שחקני הבורסה לניירות ערך הביעו אתמול אמון במתווה הנשיא יצחק הרצוג, וקיבלו את הצעת הפשרה שלו בנוגע לרפורמה המשפטית, כאשר במהלך היום נרשמו עליות שערים.

הרצוג בהודעה דרמטית: "קרובים מתמיד למתווה מוסכם על הרפורמה המשפטית"

הנשיא הודיע במפגש עם ראשי רשויות כי "אנחנו קרובים יותר מתמיד למתווה מוסכם. מאחורי הקלעים יש הסכמות לרוב הדברים". בעקבות החששות בתקופה האחרונה בשל המצב ולנוכח אי־הוודאות הגדולה, נרשמו בימים האחרונים ירידות שערים ובקרנות הנאמנות נרשמו פדיונות גדולים. בשל כך די היה עבור שחקני הבורסה בהודעתו האופטימית של הנשיא על מנת לעבור לטריטוריה החיובית. עליות שערים בולטות של כ־2.5% נרשמו במניות הבנקים ובאיגרות החוב, שספגו באחרונה ירידות משמעותיות.

הדולר נחלש לעומת השקל בכ־2% וירד מתחת לרמה של 3.6 שקלים. גם ירידה זו מיוחסת לאמירה כי מתווה הנשיא קרוב יותר מתמיד לאישור.
בתוך כך, בנק ישראל פרסם אתמול את יתרות מטבע החוץ, ועל פי הנתונים היתרות נשחקו ב־4.7 מיליארד דולר, מ־201 מיליארד דולר ל־196 מיליארד דולר. הסיבה העיקרית לירידה היא שיערוך יתרות המטבע (עקב התחזקות הדולר).

הנתונים מוכיחים כי בניגוד להערכות, בנק ישראל לא התערב במהלך פברואר במסחר במטבע חוץ ולא מכר דולרים גם כשהביקוש לדולר היה גבוה. היום לא יתקיים מסחר בבורסה עקב חג הפורים. הבנקים יהיו סגורים ולא יתקיים מסחר בדולר.

פסק הזמן היום יאפשר לשחקני שוק ההון לברר עד כמה קיימת היתכנות לאישור מתווה הנשיא על ידי הקואליציה והאופוזיציה, זאת לאחר שהקואליציה המשיכה גם אתמול במלוא המרץ בתהליך החקיקה, בין השאר של חוקים המיטיבים עם משפחת נתניהו.

כך או כך, גם אם נציגי האופוזיציה, בראשותם של יאיר לפיד ובני גנץ, ייתנו בסופו של דבר את הסכמתם למתווה, הדבר לא יחייב את נציגי המפגינים להפסיק עם פעולות המחאה אם יתברר להם כי מדובר בתיקונים קוסמטיים בלבד וכי עצמאות המערכת המשפטית עומדת להיפגע.

בימים האחרונים נרשמו מגעים מאחורי הקלעים בנוגע לאישור המתווה, ודווקא כעת, כשהכנסת יצאה לפגרת החג, "נזכרו" נציגי הצדדים בצורך להגיע להסכמות. לפיכך, נראה שצפירת ההרגעה בנוגע לרפורמה המשפטית עדיין רחוקה.