היום יפוג תוקף הפטור שהעניקה הממשלה מאגרת העסקת מטפלים סיעודיים זרים לקשישים במחלקות הסיעודיות בבתי האבות. מדובר ב־2,500 מטפלים בלבד שהקצתה הממשלה למוסדות, כש־1100 מתוכם כבר הובאו ארצה ומועסקים בענף אחרי שנים של מאבק איגוד בתי האבות, אשר סבלו לאורך השנים ממחסור אקוטי בכוח אדם טיפולי במחלקות ולא הורשו להעסיק מטפלים זרים, להבדיל מהסיעוד הביתי בקהילה.

בשל התעקשות האוצר על הטלת האגרות הפסיקו בתי האבות לגייס עובדים נוספים מהמכסה, כאשר מאות מטפלים ממתינים בנפאל, וגם המשך העסקתם של הקיימים מוטלת כעת בספק, משום שאם לא תשולם האגרה עליהם, רישיונם יפוג. בכך האוצר מזיז לאחור את התחום כולו, בצעד אשר עלול לגרום שוב לאותה מצוקת כוח אדם, שהביאה לאיכות טיפול ירודה, ולא פעם על גבול ההזנחה, ואף למקרי התעללות בקשישים במוסדות עם מתיחה עד הקצה של כוח אדם חסר ולא תמיד מקצועי.

האוצר נדרש בשבוע שעבר על ידי ועדת הכספים של הכנסת להתייחס לסוגיה, אך היא טרם הוסדרה, ומהיום נדרשים בתי האבות שנשענים רק על מימון ממשלתי לשלם אגרה שנתית בגובה של 8,000 שקל על כל מטפל.

ראשי איגוד בתי אבות ודיור מוגן (אב"א), יושבת הראש יולי גת והמנכ"ל נחי כץ פנו למבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בדרישה לפתוח בבדיקת שיקולי האוצר - והם מתריעים: "המוסדות הגריאטריים לא יעמדו באגרה, בשל מצבם הכלכלי הרעוע גם כך ותקצוב ממשלתי לא תואם. לא יהיה ניתן להמשיך להעסיק את המטפלים הזרים היחידים שהממשלה אישרה לענף, ומשמעות הדבר היא פגיעה אנושה בטיפול בהורים ובסבים של כולנו".

הם מוסיפים ומזהירים: "אין כוח אדם מספיק שיטפל בזקנים הסיעודיים במוסדות, וכתוצאה ישירה מכך - זקנים יתקלחו רק אחת לכמה ימים, יסבלו יותר מפצעי לחץ ומאשפוזים בבתי חולים. המטפלים הקיימים יישחקו עם שעות נוספות רבות, ואנחנו נהיה עדים, חלילה, ליותר מקרי התעללות והזנחה של זקנים.

"רק האוצר מתנגד להארכת הפטור מהאגרות עד הסדרת המימון עם משרד הבריאות במכרז שיתפרסם בתוך כשנה. הם נשענים על הערכות מנותקות מהמציאות, שלפיהן יש דרכים שלא מוצו למשוך ישראלים לטיפול סיעודי, והחליטו ברגל גסה להפוך את העסקת המטפלים הזרים לגירעונית עבורנו".

מנכ"ל בית האבות נוה הורים ירושלים אביטוב זלקין, המשמש גם כמזכיר אב"א, מבהיר: "המוסדות לא יעמדו בתשלומים, אשרות העובדים יבוטלו, והם יעזבו. שוב נישאר בחוסר עצום של כוח אדם, ומי שישלם את המחיר הם דיירי המוסדות, שהטיפול בהם ייפגע אנושות".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו סבורים כי ככל שישנן טענות ביחס לקיומו של פער במימון עובדי העזר הזרים, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, יש לבחון טענות אלה ולנתחן לעומק במסגרת צוות שבו גם חברים המוסדות הסיעודיים. כפי שהובהר בדיון ועדת הכספים בנושא לפני שבוע, נציגי האוצר נכונים לקחת חלק בדיון כזה".