הריבית במשק ממשיכה לעלות, מוקדם יותר היום, הודיע בנק ישראל הודיע כי הריבית עלתה בכחצי אחוז. ד"ר איל ארגוב, מנהל אגף מאקרו כלכלה ומדיניות בחטיבת המחקר של בנק ישראל, שוחח עם ענת דוידוב על הריבית הגבוהה והסביר: "מה שעמד לנגד ענינו זו האינפלציה שהיא גם גבוהה, היא גם רחבה - מקיפה אחוז מאוד גבוה מסל הצריכה שלנו והיא דביקה, היא לא כל כך יורדת - וזה דבר שהטריד אותנו". 

בפעם השמינית ברציפות: הריבית עלתה שוב בחדות - ועומדת על 4.25%

הוא שיתף כי "הקריאה האחרונה של מדד המחירים לצרכן הפתיעה גם אותנו וגם את כלל הפעילים בשוק. היא הייתה יותר גבוהה מההערכות. לכן, בעצם גם נדרש אולי לפעול במדיניות קצת יותר מרסנת ממה שהערכנו שנעשה בהחלטת הריבית הקודמת".

"בעצם חצינו עכשיו את הערכה שהייתה לנו במסגרת התחזית הקודמת", הוא הסביר. "במסגרת ההחלטה הזו אנחנו לא הנפקנו תחזית חדשה, אנחנו נעשה את זה בהחלטה הבאה. אני יכול להגיד לך את מה שאמרנו בפעם הקודמת, ואני חוזר ומדגיש: ההחלטות שלנו בתהליך הזה של העלאת הריבית נקבעות על בסיס הנתונים שמצטברים ואנחנו רואים. כלומר, ככל שאנחנו נראה שהאינפלציה עדיין מהווה בעיה, ועדיין דביקה, ייתכן ונצטרך לעשות העלאות נוספות. מצד שני, יכול להיות שאנחנו כן נראה איזושהי התייצבות שלא תחייב".

באשר לאפשרות של התייצבות האינפלציה, הוא אמר כי "כרגע אנחנו חושבים שהאינפלציה עדיין נשארה גבוהה כי המשק הישראלי הוא במצב איתן, עם צמיחה חזקה. אנחנו יותר משנה נמצאים מעל לקו המגמה שחזינו אותו על בסיס נתונים לפני הקורונה. יש משק חם, וזה מתבטא בשוק עבודה הדוק עם אבטלה נמוכה. מה יכול להוריד? אנחנו מעריכים שהפעילות תגיב לריבית, זה לוקח זמן. אנחנו פחות משנה בתוך תהליך העלאות הרבית, ובסופו של דבר אנחנו נראה את התגובה לריבית".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הוא הוסיף כי "אנחנו יודעים שהרבה מנטל הריבית נופל על נוטלי המשכנתאות ונוטלי ההלוואות. עליית הריבית האחרונה מייקרת את המשכנתה הממוצעת בקצת יותר מ־100 שקלים. אנחנו מודעים לכאב, ואנחנו מודעים לנטל, אבל בסופו של דבר אי אפשר להוריד את האינפלציה ללא פגיעה מסוימת, זה חלק מההכרח. מעבר לזה, כשקיימת אינפלציה היא שוחקת את ההכנסה של כולם. את האינפלציה כולנו רואים בכיס, והתהליך שמוכר בכל הכלכלות המתקדמות הוא - אינפלציה מורידים באמצעות העלאות הריבית. כלי הריבית הוא בסך הכל לטובתנו.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM