אחרי 40 שנות פעילות ותוך 48 שעות מאז שבנק סיליקון ואלי (SVB) הודיע על גיוס כספים, הבנק קרס. ככל הנראה, זו הנפילה הגדולה ביותר מאז 2008. אריק קלינשטיין, מייסד ושותף מנהל קרן הון סיכון "גלילות קפיטל", שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM אודות קריסת הבנק, ועל ההשלכות הנובעות מכך. 

לאחר קריסת בנק SVB: זוהי חברת הענק האמריקאית שעלולה לקרוס

בפתח הראיון אמר קלינשטיין: "אני חושב שהיה פה צירוף מקרים. הבנק הוא מאוד מרוכז בתעשיית הטכנולוגיה, ותעשיית ההייטק. ספציפית חברות הטכנולוגיה, הסטארטאפים, וגם החברות הציבוריות גייסו הרבה כסף בשנתיים האחרונות. אם אנחנו מסתכלים על המאזן של הבנק, החל מסוף 2020, יש סדר גודל של 50 מיליארד דולר בפיקדונות, המספר הזה עלה בסוף 2022 ל-150 מיליארד דולר. זאת אומרת כמות אדירה של כסף שגויסה על ידי הלקוחות של הבנק שהלכו והפקידו את הכסף הזה בחשבונות שלהם בבנק סיליקון ואלי".

"אני לא חושב שמישהו חשב אי פעם שנגיע לסיטואציה הזאת. מדובר בבנק שמתמחה בלעבוד עם חברות הייטק. בנק שמציע כלים ומדבר את השפה, הוא מתמקד מאוד בלקוחות וזו הסיבה שהייתה לו תדמית כזאת בתעשייה", המשיך מנהל הקרן. 

כאשר נשאל היכן הבנק נכשל, השיב: "הבנק השליש את המאזן שלו בתקופה מאוד קצרה והלך והשקיע את הכסף הזה - השימושים הם הלוואות, אבל אי אפשר לתת הלוואות בהיקף כזה, ובזמן כזה קצר. לכן, רוב הכסף הושקע במקום מאוד בטוח שזה אגרות חוב של ממשלת ארה"ב".

"ואז קרו שתי תופעות שקשורות אחת לשנייה. חברות ההייטק או הסטארטאפים הפסיקו לגייס כסף בקצב כזה גבוה, ולכן נאלצו להשתמש בכספים ששמורים בנק. לאחר מכן, הם התחילו למשוך את הכסף כי היקף הגיוסים הצטמצם משמעותית. מצד שני, אותן אגרות חוב ירדו. מכיוון שהריבית עלתה בקצב מאוד מהיר במהלך 2022 ועד עכשיו, השווי של אגרות החוב האלה ירד, והבנק נכנס למצוקת מזומנים - היה צריך בעצם למכור את האג"ח האלה בהפסד", המשיך קלינשטיין.

כאשר נשאל מנהל הקרן מתי הבין שמשהו קרה שם, השיב: "היה די ברור שקורה משהו רע ברגע שהמחיר של המניה חתך ב-60 אחוז. לשמחתנו, אנחנו מאוד מקושרים אחד לשני בקהילה של הסטארטאפים הישראלים אז השמועה התפשטה במהירות הבזק בתוך אותן קבוצות ווטסאפ, והוצאנו את הכסף שהקרן שלי שמרה בחשבונות בבנק סיליקון ואלי". 

בסיום הראיון, נשאל קלינשטיין אם הקריאה של הבנקים הישראלים להעמיד אשראי לחברות ישראליות תוביל אותן חזרה לישראל, והשיב: "ראינו היערכות מאוד מהירה של הבנקים הישראלים כבר ביום שישי, ובסוף השבוע הם הכריזו שהם הולכים לתמוך בחברות האלה שיש להן כספים בבנק סיליקון ואלי. אלה לא הבנקים היחידים, גם הבנקים האמריקנים נערכו לזה. יש פה הרבה גופים פיננסיים שמסתכלים על האירוע הזה בתור הזדמנות עסקית".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM