גורמים באוצר מודאגים מאוד מהשלכות קריסת ענק הבנקאות האמריקאי SVB על המשק הישראלי, ומהסכנה שכספים בהיקף של מיליארדי דולרים של חברות הייטק ישראליות, אשר הופקדו באותו בנק, עלולים לרדת לטמיון.

הקריסה הבנקאית הגדולה ביותר מ-2008: הרגולטור סגר את בנק סיליקון ואלי

בעקבות כך הוחלט אתמול (שבת) על הקמת צוות בינמשרדי, הכולל את נציגי משרד האוצר, בנק ישראל, הרשות לניירות ערך ורשות החדשנות, לבחינת השלכות קריסת הבנק. הצוות, בראשות מנכ"ל משרד האוצר עו"ד שלומי הייזלר, יהיה בקשר עם תעשיית ההייטק המקומית, הקרנות והמוסדות הפיננסים בישראל ובארה"ב לצורך קבלת נתונים וניתוח ההשפעה האפשרית על המשק הישראלי, וככל שיידרש - לגיבוש מענה לחברות הישראליות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס למצב ואמר: "קריסת הבנק היא אירוע משמעותי, הן לכלכלה האמריקאית והן לכלכלה הישראלית. הבטחנו לפעול לכך שהכלכלה הישראלית תהיה אי של יציבות וודאות במים הכלכליים הסוערים בעולם, וכך בעזרת השם נעשה. מדינת ישראל תעמוד לימין תעשיית ההייטק המקומית ותסייע לה לצלוח את המשבר ולהמשיך את תנופת הפיתוח והעשייה".

בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט ובנק מזרחי טפחות הודיעו על הקמת צוותי חירום, שנועדו לסייע לחברות הייטק שהפקידו עשרות מיליארדי דולרים בבנק זה להעביר בסוף השבוע את כספם. לבנק לאומי הועברו, על פי ההערכות, כמיליארד דולר. סכומים דומים הועברו גם לבנק הפועלים.

אלפי החברות הישראלית והאחרות, שהפקידו כספים בבנק האמריקאי בסכום הנאמד ב־175 מיליארד דולר, מכוסות רק עבור סכום של 250 אלף דולר לפיקדון. ביטוח הפיקדונות האמריקאי יפעל בימים הקרובים לממש את נכסי הבנק או להזרים לו כסף כדי להבטיח את המשך קיומו.