כ-120 פרופסורים חתמו על עצומה לטובת הרפורמה במערכת המשפט, נגדה הפגינו עשרות אלפי ישראל ברחובות בשבועות האחרונים. ליאת רון ואריה מליניאק שוחחו היום (חמישי) ב-103FM עם אחד החותמים הבולטים בעצומה, זוכה פרס נובל לכלכלה פרופ' ישראל אומן, אשר הגיב לדברים.

"מה שקרה הוא שיש הרבה רעש. הרפורמה היא חיונית. בית המשפט חרג הרבה מגבולות הסביר, כשהוא השתלט על נושאים ערכיים, נושאים אידאולוגיים, ביניהם, איזושהי מדיניות משלו כאילו שהוא מחוקק. פרופ' ברק בזמנו אמר לי, שבאמת בית משפט הוא מחוקק. הוא השווה את בית המשפט לחז"ל לפני 2,000 שנה שכתבו את התלמוד, והם היו גם שופטים וגם מחוקקים. זה נכון, כן. אבל מה לעשות? אצלנו בית משפט הוא לא חז"ל ואין לנו תיאוקרטיה כאן", טען הפרופ'.

בהמשך אמר "מחוקק הוא הכנסת ורק הכנסת, ובית המשפט הפך למחוקק למעשה, אז הגיע המצב הנוכחי, הוא השתלט על המדינה. זו דיקטטורה של בית המשפט. צריך לעשות משהו. שומעים הרבה רעש בצד השני נגד הרפורמה, אז אנחנו חשבנו שאנחנו צריכים להגיד משהו בעד הרפורמה. הצד השני יכול להמשיך להפגין, הצד של הכנסת ימשיך לחוקק ואני חושב שלצד השני כדאי לבוא לוועדות של הכנסת ולהתדיין ולהציע פשרות ולהגיד מה כן נשמע לו, זה מהלך חיוני. הצד השני יכול להתנגד ולהציע דברים אחרים. אני לא בעד כל התוכנית של לוין ורוטמן".

"לא נראית לי פסקת ההתגברות", המשיך אומן. "אני חושב שצריכים להיות איזונים ובלמים של כל רשויות הממשל אחד על השני. זה לגיטימי שבית משפט יוכל לפסול חוקים, אבל זה צריך להיות לא כמו שזה היום - שבהרכב של שלושה שופטים, שניים נגד אחד יכולים לפסול חוקים. זה צריך להיות בכובד ראש. ההרכב צריך להיות מלא וצריך להיות רוב מיוחס, נניח 12 מתוך ה־15 או 13 מתוך ה־15 צריכים להסכים או אפילו פה אחד אולי. פסילת חוקים זה משהו מאוד כבד, מאוד רציני. אבל מצד שני, צריכים להיות איזונים ובלמים מהכנסת על הרשות השופטת".

עוד אמר, כי "לא יכול להיות שהרשות השופטת היא דיקטטור. מאז המהפכה הקודמת במערכת המשפט שחולל אהרן ברק, מאז בית המשפט הוא דיקטטור, למעשה. יש לנו דיקטטורה. לא צריכים לפחד מדיקטטורה, יש לנו היום דיקטטורה וצריכים להיות איזונים ובלמים, למשל צריך להיות אפשרי לשופטים חדשים שימונו על ידי ועדה וחברי הוועדה ימונו על ידי הכנסת".

לטענתו, "עצם ההליכים האלה - אין שום אפקט פוגע בכלכלה. מה שכן יכול לפגוע בכלכלה, אלו ההצהרות של הכלכלנים. בזמן המיתון הגדול בשנות ה־30, הנשיא רוזוולט יצא ואמר, 'אין לנו מה לפחד. כל מה שיש לנו לפחד זה מהפחד'. כאשר הכלכלנים יצאו עם ההצהרה שלהם כאן, אז באמת אנשים בכל העולם אמרו, 'הכלכלה הישראלית הולכת לקרוס', אבל זה בגלל ההצהרה של הכלכלנים. כלכלה זה משהו מאוד מאוד רגיש".

לסיכום אמר כי "ההצהרה של הכלכלנים, יש לה משמעות. היא מבריחה את היזמים ואת כל אלה שרוצים להשקיע. זה מה שקורה. אין לזה שום שחר שתהיה לזה איזושהי השפעה כלכלית. את זה אני קובע ככלכלן וכבעל פרס נובל לכלכלה. אני חושב שהכלכלנים שחתמו על המכתב הזה היו ממש לא בסדר, מפני שהם קידמו את הדעות הפוליטיות שלהם שבעצם הם יכולים להחזיק בדעות הפוליטיות שלהם, אבל הם הכניסו את זה למקצוע שלהם ואין לזה שום הצדקה".

סייע בעריכת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM