הריבית עלתה בחצי אחוז, ועומדת על שיא של למעלה מארבעה אחוזים. שיעור הריבית הבסיסית בישראל עלה ל-4.25% ושיעור ריבית הפריים עלה בהתאם ל-5.75%. בעקבות העלייה החריגה והגבוהה מהצפוי, שוחח ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים 'בוני הארץ', עם ענת דוידוב ברדיו 103FM, התייחס לדברים וטען: "הגיע הזמן שהנגיד יעצור עם הטירוף הזה של להעלות את הריבית".

בפעם השמינית ברציפות: הריבית עלתה שוב בחדות - ועומדת על 4.25%

על האינפלציה העולה והעלאות הריבית המתמשכות, טען סרוגו: "אני לא מכיר גורם כלשהו בכלכלה הישראלית שאוהב את העלאת הריבית החריגה. מי אמר שהעלאת הריבית תוריד את האינפלציה? אנחנו רואים שבינתיים ככל שהריבית עולה - האינפלציה עולה. הגיע הזמן שהאקדמיים והכלכלנים בבנק ישראל יתחילו לחשוב טיפה מחוץ לקופסה, כי האינפלציה נובעת מסיבות שהן לא הסיבות הרגילות להתחוללות של אינפלציה. 

כרעיון להתמודדות, הוא הסביר כי "ראשית, אפשר להתמודד בצעדים של המדינה. כבר דיברו על זה, למשל המימון או ההפחתה של עלויות האנרגיה, של החשמל, הארנונה והמים. זה מייצר מצב שבו העליות שלנו לא כאלה גבוהות. הדבר השני, לשפר את שרשראות האספקה שיש לכל המוצרים. האינפלציה הזו נובעת גם בגלל משבר האנרגיה, ההובלה הימית, כל מיני סיבות שהובילו להתייקרות בכל העולם, לא רק אצלנו. אם למשל לא תהיה עלייה בשכר הציבורי יהיו פחות לחצים לעליית האינפלציה, בהחלט". 

"אם יעלו את המשכורות נכנס לסחרור, זה יעלה את האינפלציה", הוסיף סרוגו. "יש כאן מספר דרכים להתמודד. למשל, פערי הריבית הביאו לעלייה בשער הדולר, בנק ישראל לא חייב להעלות את הריבית, הוא יכול למכור את יתרת הדולרים ולגרום לחיזוק השקל. יש מגוון שלם של אמצעים. כמובן שעליית הריבית זה חלק מזה, אבל הטענה שלי היא לא על עליית הריבית, היא על הקצב שלה". 

באשר לשוק הנדל"ן, אמר סרוגו כי "המצב הזה מבורך, העובדה שעליות המחירים מפסיקות, המחירים מתחילים להתייצב זה דבר טוב, חיובי ואני מקווה שימשיך כך. נכון שזה לא נבע ממדיניות הממשלה, בעיקר מהעלאת הריבית, שהרחיקה רוכשי דירות. ובעצם אותם רוכשים עלו על הגדר, רובם שוכרים דירות, עליית הריבית גורמת לשכר הדירה לעלות. זה דבר טוב שקורה, שהמחירים מתייצבים, אבל איפה הבעיה כאן? עליית הריבית משפיעה על צד ההיצע, והקבלנים היום בונים פחות ופחות. גם הבנקים מאשרים פחות ופחות פרויקטים. התחלות הבנייה בחודשים האחרונים ירדו ב־20 אחוזים".

"זה לא טוב", הוא הסביר, "כי בעוד מספר חודשים, כאשר רוכשי הדירות יתרגלו לסביבת ריבית גבוהה, הריבית תתחיל לרדת, שיפור באינפלציה או שיפור המצב הכלכלי, כל אותם אלה ירדו מהגדר. ברור שיש פה פוזיציה שלי, של התאחדות הקבלנים, אבל זה לא אומר שכשאני מדבר מפוזיציה של קבלנים, זה לא אומר שזה לא הדבר הנכון לעשות אותו. אני מבסוט מזה שמחירי הדירות נעצרו, זה נשמע מוזר? לא. האינטרס שלנו הוא אותו אינטרס של המדינה, שתהיה התייצבות, כי אז מחירי הקרקעות לא יעלו, זה אינטרס של כולנו".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום: המכללה למנהל)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום: המכללה למנהל)

"אני לא רוצה להצר את צעדיו של בנק ישראל, בנק ישראל מספיק מבוגר", הוסיף. "לדעתי יש חוסר מנהיגות כלכלית של הנגיד, הוא לא מסתכל ימינה ושמאלה. הוא רואה רק את האינפלציה. הוא לא מסתכל ורואה את ההשפעות של המחאה החברתית בעקבות הרפורמה במשפט על הכלכלה. אנחנו נמצאים במצב מאוד רגיש כרגע, גם בהייטק וגם במקומות אחרים. זה שישראל גמרה את שנת 2022 בשישה אחוזי צמיחה, רגע, מי גרם לצמיחה? ההייטק והבנייה, שני הענפים הללו במשבר. לבוא ולהתעלם מכל זה ולהעלות את הריבית כאילו אין מחר ולגרום לחורבן של עסקים ופגיעה אנושה בנותני במשכנתאות. היום הנגיד פוגע בכלכלה, הגיע הזמן שהוא יעצור עם הטירוף הזה של להעלות את הריבית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm