבר על הצורך בטיפול דחוף בסוגיית המלאי העסקי, תשלומים שוטפים, פחת מואץ, הכרה בהוצאות רכב, הורדת מס חברות והפחתת ארנונה לעסקים.

לדבריו, "יש ירידה של 40% בתיירות הנכנסת ובמיוחד בירושלים, אבל דנים בביטול הפטור ממע"מ לתיירים. אלה דברים שכבר מחר בבוקר צריך לעשות אותם, אבל לצערי הפוליטיקאים חושבים שאין עניין ציבורי בנושא והם שמים אותו בתחתית סדר העדיפויות. במקום זה דנים בשאלה מתי ח"כ שמחה רוטמן יעלה לקריאה ראשונה את הרפורמה המשפטית".

ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לדון השבוע ביוקר המחיה והתחרות בין הרשתות קמעונאיות. סוגיית הסיוע לעצמאים ולעסקים קטנים לא תעמוד על סדר היום.