בהתחשב באינדיקטורים המצוינים של המשק הישראלי ובעובדה שישראל צלחה מצוין את משבר הקורונה, דירוג האשראי של המשק שהוכן על ידי חברת פיץ' אמור היה לעלות, כך מעריכים אנליסטים. בסופו של דבר, הוא נותר ברמה של A+.

למרות המחלוקות: הממשלה אישרה את תקציב המדינה
בונוסים לעובדים ופחות שעות עבודה: ההסכם המלא בין האוצר להסתדרות

פיץ' נחשבת לקטנה מבין שלוש חברות דירוג האשראי (סטנדרט אנד פורס ומוד'יס). הפעם האחרונה שבה דירגה את חוב המשק הישראלי הייתה בסוף יולי 2022 וגם אז הוא נותר ללא שינוי. בעת מתן הדירוג הזה קבעה פיץ' כי "שיפור בדירוג האשראי ייתכן אם מגמת הפחתת יחס חוב־תוצר תימשך לאורך זמן, בשילוב קביעת מדיניות פיסקלית נבונה וירידה בסיכוני היציבות הפוליטית".

לאור משתנים אלה וללא הרפורמה המשפטית, דירוג האשראי היה עולה. יש לציין כי חברת הדירוג המובילה סטנדרט אנד פורס העלתה בעבר את דירוג המשק ל־AA מינוס ופיץ' אמורה הייתה ללכת בעקבותיה. ההערכה כעת היא שגם מוד'יס וגם סטנדרט אנד פורס יותירו את דירוג האשראי ללא שינוי, אבל עם אזהרות בנוגע לרפורמה המשפטית.

כזכור, פיץ' הדגישה במתן הדירוג את הצעות החוק לשינויים במערכת המשפט כגורם סיכון. בחברה הסבירו כי "שינויים אלו עלולים לפגוע בדירוג השלטון בישראל במדד שמפרסם הבנק העולמי (WBGI), נתון שמשתקלל בדירוג המדינה". עוד ציינו בפיץ' שבמקרים מסוימים הפחתה כזו הביאה לירידת דירוג של עד נקודת דירוג אחד. חברת הדירוג גם מזכירה בדוח את הרמזים לפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי שעלו מצד חברי כנסת, ואת העמידה האיתנה של ראש הממשלה ושר האוצר לימין בנק ישראל.

אלא ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' התעלם מנורות האזהרה. בהופעות בכלי התקשורת בימים האחרונים הוא אמר: "הכלכלה הישראלית חזקה ויציבה וגם חברת דירוג האשראי פיץ' חילקה יופי של ציונים. כמה הילכו עלינו אימים, אבל בסופו של דבר לא הייתה שום אזהרה. הדירוג נותר יציב וגבוה וקיבלנו ציונים לשבח. הם אומנם קבעו דעה לא מחייבת לגבי הרפורמה, אבל גם הם ממתינים לראות את תוצאותיה".