יותר מ-300 אנשי עסקים מבחריין וישראל השתתפו השבוע בכנס "Connect2Innovate" במנאמה, בירת בחריין. הכנס מובל על ידי ארגון Start-Up Nation Central, המחבר בין ממשלות, תאגידים ומשקיעים לתעשיית החדשנות הישראלית– יחד עם משרד התעשייה והמסחר בממלכת בחריין (MOIC), המועצה לפיתוח כלכלי של בחריין (EDB), שגרירות בחריין בישראל ושגרירות ישראל בבחריין. 

במהלך השבוע נפגשו מנהיגים בחרייניים וישראלים מהמגזר הציבורי עם תאגידים גדולים, חברות סטארט-אפ וקהילות עסקיות במטרה לענות על אתגרים בתחומי הפינטק, הלוגיסטיקה והאספקה, המים, האנרגיה והאקלים. במהלך טקס הפתיחה, נחתם מזכר הבנות (MoU) לקידום יוזמות עסקיות בתחום החדשנות ופיתוח ההון האנושי בין בחריין וישראל.

ארגון Start-Up Nation Central חתם על מזכר עם Tamkeen, סוכנות ממשלתית בבחריין הפועלת לחיזוק המגזר הפרטי, וממלאת תפקיד משמעותי בחזון הכלכלי של בחריין 2030. ההסכם נחתם לחיזוק שיתוף הפעולה בפיתוח ההון האנושי בין בחריין וישראל. 

במהלך טקס הפתיחה שודר מסר מוקלט מהנשיא יצחק הרצוג, בו התייחס לביקורו בבחריין בדצמבר האחרון ולפגישתו עם מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, והנסיך סלמאן בן חמד אאל ח'ליפה, יורש העצר וראש הממשלה.

הנשיא הרצוג שיבח את תרבות הדו- קיום והסובלנות הדתית בבחריין וברך על היוזמה לארח את הכנס המשותף הראשון לשתי המדינות, תוך הבעת תודה לשר התעשייה והמסחר בבחריין, מר עבדאללה בן עדאל פרחו.

בדברים שנשא בטקס הפתיחה, הדגיש שר התעשייה והמסחר בבחריין, עבדאללה בן עדאל פרחו, כי אירוע זה ממחיש את השותפות ההולכת וגוברת בין בחריין וישראל, בהתייחס לאתגרים בתחומי הטכנולוגיה, המים, האנרגיה והאקלים, ומזהה הזדמנויות צמיחה חדשות. עוד הוסיף, כי ממלכת בחריין היא יעד אטרקטיבי עבור סטארט-אפים ישראלים - התשתית המתקדמת של בחריין והמחויבות של הממלכה לחדשנות, לכלכלה דיגיטלית ולחשיבה קדימה הפכו את הממלכה למרכז חדשנות במזרח התיכון.

"מערכת היחסים בין ישראל ו-Start-Up Nation Central לבחריין היא אמיתית וכנה, ונוצרה מתוך הרצון להעמיק את שיתוף הפעולה בין המדינות", אמר חאליד יוסף אחמד אל ג'לחמה, שגריר ממלכת בחריין בישראל.

"כשלוש שנים לאחר החתימה על הסכמי אברהם, אני גאה לומר ששיתופי הפעולה בכל התחומים מתרחבים ואנחנו בשאיפה תמידית שיתרחבו יותר ויותר. אני בטוח שהכלים והפתרונות הטכנולוגיים שפותחו על ידי חברות הסטארט-אפ הישראליות יביאו תועלת רבה לכלכלת בחריין ולהיפך", הוסיף אל ג'לחמה. 

איתן נאה, שגריר ישראל בממלכת בחריין, הסביר כי "כשאנחנו מגשימים את חזון הסכמי אברהם, היחסים בין שתי מדינותינו מתקדמים. אנחנו רותמים את הערכים המוספים של שתי המדינות - ההון האנושי, השאיפה ההדדית לשלום, ביטחון ושגשוג באמצעות חדשנות, שיתוף פעולה כלכלי וקידמה. הכנס יאפשר לקהילות העסקיות לבחון שיתופי פעולה ולייצר מודל לפיו יחסי ידידות הדוקים ושיתוף פעולה בתחומי החדשנות ייצרו הזדמנויות לצמיחה ולשגשוג".

"אנחנו רואים כיצד בכל רחבי האזור ישנו שינוי מכלכלה המבוססת על משאבים לכלכלה המבוססת על ידע, ולכן ישראל ובחריין פועלות לעבודה משותפת להצלחת החזון הזה. יחד, נצא לדרך חדשה והכנס הזה הוא רק ההתחלה, כאשר מערכות יחסים ארוכות טווח שיירקמו כאן יביאו לפתרונות ממשיים לאתגרים של שתי המדינות", אמר אבי חסון, מנכ"ל Start-Up Nation Central והוסיף: "אנו מודים לעמיתינו בבחריין על השותפות שלהם וגאים להיות חלק מקידום החזון המשותף". 

אורחים ומשתתפים בטקס הפתיחה של הכנס בבחריין השבו (צילום: באדיבות Start-Up Nation Central)
אורחים ומשתתפים בטקס הפתיחה של הכנס בבחריין השבו (צילום: באדיבות Start-Up Nation Central)

חאליד חומיידאן, מנכ"ל המועצה לפיתוח כלכלי של בחריין, וסטיב בונדי, שגריר ארה"ב לממלכת בחריין, נטלו אף הם חלק בטקס הפתיחה של הכנס, אשר היה כאמור ראשון מסוגו המפגיש בין מנהיגים בחרייניים וישראלים מהמגזר הציבורי, תאגידים גדולים וחברות סטארט-אפ, וקהילות עסקיות.

במהלכו התקיים גם מסלול מדיניות ייחודי, ובו סדנאות בנושא בניית אקוסיסטם טכנולוגי ופיתוח הון אנושי - אתגרים למולם מתמודדות שתי המדינות ויכולות לשתף בהם ידע ושיטות עבודה מומלצות. ארגון Start-Up Nation Central הרכיב משלחת המונה יותר מ-60 ישראלים, כולל בכירי ממשל, מנהלי עסקים, יזמים ומשקיעים שהגיעו לבחריין.