על רקע המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט, ולאחר החלטת נגיד בנק ישראל להעלות פעם נוספת את הריבית במשק, הזינוק בשער הדולר אל מול השקל נמשך גם היום (חמישי). החשש הגדול של מרבית הכלכלנים הוא שהמגמה המדאיגה תוביל להעלאת מחירי חומרי הגלם והמוצרים המיובאים מחו"ל, לצד נסיקה של מחירי הדלק. על מנת להבין כיצד ההתפתחויות האחרונות צפויות להשפיע על הכיס של הצרכנים פנינו לד"ר עופר צלרמאיר, מומחה בקבלת החלטות התנהגותית ובהתנהגות צרכנים.   

שלום עופר. אילו התפתחויות עלולות להוריד עוד יותר את ערך השקל?
"אם תהיה הפחתת ריבית או לא תהיה עליית ריבית והאינפלציה תמשיך לעלות, אז יכולה להיות בעיה מאוד קשה. קח את טורקיה למשל, שם ארדואן העביר לפני מספר שנים תקנה שלבנקים אסור לקחת ריביות מעבר לסכום מסוים. ברגע שאין את כלי הריבית אז האינפלציה תעלה פתאום בחדות".

ישראלים רבים תוהים האם היחלשות השקל תיתן את אותותיה בליל הסדר הקרוב. האם יש סיבה לדאגה?
"להערכתי, היא לא תשפיע משום שאנשים בכלל, וצרכנים בפרט, מושפעים מדברים דרסטיים. האבולוציה לא תכננה אותנו להגיב לשינויים קלים. זה בדיוק כמו שאנחנו לא מרגישים את זה שכדור הארץ זז ביום יום, אך אנחנו מרגישים רעידת אדמה כשאחת כזו מתרחשת. צריך להבין שהתזוזה בשער הדולר היא מאוד מינורית. אם מסתכלים על תקופה של קצת פחות משנתיים אנחנו רואים שהמספר היה 3.6, ועכשיו חזר לזה, אחרי שבתקופת הקורונה הוא ירד בחדות. למרות הכל, כלל השינויים בשער הדולר בחודשים האחרונים לא מגיעים יחד ל-5%, ולכן לא צפוי הבדל משמעותי במחירים בפסח".

בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ואולם, גם אם המצב יחמיר בחודש הקרוב ויוביל לגל התייקרויות לפני החג, ד"ר צלרמאיר משוכנע כי ההשפעה על הצרכנים תהיה מתונה יחסית. "חשוב להבין שבישראל יש תלות בין דורית מאוד קיצונית, במסגרתה הסבא והסבתא לא נותנים לדור הביניים לספוג את המכות האלה. כלומר, גם אם ההוצאות בפסח יעלו ב-1,000 שקל למשפחה - הסבא והסבתא יעשו את ההשלמה. זה לא כמו בארה"ב או במקומות אחרים, שבהם המשפחה הגרעינית חוטפת את המכה מאוד חזק".

"כולם מדברים כל הזמן על זה שהילדים לא עוזבים את הבית בגיל 25 ונשארים לגור בו, ועל זה שאי אפשר להגיע לדירה בלי עזרת המשפחה, אבל מה שקרה ב-10 השנים האחרונות הוא שנוצר מצב קשה, שבו הדור של בני ה-60 ומעלה תומך בדור הביניים באופן קבוע, ולא רק בקניות הגדולות", הוא מסביר. "הסבא והסבתא ממלאים את המקררים לילדים שלהם, והתלות הזו הולכת ומקצינה".

לדבריו, "אירוע רע שעלול לקרות בהסתברות גבוהה יחסית הוא שהדור הזה יחווה סוף קשה יחסית, למרות שהוא גר כיום בבתים נוחים. בסוף ימיהם יישאר להם פחות כי הם נותנים את הכסף לילדים ולנכדים. באיטליה או ביוון אדם תמיד יכול לסגת לפרבר זול ולחיות עם הכנסה מאוד נמוכה וחיים פשוטים, אך זה לא תרחיש שקיים בישראל. גם בפריפריה החיים לא זולים בגלל שאנחנו אי מאוד צפוף". 

ד''ר עופר צלרמאיר (צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו)
ד''ר עופר צלרמאיר (צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו)

ד"ר עופר צלרמאיר הוא מומחה בקבלת החלטות התנהגותית ובהתנהגות צרכנים, ומרצה בהתמחות בשיווק בפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.