החברות הבורסאיות האחרונות יפרסמו עד מחר בחצות את הדוחות הכספיים לשנת 2022. על פי חוקי ניירות ערך, מחר, 31 במרץ, הוא המועד האחרון לפרסום הדוחות השנתיים.

הדוחות הכספיים הושפעו ב־2022 מכמה גורמים מרכזיים: העלאות הריבית שנמשכו ביתר שאת ברבעון הראשון של 2023 (הריבית צפויה להמשיך לעלות ביום שני הקרוב), מלחמת רוסיה־אוקראינה שגררה מחסור באנרגיה ועליית מחירים במוצרי המזון, והמהפכה המשפטית בישראל, שהשפיעה רק על תוצאות הרבעון הראשון של 2023 והאיצה את מגמת ירידות השערים. עליית הריבית היטיבה עם הבנקים, שסיימו את 2022 ברווחי שיא של 24 מיליארד שקל.

מאידך, היא פגעה ברווחיות הסקטורים האחרים ובראשן חברות הביטוח שספגו הפסדים הנאמדים במיליארדי שקלים. הפגיעה ברווחי חברות הביטוח נגרמה מהירידות בבורסה שנבעו לא רק מעליית הריבית, אלא גם מהמלחמה באוקראינה. היא השפיעה לרעה גם עם חברות הבנייה שספגו ירידות שערים, וגם על חברות ההשקעה בנדל"ן שנאלצו להפריש מאות מיליוני שקלים משערוך נכסים וירידת ערכם.

גם ענף הקמעונאות ורשתות המזון ספג ירידות על רקע האטה מסוימת במכירות. רשתות האופנה נפגעו כתוצאה מהחורף הקצר יחסית שהיה. מאידך, בענף המלונות, ובמיוחד בקבוצת פתאל, נרשמה התאוששות וגם בענף התקשורת, במיוחד בקבוצת בזק. מי שנהנו מהמשבר היו חברות האנרגיה ובראשן קבוצת דלק של יצחק תשובה ורציו. החברות המושקעות במאגרי הגז לווייתן ותמר נהנו מעליות מחירי הגז בעולם ורשמו רווחים של מאות מיליוני דולרים. מגמת עליות מניות האנרגיה נמשכה ביתר שאת ברבעון הראשון של 2023.

יצחק תשובה (צילום: פלאש 90)
יצחק תשובה (צילום: פלאש 90)

ברקע כל אלה, עמדה הרפורמההמשפטית שזכתה להתייחסות חלקית בדוחות השנה האחרונה. אתמול נרשמו במניות בבורסה ירידות והדולר התחזק לעומת השקל על רקע המתיחות עם הנשיא האמריקאי ורצונו לגנוז את המהפכה בכל מחיר. מחר גם ייסגרו הדוחות הכספיים של החברות הבורסאיות לרבעון הראשון של 2023. לפי נתוני הבורסה, מדד מניות תל אביב 35 ירד עד שלשום ב־2% ותל אביב 90 ירד ב־7%.