ממשרדיהם באזור התעשייה של הרצליה פיתוח הפכו בשנים האחרונות שני יזמים צעירים לפנים מאחורי עסקאות הנפקה, מיזוגים ורכישות של חברות טכנולוגיות מובילות ברחבי העולם. בשוק רווי של בנקאי השקעות, עורכי דין, רואי חשבון ואנשי הון-סיכון, חברת ארקס (ARX) החליטה להסתכל על שוק ההון מזווית שונה לחלוטין.

״ארקס, בתודעת הלוחמה הרומית, היא ראש המגדל שאוסף מודיעין ומודיע למפקדים בשטח אודות איום״, מספר מנכ״ל החברה רותם גנץ, ״אנחנו תופסים עצמנו במובנים רבים כראשי אמ״ן של החברות הנסחרות בשוק הציבורי״. במובנים רבים, מסביר גנץ, החברה היא תולדה של הרקע הצבאי והאישי של היזמים: ״אנחנו קודקס של יכולות כריית מידע, טכנולוגיה ומודיעין, אותם תחומים בהם עסקנו באגף המודיעין, ושל ההבנה העמוקה של המערכת יחסים שבין תודעה, תקשורת ודעת קהל – ידע אותו צברתי בשירות החובה שלי בדובר צה״ל״. 

אמנם מדובר בחבורה מרשימה, בעלי יכולות ורבליות וטכנולוגיות שמזכירות כל חברת סייבר אחרת בשוק, אך בראיון עומק מסבירים לנו בארקס שהתמונה הרבה יותר רחבה מכך: ״בקצב יציב וקבוע הפכנו למוקד הידע וליד-ימינם של המנכ״לים המרשימים בישראל ובעולם״, מספר סמנכ״ל הטכנולוגיה והאסטרטגיה בחברה יהודה ליבלר, ״אנחנו מציעים כסא נוסף בדירקטוריון של הלקוחות שלנו – כיסא הדאטה. באמצעות סריקה וניתוח על הדאטה אנחנו מספקים תובנות עומק שמאפשרות, בסופו של דבר, צמיחה ואשראי ציבורי ללקוחות שלנו״. 

לתפיסתם של ארקס, אותה הם מובילים בעיקר בשוק הקנדי והאמריקאי, מתקפות סייבר על חברות ציבוריות מקבלות גוון שונה בעידן מניות הרדיט וה״מימז״. דו״ח של הרשות האמריקאית לניירות ערך סקר בהרחבה מתקפות תודעתיות על ניירות ערך, ותחום האנליזה של דיסאינפורמציה ברשתות חברתיות נדון במאמרים אקדמיים רבים בעיקר משנת 2021. ״הצעת הערך שלנו מסייעת לספק בהירות ושקיפות לשוק שמלא באי-וודאות״, מוסיף ליבלר, ״כך שבסופו של דבר היכולת שלנו להתריע על לדוגמא מתקפה מאורגנת של שורטיסטים או על עתות-רצון בשוק גיוס הכספים היא היתרון הלא-הוגן של הלקוחות שלנו על פני אחרים״.

ואכן, פרישתם של דירקטורים בני דור הבייבי בום וכניסתם של צעירים רבים במקומם, כפי שפורסם בבלומברג, מהווה זרז משמעותי לחברות סטארטאפ ומיזמים עתירי-ידע להצטרף לגיוס מהציבור. ״השווקים חווים ירידה משמעותית בהיקף ההנפקות בשנה החולפת, אך היקפי המניפולציה דווקא ממשיכים לעלות״, מסביר ליבלר,  ״דווקא תנאי השוק הנוכחיים שמהווים אתגר לא פשוט בשביל חברות ששוקלות הנפקה, מצריכים היערכות הרבה יותר מקיפה, שטומנת בחובה יכולות דאטא ומודיעין מתקדמות שעד כה היו חסרות מאוד בשוק״.

לדעתם המלומדת של היזמים בארקס, גם התרסקות השווקים ובעיקר עסקאות הספאק בצפון אמריקה היו בלתי-נמנעות. ״אתה לוקח יזם סייבר, או תכנה, או שירותים, וביום אחד הוא הופך מסטארטאפ שיושב במתחם משרדים משותף ברמת-גן לחברה ציבורית עם תשקיף, בנקאים ושורטיסטים שקמים עליו לכלותו״, מוסיף גנץ, ״הנתונים שאנחנו מחזיקים מראים בפירוש שחברות ישראליות חוות קשיים רבים לאחר הנפקתן בשווקים הצפון-אמריקאים. אנחנו היחידים שמסתכלים על השוק מהזווית של החברה המנפיקה, ולצדה״.

ומה העתיד צופן? לתפיסתם של החברים בארקס הצורך במערכות מודיעין מורכבות רק הולך וגובר: ״הגורל של שוק ההון נחרץ״, מסכם גנץ, ״אם ירצו בכך הבורסות, הרגולטורים והבנקאים או שלא, המסחר הופך אלקטרוני יותר ויותר, וריכוזי פחות ופחות. כמו המהפכה התעשייתית, מהפכת האינטרנט ומהפכת הדאטה, גם שוק ההון יהפוך מיידי וסבוך יותר טכנולוגית. ככל שלשם הולך העולם, ארקס מהווה ותמשיך להוות ראש חץ ביכולות רובסטיות ולא טריוויאליות ששמות את היזם המנפיק במרכז״.