מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד מתקיימת היום (חמישי), זאת לאחר חתימה על הסכם השכר במגזר הציבורי. סמוטריץ' אמר בפתח דבריו כי  "זה יום ורגע חגיגיים למדינה, לכלכלה, לעובדים ולמשפחות שלהם. יום שבו אנחנו מכריזים על הגעה להסכם מסגרת שהוא תקדימי בכמה וכמה אלמנטים".

בשורה למגזר הציבורי: הסכם עבודה המגלם תוספת של 15%
לאור התקדמות בשיחות מסתמן: שכר הסייעות יעלה בממוצע ב-25 אחוזים

עוד הוסיף כי "זה הסכם שהגענו אליו מהר מאוד, לא חושב שהיו מי שציפו שנגיע אליו כל כך מהר, באווירה חברית וטובה בלי שביתות. ההסכם הזה נותן לנו יותר מחמש שנים קדימה, וזה קודם כל משדר יציבות וודאות למשק ולשוק העבודה בישראל, זה הדבר החשוב ביותר היום לכלכלה. הסכם יפה מאוד שמאפשר לנו בשנים הקרובות לגעת באוכלוסיות שונות. זה הסכם מאוד אחראי שתואם את המאמצים שלנו כממשלה, להיאבק באינפלציה".

הוא ציין את נגיד בנק ישראל: "קיבלנו את ברכת הנגיד להסכם, צריך לומר שהמאבק המשותף של כולנו להורדת האינפלציה הוא השירות הטוב ביותר שאנחנו יכולים לתת. אין דבר שפוגע ומזיק יותר משחיקת ערך הכסף שלנו באינפלציה גבוהה. אנחונ משלבים ידיים, ההסתדרות בהובלה יוצאת דופן של ארנון, אני רוצה לומר תודה לארנון".

"אנחנו עובדים בישראל הרבה יותר מידי שעות ביחס למדינות אחרות, הצלחנו ביחד להוריד באופן הדרגתי את שבוע העבודה מ-42 שעות ל-40 שעות", ציין.

כמו סמוטריץ', בר דוד שיבח את העובדה כי הגיעו להסכם ללא כל שביתה, לעומת מקרי העבר: "לא חשבתי שאצליח להגיע להסכם הפעם בלי שביתה, לאור מקרי העבר. זה אחד ההישגים של כולנו שידענו להגיע להסכמים האלה בלי שביתה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שיבח גם הוא את ההסכם: "מתוך כל האירועים שיש מסביב, אנחנו מביעים בשורה של ממש לעובדים בישראל ולאזרחים. אפשר גם לייצר הבנות ושיתופי פועלה גם בתקופות הקשות האלו, ולקדם נושאים. אנחנו מציגים פה היום שני הסכמים, הסכם אחד זה הסכם המסגרת שהוא הסכם לכלל העובדים במדינת ישראל במגזר הציבורי, על כלל הנגזרות שלו. ההסכם השני הוא רפורמת הסייעות".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בצלאל סמוטריץ' וארנון בר דוד  (צילום: עודד קרני/לע''מ)
בצלאל סמוטריץ' וארנון בר דוד (צילום: עודד קרני/לע''מ)

כמו השר סמוטריץ', בר דוד ציין את העבודה כי השניים הגיעו להסכם ללא שביתות, ואיומים פומביים מיוחדים: "לא חשבתי שאצליח להגיע להסכם הפעם בלי שביתה, לאור מקרי העבר. זה אחד ההישגים של כולנו שידענו להגיע להסכמים האלה בלי שביתה, יש הרבה אנשים שניסו לדחוף אותי לשביתות, כבר שבתנו מספיק".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

לאחר מכן, פנה יו"ר ההסתדרות אל סמוטריץ', והתייחס לסוגיית הרפורמה המשפטית: "אני פונה אליך ברגעים קשים כאלה לעם ישראל, תפעיל את כל כוח משקלך בכנסת עם חבריך שאני מאוד מעריך אותם, ובואו נעצור את מה שקורה היום ברחובות. מה שקורה היום ברחובות ועם המחאה חייב להיפסק, חייבים לעצור לשבת בחדר אחד. הדברים פתירים, רק צריך לשבת בחדר אחד. אנחנו אמנם הרבה שבטים פה בעם ישראל, אבל בסוף אנחנו עם אחד".

פרטי ההסכם המלא

תוספת שכר לעובדי המגזר הציבורי:
העובדים הזכאים ייהנו מתוספת שכר שקלית אחידה בגובה 500 שקל ומתוספת שכר אחוזית של 6%. התוספות יינתנו בפעימות לאורך תקופת ההסכם. כמו כן, על מנת להקל על העובדים, הוחלט על מענק חד-פעמי של 6,000 שקל שיינתן לכלל העובדים במהלך חודש אפריל ולרגל חג פסח. עוד הוסכם כי ניתן יהיה להקצות 1% מתוך התוספת האחוזית לצרכים מקומיים של המעסיקים השונים במגזר הציבורי,  בהסכמה בין ההנהלה לוועד העובדים.

העלאת הפריון ושיפור יכולות הניהול בשירות הציבורי:
תינתן אפשרות למעסיק לבצע מהלכים שישפרו את השירות לאזרח ויקדמו את השירותים הציבוריים ובהם הכנסות טכנולוגיות וניוד עובדים, לצד המשך דיונים על מבנה ההעסקה. 

קיצור שבוע העבודה:
סוכם כי שבוע העבודה במגזר הציבורי יקוצר בפעימות מ-42 ל-40 שעות עבודה שבועיות (שווי של כ-8 שעות חודשיות). בנוסף, בגופים שבהם נהוגה חופשה מרוכזת בחול המועד פסח, יינתן חצי יום חופש באסרו חג פסח (מימונה) תשפ"ג (באופן חד-פעמי).

במסגרת הדיונים על הסכם המסגרת, הושגה הסכמה בין משרד האוצר, מרכז השלטון המקומי וההסתדרות על רפורמה מקיפה בשכרן ובתנאי עבודתן של  הסייעות בשלטון המקומי (תומכות החינוך). ההסכם יקדם באופן משמעותי את מעמדן של תומכות החינוך ויתמרץ עובדות חדשות להצטרף כצוות חינוכי משמעותי במערכת החינוך לגיל הרך מתוך מטרה לפתור את מצוקת כוח האדם בקרב הסייעות בשלטון המקומי.

במסגרת ההבנות סוכם על קידום משמעותי בשכר ההתחלתי של תומכת חינוך בכיתות הגן ובבתי הספר כך שיעמוד על 7,200 שקל. שכרה של תומכת חינוך בחינוך המיוחד הקשה יעמוד של 8,000 שקל ושכר תחילי של תומכת חינוך משלבת צמודה לילד יעמוד על 7,000 שקל. 

מענה לאוכלוסיות ספציפיות:
תוקצה מסגרת עלות לצרכים שונים בגובה 3% (מתוך השווי הכולל של עלות הסכם המסגרת), הכוללת עלות מוגדלת למגזרים בשלטון המקומי. מסגרת העלות תאפשר מתן מענה לאוכלוסיות ומגזרים ייעודיים דוגמת עובדות ועובדים סוציאליים, עובדי מנהל ומשק, פסיכולוגים, אחיות, רנטגנאים, עובדי בתי חולים פסיכיאטריים ועוד. זאת, למען שיפור השירות לאזרח וייעולו, וכן להתמודדות עם אתגרים שונים המאפיינים אוכלוסיות אלו כגון גיוס, שימור והנעת עובדים.

תהליכי שיפור הון אנושי: הצדדים הסכימו לבצע התאמות בתהליכי סיום העסקה של עובדים עקב  אי-התאמה תפקודית, וזאת במכסות מצומצמות ובגופים מסוימים.

חוזים אישיים:
סוכם על מנגנון לייעול השירות בשלטון המקומי ובהשכלה הגבוהה. זאת על ידי הרחבת מכסת העסקת עובדים בחוזים אישיים בכמות מוגבלת, וכן מתן אפשרות להעסקה קיבוצית גמישה ובשכר גבוה עבור מקצועות נבחרים באוניברסיטאות. כמו כן, סוכם על תקופת שקט תעשייתי ומיצוי תביעות עד לסוף שנת 2027.

עוד הוסכם: שיפור מערכת יחסי העבודה - על ידי הרחבת פעילות המוסד לבוררות מוסכמת. קרן רווחה לגמלאים בפנסיה צוברת - תורחב פעילות קרן הרווחה לגמלאים, גם לעובדים הפורשים במסלול פנסיה צוברת.

כמו כן, שכר היסוד של תומכות החינוך יועלה בלמעלה מ-20% ויעמוד מעתה על 7,000 עד 8,000 שקל לעובדת מתחילה ללא ותק, וע"פ החלוקה הבאה:
שכר הבסיס של תומכת חינוך צמודה / רפואית יועלה ל- 7,000 שקל למשרה מלאה.
שכר הבסיס של תומכת חינוך לגננת יועלה ל – 7,200 שקל למשרה מלאה.
שכר הבסיס של תומכת חינוך מיוחד (בינוני – קשה) יועלה ל- 8,000 שקל למשרה מלאה.
משרה מלאה = 42 שעות שהולך ופוחת ל-39 שעות לאורך תקופת ההסכם.
 תוספת וותק: 50 ₪ לשנה לכל שנת וותק.

תשלום תוספת שכר לפי רמה מקצועית (התקדמות לפי פז"מ והכשרות מקצועיות: 
תומכת חינוך מוסמכת תקבל תוספת בגובה של – 400 שקל.
תומכת חינוך מתקדמת תקבל תוספת בגובה של  – 800 שקל.
תומכת חינוך מנוסה תקבל תוספת בגובה של – 1,200 שקל.
תומכת חינוך בכירה תקבל תוספת בגובה של  – 1,600 שקל.
 

בנוסף, תינתן תוספת של עד 600 שקל לחודש לתומכת חינוך שלא נעדרת, ומענק שנתי של 1,000 שקל לתומכת חינוך שנעדרה 10 ימי מחלה ומטה. כל תומכת חינוך שמחליפה גננת תהיה זכאית ל-200 שקל בנוסף לשכרה עבור כל יום שבו בוצעה ההחלפה.