רמי רונן, מנכ"ל ומייסד WeCheck, שוחח היום (שלישי) בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והתייחס להאטה שנמשכת בשוק הדיור, כפי שעולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו מוקדם יותר. בחודש ינואר 2023 נמכרו 2,570 דירות חדשות, ירידה של 7.4% לעומת דצמבר 2022 בו נמכרו 2,781 דירות חדשות. בהשוואה לינואר 2022, זו כבר צניחה של 42%.

שוק הנדל"ן מתקרר: צניחה דרמטית במכירת דירות ב-2022

רונן הסביר בפתח הריאיון: "כרגע עברנו תקופה של עלייה חדה מאוד בריבית, החזר החודשי של המשכתנאות זינק, כתוצאה מזה כל המשקיעים רואים הרבה פחות תשואה כי עלות הכסף עלתה, וגם אנשים שתיכננו לשפר מגורים או לקנות דירה ראשונה יותר מתקשים לעמוד בהחזר החודשי. עכשיו הבעיה שלהם היא שהחחזר החודשי לבנק גדל מאוד, ובחלק מהמקרים הבנק לא יכול לאשר להם משכנתא. משפרי דיור נשארים במקום וקוני דירנה ראשונה נשארים אצל ההורים או פונים לשכירות". 

עוד אמר: "במדינת ישראל מעולם לא נבנתה בנייה מוסדית להשכרה לטווח ארוך. הריבית ירדה מאוד, מימון הדברים נהיה זול, והמדינה נתנה להם הטבת מס גדולה ועודדה להשכיר ל-15 שנה. בריבית הנוכחית םפשוט מפסיקים כסף. אלא אם המדינה תתערב ותספק מימון, לא תהיה בנייה להשכרה לטווח ארוך על ידי הסקטור הפרטי". 

באשר למצב שוק הדירות להשכרה, ציין: "מדברים על שוק שמגלגל 40 מיליארד שקל בשנה ורובו ככולו אנשים פרטיים. לרוב האנשים האלה יש חוב כי הם לקחו משכנתה. עד הקיץ של 2022 הם חוו עליית מחירים גבוהה שנבעה מכך שמחירי הדיור זינקו. מהקיץ מחירי הדירות עצמן הפסיקו לעלות ולכן גם ההשכרה התיישרה, רואים מאוגוסט עד פברואר הפרשים קטנים. יש לחץ סמוי לכיוון הפלוס, שמה שעכשיו מתדלק אותו היא עליית הריבית. היא משפיעה כי בעלי הנכס שיש לו משכנתה מתחיל לשלם עליה יותר, אז הוא מסתובב לדייר וגובה ממנו יותר. הריבית היא גורם מאוד משמעותי בהרבה מהתהליכים הכלכליים. המשך עליית הריבית יגרום להמשך עליית המחירים". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM