"הפוליטיקאים עושים בליץ חקיקה בגלל שיכרון כוח ואופוריה. הם מבינים שהזמן הולך וקצר, ומנסים להכניס את כולם להלם. מדובר בתהליך הזוי". כך אומר ל"מעריב" צבי סטפק, יו"ר ומבעלי מיטב, בית ההשקעות הגדול בישראל, המנהל כספים בהיקף של 220 מיליארד שקל.

בדרך להידברות? ח"כ שמחה רוטמן הגיע לבית הנשיא לדון במתווה הפשרה
מנכ"ל הבורסה טוען: לא מזהים משיכת כספים משמעותית מצד זרים

בתשובה לשאלה כיצד מורגשת המהפכה המשפטית בשטח, הוא מוסיף: "בקופות הגמל גדל הביקוש למסלולי חו"ל אקטיבי או פסיבי. בקרנות הנאמנות בולט מעבר מקרנות מניות לקרנות כספיות, בעיקר דולריות. מתחילת פברואר היה מעבר של 800 מיליון שקל לקרנות הדולריות, וזה עדיין לא נגמר".

לדבריו, "בניהול תיקים, רואים צמצום ברכיב המניות. לקוחות מתעניינים בפתיחת חשבונות בחו"ל. משקיעים מאוד אמידים מעולם ההייטק והביומד המנהלים אצלנו תיקים של כ־100 מיליון שקל, מעבירים כספים לחו"ל. היה לקוח שביקש להוציא לחו"ל את כל עשרות מיליוני השקלים שהחזיק".

סטפק מבהיר שהוא אישית לא היה נוהג כך: "אין לי חשבונות בחו"ל ולא ראיתי עד היום תועלת בפתיחת חשבונות שם, אבל אנשים חוששים ולא יודעים מה יקרה. אומנם אני לא רואה אפשרות שפוליטיקאי יטיל איסור על הוצאת מט"ח לחו"ל, אבל אחרי הרפורמה לך תדע. אני לא ממליץ להיכנס לפאניקה מיותרת כי זה לא יגיע לשם. הברומטר לתחושה של אנשים זה התנהגות הדולר וזה סימן לא טוב. למרות שהנגיד העלה את הריבית בחצי אחוז, השקל לא רק שלא התחזק, אלא נחלש".

הנהלת איגוד בתי ההשקעות שבראשה עומד אילן רביב מנכ"ל מיטב שיגרה השבוע מכתב לשר המשפטים יריב לוין וליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד עם קריאה להידברות.

סטפק: "מהרגע שהוצגה התוכנית של שר המשפטים, ציפיתי שזה לא ייגמר בטוב. אני מעורב בסוגיה מעל לראש. מעבר לזה שאני הולך להפגנות, גם נאמתי בהפגנה בהרצליה. אני בעד אקטיביזם אישי. אני מקווה שזה ייגמר בפשרה, אבל השאלה איזה. ברור לי שבקואליציה הכניסו כמה עיזים כדי שיגידו שהם מוכנים לוותר. פורום קהלת עומד מאחוריהם, ומשה קופל המייסד של הפורום העריך שניתן להגיע לפשרה אמיתית".

הוא מוסיף: "אם הרפורמה תעבור כמו שהיא, זה יהיה רע מאוד. ישראל תהפוך למדינה אחרת. למדתי לעומק את מה שקרה בהונגריה ומה שקרה בעקבות מינוי שופטים מטעם וחיסול התקשורת. זה נגמר רע מאוד, ואם כך יהיה גם אצלנו, זה מדאיג".

על הערכתו לגבי מצב הבורסה בשנה הקרובה הוא מוסיף: "אני לא צופה דברים טובים. אם תושג פשרה הגיונית, הדברים יכולים להשתנות לטובה בשנייה. אבל כל זמן שהכיוון הוא בליץ חקיקה עם פסקת ההתגברות, יש פה בעיה קשה. זה לא עושה חשק להשקיע בבורסה".
הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"