מי אוהב רגולציה? כנראה רק אלו שמתפרנסים ממנה. בעולם התעופה, הרגולציה והחוק מלווים את הטייסים מרגע הוצאת רישיון הטיסה. ההגדרות השונות מאפשרות לו להטיס מטוסים שונים, הבדיקות הרפואיות נערכות אחת לכמה חודשים וכמובן מבחן הכשירות, פעמיים בשנה, שמהווה תנאי לחידוש הרישיון. אבל זה לא נגמר כאן.

לפני כל טיסה נפגשים אנשי הצוות לתדריך, במקומות שונים ובחברות שונות הדברים נעשים באופן מגוון, לרוב בחדר תדריכים בחברת תעופה או בנמל היציאה בחזרה הביתה, ליד דלפקי הנוסעים בשדות פנימיים, ולעתים ממש בתוך תא הטייס, כאשר אין זמן ונערכים שינויי צוות של הרגעים האחרונים. בתדריך חותם הקברניט על תוכנית הטיסה והצוות מקבל אותה, אולם יש עוד חתימה אחת והיא החשובה מכל, החתימה על היות הטייס או הטייסת כשירים לביצוע המשימה.

הם יכולים להיות כשירים רפואית ובעלי רישיון תקף, הם בוודאי מוסמכים על המטוס ועברו את כל הבדיקות הנדרשות בהצלחה רבה, אבל יש משהו שרק הם יכולים לדעת ואף רופא או מדריך סימולטור לעולם לא יוכל להעריך. הכשירות האישית היא, בין היתר, מצב הרוח הפנימי והיכולת להיות מרוכז במשימה הקרובה.

כמה פעמים כבר אמרנו לעצמנו שזה לא היום שלנו, רמת הריכוז אינה במיטבה. ובכל זאת הלכנו למשרד והעברנו את היום, במקרה הטוב סיימנו יותר מוקדם ובמקרה הגרוע לא הגענו בכלל. אירוע משפחתי משמעותי, בעיה אישית ועוד. כל אלו עלולים לטרפד יום עבודה של כל אחד מאיתנו. רק שבטיסה אין מקום אף לא לטעות קטנה ביותר. את זה רשויות התעופה האזרחיות באמריקה הבינו כבר - וזה חלחל לכל חלקי העולם.

בטיסה עצמה ובסביבותיה אין מקום לבערך, כאילו או כמעט. מה שחשוב נמצא בחוק ועל מה שנדרש חותמים, כך חברות התעופה זוכות לביטוח וכך הטייסות והטייסים משמרים את הרישיון. Fit for duty הוא מונח מוכר וההתייחסות אליו רגישה ביותר.

המנהלים מתייחסים בצורה דומה ובחרדת קודש לטייס או לטייסת המדווחים כי אינם כשירים לביצוע המשימה. ראשית, אנשי הצוות משוחררים מפעילות ובמרבית החברות המובילות שכרם אף לא נפגע.

בישראל נדרשים אנשי הצוות לחתום בכל טיסה וטיסה כי הם מרגישים בכשירות הנדרשת לביצוע המשימה. שורה בניירת השיגור שהיא אבן היסוד במערכת האמון העדינה שבין חברת התעופה לאנשי הצוות שלה ובינם לבין הנוסעים אשר מפקידים בידם את חייהם בדרך ליעד.

הימים ימים טרופים, מצב הרוח הלאומי אינו כתמול שלשום, צוותי האוויר של ישראל על דעותיהם ותפיסת עולמם אינם שונים: הסחות הדעת קיימות באופן טבעי ומחלחלות לאטן גם אל סביבת העבודה המבצעית שלנו.

כולנו סומכים על כך שהטייסים כשירים לקחת אותנו בכל שעה ולכל מקום, שהם מרוכזים עד רמת תפעול החירום החמורה ביותר. אין לזלזל בכשירות הזו, בדיוק כפי שיש לצפות לאחריות הזו שהיא אבן היסוד במקצוע הטיסה שלנו. אתם תמשיכו לסמוך עלינו ואנחנו נדע לעצור גם את עצמנו ברגע שנחוש בלתי כשירים לביצוע המשימה.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי