ככל שחולף הזמן, הדאגה של פרופ' דן בן דוד, מחמירה. הוא רואה לנגד עיניו את הכלכלה של מדינת ישראל מתרסקת, ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנהג בעבר לצטט את דבריו על הצורך לעשות רפורמה במערכת החינוך בישראל, כדי שעתידה של מדינת ישראל לא יחרב, עומד מנגד ולא עושה דבר כדי לעצור את סחרור המהפכה המשפטית ולהציל אותנו משעיטה לאבדון.

יוצאי יחידה מובחרת תוקפים את הרפורמה המשפטית: "פגיעה קשה בדמוקרטיה"
במקום נאום מפייס: קיבלנו שוב את אותם השקרים מתוצרת מכונת הרעל | כספית

לפני כמה שבועות החליט להצטרף לשורה ארוכה של כלכלנים בכירים, בהם נוריאל רוביני, שחזה את המשבר הכלכלי ב־2008, פרופ' ליאו ליידרמן, פרופ' דן גלאי ופרופ' אבישי ברוורמן, ולחתום על עצומה המתריעה כי המהפכה המשפטית צפויה לגרום למשבר חמור. "אנו מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית", נכתב בה.

הוא בן 66, נשיא ומייסד "מוסד שורש למחקר כלכלי־חברתי", כלכלן וחבר סגל בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, מומחה למקרו כלכלה, לסחר בינלאומי ולהשפעתן ההדדית של כלכלה ומדיניות ציבורית. בעבר שימש כיועץ לבנק העולמי ולארגון הסחר העולמי ועמד בראש "מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל", כך שגם אם לא מוכרחים להסכים איתו, קשה להגיד שאין לו ניסיון עשיר וכלים לנתח את מה שקורה עכשיו, ואם הוא מודאג מאוד, כדאי להקשיב למה שיש לו לומר.

בימים אלה נמצא בן דוד בסדרת הרצאות בלוס אנג'לס בפני קהילות יהודיות, שנקבעה לפני זמן רב, אבל יוצאת לפועל בעיצומה של המהפכה המשפטית. אין לו כוונה לשתף את הקהל במה שבוער לו בפנים, כי את הכביסה המלוכלכת מכבסים בבית ולכן בחר להתראיין כאן. "בבחירות האחרונות קיבלנו פרומו לסרט המלא שבו אנחנו נמצאים עכשיו", הוא אומר, "אנחנו נמצאים על תוואי כלכלי ארוך טווח, שאמור היה להתחיל רק בעוד כמה עשורים והוקדם".

עולם שלישי

"כמחצית מילדי ישראל מקבלים חינוך של עולם שלישי, חרדים, ערבים, וילדים בפריפריה. כל זה, יחד עם ילודה גדולה של המגזר החרדי, יהפכו אותם לרוב. מי שמקבל השכלה של עולם שלישי לא יוכל להחזיק משק, לתחזק מערכת בריאות, רווחה וצבא. הסיכון שלנו קיומי".

אתה טוען שיש האצת תהליכים, שמה שאמור היה להתרחש בעוד כמה עשורים, קורה עכשיו?
"יש פה ראש ממשלה שעומד למשפט, ויחד עם כמה שותפים טבעיים, שכוללים את הקבוצה שיש לה בעיה עם בתי המשפט, בלי קשר למשפט נתניהו, כי הם לא רוצים שהילדים שלהם ילכו לצבא וילמדו לימודי ליב"ה, ומאמינים בעליונות של גברים על נשים, מה שמכניס אותם לתאקלים עם בית המשפט כל הזמן.

"ואז יש את שלוש המפלגות הגזעניות ממש, מתוכן שני ראשי מפלגות שנעצרו בעבר, בן גביר שהורשע מספר פעמים על הסתה לגזענות, וסמוטריץ', שלא רוצה שאשתו תשכב בחדר יולדות עם ערבייה, ואיתם אבי מעוז, השותפים הטבעיים של נתניהו. הבעיה היא שהם לא יכולים להיות שותפים טבעיים של אף חברה ליברלית בעולם, כי הם לא מבינים את מהות הדמוקרטיה.

"יש פה הנהגה שמובילה ומסיתה את הציבור. חרדים שנכנסים לשכונה חילונית, משתלטים על העסק. זה מה שקרה בבית שמש וקורה בגדרה ובפתח תקווה. זו לא חברה שסובלנית לאחרים ויש בה גילויי גזענות. כרגע אין להם רוב מבחינה דמוגרפית. מי שהקדים את הדמוגרפיה הוא ראש הממשלה. ביחד יש להם מספיק כוח כדי להעביר את מה שבראש שלהם ונתניהו מבין את ההרס שהוא גורם לכלכלה".

אם נתניהו מבין את ההרס שנגרם לכלכלה, למה הוא לא עוצר?
"שאלה טובה מאוד. אני לא יודע לענות על זה. מכל האנשים בכנסת, אין מי שמבין יותר טוב את הנזק בטווח הקצר ובעיקר ארוך הטווח. בשנת 2009, כשנתניהו התחיל את הסבב השני שלו כראש ממשלה, הוא היה מצטט אותי בכנסת, על הצורך לעשות רפורמה במערכת החינוך, בגלל האופן שבו היא מחריבה את עתיד מדינת ישראל, כי אפילו בלי החרדים אנחנו בתחתית הדירוג בחינוך בעולם המפותח.

"אני מכיר אותו, נפגשתי איתו בעבר, הוא מאוד מוכשר. היום הוא לא מעוניין להיפגש עם אנשים שיגידו לו את מה שהוא לא רוצה לשמוע. הבן אדם משרת כראש הממשלה יותר מכל אדם אחר והוא חייב לחשוב על המורשת שהוא משאיר אחריו. והמורשת הזאת נראית מאוד רע. החבורה הזאת לא רק מאיימת על בית המשפט, היא גם מאיימת על בנק ישראל. היינו כבר בסרט הזה, שהממשלה שולטת בבנק ישראל ונכנסנו להיפר אינפלציה בשנות ה־70 וה־80. למדנו על בשרנו שהממשלה צריכה להציב יעדי אינפלציה ולא להתערב.

"את ההשפעה של זה רואים מיד בחו"ל. אנשים שחושבים להשקיע פה, או שמחכים או שמעדיפים להשקיע במקומות אחרים ויותר בטוחים. והדבר הכי בולט - המשק הישראלי הוא במצב הכי טוב בעולם המערבי בשנים האחרונות ולכן התפנית שאנחנו רואים עכשיו היא פוליטית לחלוטין. אנחנו במקום השלישי בצמיחה ב־OECD, המקום השני מלמטה באינפלציה, כשמתחתנו רק שווייץ - לא סתם השקל היה כל כך חזק. יש פה הייטק מדהים שמושך משקיעים וכסף, ובום. הכל מתהפך, בגלל שאנשים בחו"ל מבינים מה המשמעות של ממשלה ששוברת את כל הכלים של חברה ליברלית".

אז החלטתם לחתום על העצומה כדי להזהיר?
"והחותמים הם כלכלנים שמאלנים, ימנים, מכל הקשת הפוליטית. אמרנו, שימו לב, אם תמשיכו ככה, תהרסו את המשק. בכלכלה אף אחד לא מסכים עם אחרים על שום דבר, אבל בעניין הזה יש הסכמה רחבה מקיר לקיר. כשפנו אליי לחתום על המכתב נעניתי מיד, כי אין פה חוכמות. אם לא נבטיח שזכויות המשקיעים בישראל יישמרו, שאנשים יוכלו להחזיק כסף בארץ בלי לחשוש מאיבוד ערכו, יקרה פה אסון.

"החשש הגדול הוא ממה שנקרא 'ריצה אל הבנק', אנשים ירוצו למשוך את הכסף שלהם וכשזה יקרה, אלוהים יעזור לנו. זה יכול להגיע לקריסה כלכלית מוחלטת. הנגיד מזהיר מזה, אבל מסוכן לומר את זה באופן מפורש כדי לא להניע לכיוון הזה".

ולכל זה מתווספות תמונות המכוניות השרופות בחווארה, שלא מסייעות לתדמית הישראלית בעולם.
"אנחנו חיים על האדים של התמיכה בישראל, שבאה בעיקר מדור הזקנים האמריקאים של ביידן, שזוכרים את המאבק שלנו להקים את המדינה כדוד מול גוליית. הלא־יהודים רואים בנו כטנקים על מכוניות פלסטיניות ואת הצעירים היהודים, שנתפסים בישראל כלא לגיטימיים כי הם חילונים לגמרי, רפורמים או אורתודוקסים, אנחנו מרחיקים. מעטים החרדים בארה"ב והקבוצה השלטת בעסקים ובפוליטיקה האמריקאית הם לרוב לא דתיים".

יגידו מצדדי הרפורמה, אנחנו מדינה בת 75, אין לנו צורך במישהו שיחזיק לנו את היד יותר
"ואני אחזק אותך ואומר, לא יקרה כלום אם לא נקבל את הסיוע האמריקאי, כי אנחנו עשירים. אבל מה יקרה אם הם לא ירצו למכור לנו F-15, F-16, תחמושת וציוד אמריקאי? ובנוסף בלי המטרייה האמריקאית במוסדות הבינלאומיים, הטייסים, אנשי הסיירות והלוחמים שיטוסו לחו"ל ייעצרו.
"את יודעת, לפני 40 שנים היו מוכרים חולצות עם הדפס של מטוס הכפיר שלנו, עם כיתוב: 'ארה"ב אל תדאגי, ישראל מאחורייך'. איך הוא מעז להגיד "מיינד יור און ביזנס" ועוד באנגלית? זה דבר שאמריקאים לא מבינים.

"הם מדברים בעדינות, אבל יש להם עמוד שדרה והם לא ייתנו שיתייחסו אליהם ככה. כשג'יימס בייקר (מזכיר המדינה לשעבר - ל"ר) התעצבן עלינו, הוא אמר, 'זה המספר שלי, כשתהיו רציניים תתקשרו אליי ועד אז אל תבלבלו את המוח'. אנחנו לא רוצים להיות בצד הלא נכון של המעצמה הזאת ואנחנו בדרך לשם".

בדרך לאפגניסטן

איך אתה רואה את ישראל בעוד כמה עשורים, אם המהפכה המשפטית תצא לפועל?
"יהיה פה רוב של אנשים שמתנגדים לערכים של מדינה דמוקרטית. על פי תחזיות הלמ"ס בעוד 42 שנים, 49% מהילדים בגילאי 0־14 יהיו חרדים. עליהם תוסיפי את הילדים במערכת החינוך הממלכתית דתית, שבה מקבלים את שטיפת המוח של המפלגות הדתיות. מישהו מלמד אותם על אלה שגרים בשטחים שהם רוצים לספח למדינת ישראל? רוב הילדים שיוצאים ממערכת החינוך הממלכתית דתית הם בסדר גמור, אבל המנהיגות שלהם במקום לגמרי אחר.

"אין היום ייצוג לקהילה הגדולה של יהודים דתיים ישראלים שחושבים אחרת מבן גביר וסמוטריץ'. כשמסתכלים על ילודה, לחילונים יש בממוצע שני ילדים, לדתיים ארבעה ולחרדים 6־6.5. אם לא נעשה מהפך של ממש בחינוך, שייתנו להם כלים לעבוד במערכת מודרנית ולקבל את כללי המדינה הדמוקרטית, אין פה חוכמות".

תהיה פה מדינת הלכה?
הדמוגרפיה מובילה אותנו לשם. אנחנו מתחילים את התהליכים שהיו בפולין והונגריה, השתלטות על בית המשפט, התקשורת, אבל היעד הסופי הוא להפוך לאפגניסטן, לשם הולכת הדמוגרפיה".

איך עוצרים את זה?
"בבחירות".

לטענתך, בקצב הזה לא יהיו פה בחירות
"הרוב בישראל נורמלי ורוצה שהמדינה תתקיים לנצח. אני מקווה שהעסק הזה ייפול כמה שיותר מהר, אולי על ידי נתניהו שימשוך את הנצרה, אולי בעסקת טיעון. נתניהו צריך להבין שהמורשת שלו תהיה חורבן הבית השלישי. מה שיכול למנוע את זה הוא הימין השפוי, המרכז, השמאל והערבים, שראינו שרוצים להיות חלק מהסיפור, כי אנחנו עדיין הרוב הגדול. "אנחנו צריכים לעשות תיקון מהיסוד למערכת החינוך שלנו, שיגיע לכל הילדים, בעיקר לחרדים ולשנות את שיטת הממשל, ליצור חוקה, ולקנות זמן".

ואם זה לא יקרה?
"אנחנו לא צריכים להסתכל רחוק. לבנון עברה את התהליך הזה. היא נחשבה לפריז של המזרח התיכון, עד שהמוסלמים הדתיים השתלטו עליה. היא איבדה את השכבה המשכילה שברחה עם הכסף והתחילו מאבקים פנימיים בין קבוצות. מה שהפיל את ברית המועצות זאת הכלכלה שקרסה ומה שמאפשר לישראל להיות המעצמה שאנחנו, זו היכולת של אנשים לחשוב מחוץ לקופסה, לאתגר את המוסכמות. כשלא מאפשרים את זה ואומרים שחייב לציית למי שנותן הוראות, הגורל נחרץ לאבדון. תמיד חשבתי שזה יקרה כשהנכדים שלי יהיו בגילי, אבל שעון החול מתקרב אלינו במהירות".